سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
هزینه‌های احداث، تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها از مالیات کاسته می‌شود

همدان - مدیرکل امور مالیاتی استان همدان گفت: طبق ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم تمام مودیان چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی اگر برای تعمیر، تجهیز و احداث کتابخانه‌ها هزینه کنند، آن میزان هزینه‌کرد از درآمد مشمول مالیات کاسته می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، وجیه‌اله ذکوری ظهر سه‌شنبه در نشست توسعه متوازن (پیوند صنعت و فرهنگ) که در کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد اظهار کرد: طبق ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم تمام مودیان چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی برای تعمیر، تجهیز و احداث کتابخانه‌ها هزینه کنند، آن میزان هزینه کرد از درآمد مشمول مالیات کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه لزومی ندارد که پول به حساب کتابخانه‌ها واریز شود، بلکه اگر کتابخانه احداث یا تعمیر شود، از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری تجهیز شود گفت: فقط باید کتابخانه‌ها تأیید کنند چه به صورت نقدی و چه غیر نقدی مشمول ماده ۱۷۲ می‌شود و کافی است در اظهارنامه ذکر شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان تصریح کرد: واحدهای تولیدی می‌توانند نسبت راه‌اندازی کتابخانه سیار اقدام کنند و این هزینه‌ها مشمول ماده ۱۷۲ خواهد شد، حتی اگر زمینی اهدا کنند نیز می‌توان از هزینه‌های مالیاتی آنها کاست.

‌بیشترین درخواست‌ها در حوزه منابع اطلاعاتی و فضاهای مطالعاتی است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز اظهار کرد: سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار آینده خواندنی است را پشت سر گذاشتیم و تحقق این شعار نیازمند آن هستیم که از ظرفیت همه مردم استفاده کرده و نفوذ خود را در بخش‌های مختلف جامعه افزایش دهیم.

عاطفه زارعی با بیان اینکه خواندن امری همگانی است و منحصر به گروه یا فرد خاصی نیست افزود: اگر بخواهیم جامعه کتابخوان و دانش مدار داشته باشیم باید خواندن را اجتماعی کنیم و همه در تحقق این مهم نقش دارند.

وی تأکید کرد: با استفاده از اعتبارات دولتی شاید نتوانیم همه نیازها را پوشش دهیم و به رسالت‌ها و مأموریت‌های خود جامه عمل بپوشانیم بنابراین قانون‌گذار پیش‌بینی‌هایی را در این حوزه انجام داده و ظرفیت بسیار خوبی ایجاد شده و استان‌هایی چون آذربایجان شرقی، فارس و قزوین از آن استفاده کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه جامعه ما کتابخوان است و نیاز داریم زیرساخت‌ها را به خوبی فراهم کنیم گفت: آنچه آمارهای نهاد کتابخانه‌های عمومی نشان می‌دهد، افزایش علایق کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی است و افزایش درخواست‌ها در حوزه منابع اطلاعاتی و فضاهای مطالعاتی است.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی می‌توانند کتابخانه‌ها را با نام خودشان احداث کنند خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانک پاسارگاد ۱۴ کتابخانه روستایی در استان همدان احداث کرده و یا در حال احداث است که به زودی به اتمام می‌رسد.

زارعی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی یکی از بسترهای اصلی برای رشد افراد متخصص است گفت: ما باید بتوانیم نسلی را پرورش دهیم تا آینده‌ای درخشان داشته باشیم و در این راه تلاش ما این است که از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها