چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
قدس؛ رؤیای ما

رؤیای قدس همان رؤیای دیروز و امروز کودکان فلسطین است که خود آن را به تصویر کشیده‌اند. آن‌ها در قاب این کتاب، غم‌ها و دلتنگی‌هایشان را برای وطن، با جادوی رنگ‌ها و اعجاز کلمات بیان می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، قدس قلبِ فلسطین، شهرِ خون و خشم و خاطره، شهرِ موسی و مسیح و محمد (ص) است. در این‌جا تاریخ رقم خورده و فردا از این‌جا تاریخ دیگری آغاز خواهد شد.
این شهرِ سالخورده چون پیرمردی کهن، سینه‌اش پُر راز و رمز است، قلبش خونین و عمرش دراز است، درازتر باد! اما نه در بندِ دیوان، در سایه‌ی آزادگان و مردان...

قدس در تاریخ اسلام جایگاهی ویژه دارد و نخستین قبله‌گاه مسلمانان است که سفر آسمانی محمد (ص) پیامبر خدا از آن آغاز گشته. در دوران اسلام، قدس شهری بود که در آن مسلمان و مسیحی و یهودی در کنار هم می‌زیستند؛ هم کلیسا، هم کنیسه و هم مسجد داشت و صدای ناقوس از کلیسا و بانگ الله‌اکبر از مناره مسجد در زیر آسمانش می‌پیچید. شهرِ صلیب و هلال بود، شهرِ کلیسای قیامت و مریم، مسجدِ صخره و اقصی؛ اما این شادی و همزیستی دیری نپایید تا این‌که جنگ‌های صلیبی آغاز شد.

از سال ۱۰۹۵ در جنگ‌های صلیبی هشت بار به این شهر حمله شد. آن‌ها به زنان و کودکان مسلمان هم رحم نکردند و ۷۰ هزار تن را به شهادت رساندند. در سال (۱۱۸۷ میلادی) سپاهی به سرداریِ صلاح‌الدین ایوبی از تبار کردهای ایرانی، قدس را از دست متجاوزان رهایی بخشید. از آن پس قدس آرام بود و فلسطین آرام‌تر تا آنکه سپاهیان استعمارگر انگلیس، فلسطین را به اشغال درآوردند و با صدورِ اعلامیه «بالفور» در نوامبر ۱۹۴۷ کشوری به نام اسرائیل را با یاری دیگران تأسیس کردند. بر خاک شهیدان، زنان و مردانی از یِنگه دنیا و اروپا آمدند و در دریای خون، جشن شادی به پا کردند.

از آن روز هزار تن از فلسطینیان و ساکنان قدس آواره شدند. به سال ۱۹۶۷ اشغالگران اسرائیلی قدس را به تصرف درآوردند و در ۲۱ اوت ۱۹۶۹ مسجد زیبای اقصی را به آتش کشیدند. حالا این شهر در دست اشغالگران است و آنان «قدس» را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کرده‌اند.

کودک فلسطینی بدون فلسطین نه میهنی دارد و نه زمینی، مگر در اندیشه‌ها و رؤیاهایش و در کتاب‌ها و داستان‌هایش… و شاید در آینده‌اش…. اگر می‌خواهید صدای کودکان فلسطین را بشنوید و از رؤیای آنان باخبر شوید کمی نزدیک‌تر بیایید. رؤیای قدس همان رؤیای دیروز و امروز کودکان فلسطین است که خود آن را به تصویر کشیده‌اند. آن‌ها در قاب این کتاب، غم‌ها و دلتنگی‌هایشان را برای وطن، با جادوی رنگ‌ها و اعجاز کلمات بیان می‌کنند. در قلبِ صفحاتی کاغذی که همچون صفحه دلشان سپید و روشن است.

«قدس رؤیای ما» نام کتابی است به قلم کودکان فلسطینی که توسط خودشان هم تصویرگری شده است. کودکانی که شاید امروز پدر شده‌اند. شاید برخی از آنان رزمندگان راه آزادی وطن هستند، بعضی شهید شده و برخی در گوشه‌ای دور از این جهان روزگار می‌گذرانند. هر چه باشد این کتاب رازهایی را با شما در میان می‌گذارد از گنجینه دلِ کودکانِ دیروز فلسطین. رازهایی که گذر سال‌ها نیز نتوانسته آن را کهنه و تکراری کند. رازهای این کتاب تا روز رهایی فلسطین از زبان تمام کودکان آن در سراسر جهان زمزمه خواهد شد. این کتاب با قلم زیبای غلامرضا امامی ترجمه شده است؛ مترجمی که به زبان کودکان آشناست و سابقه‌ای درخشان در این زمینه دارد. رؤیای قدس همچون نمایشگاهی دیدنی و خواندنی، شما را به تماشای تصاویر و حرف‌های کودکان فلسطینی دعوت می‌کند.

به امید روزی که آزادی قدس دیگر یک رؤیا نیست! کتاب در ۷۲ صفحه و به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و مناسب تمام گروه‌های سنی بالای ۷ سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط