چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
«ردپای کوچ» در تخت جمشید منتشر شد

فارس- «ردپای کوچ» دومین کتاب سیاوش طاهری از سوی انتشارات تخت جمشید در شیراز منتشر شد.

طاهری نویسنده این اثر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، گفت: کتاب «ردپای کوچ» با دید مردم‌شناسی و قوم‌شناسی داستانی روایت گونه با شخصیت اصلی کتاب، سگی بنام شیر است که با دیدی همه جانبه مسائل و مشکلات و برخوردها در مسیر کوچ را بازگو می کند.

به گفته او، روایت داستان به بیان چگونگی شیوه زندگی و برخورد مردمان که در طول زندگیش با مردم عشایر و و موقعیت‌ها داشته از نگاه خودش به گونه ای جالب می پردازد.

مولف کتاب در ادامه افزود: اینکه چرا اینکار قوم شناسی را بدین صورت بیان کردم چند دلیل داشت یکی از آنها بدلیل اینکه زبان داستان زبانی است که می‌تواند مخاطب بیشتری را به خود جلب کند و مردم راحت‌تر می توانند با موضوع ارتباط بر قرار کنند. دوم با توجه اینکه مردم دیگر حوصله و زمان برای کتاب جدی و علمی وتخصصی را ندارند با توجه به شرایط کنونی و وجود شبکه‌های مختلف اجتماعی و البته دغدغدهای معیشتی، و اینکه زبان تخصصی قشر خاص خود را دارد و به هرحال برخی موضوعات با شیوه داستانی برای مردم که کمی از خواندن کتاب دوری گرفتند مثمر ثمرتر خواهد بود. سوم بنظر چون سگ بعنوان اولین موجودی است که انسان توانسته به کنار خودش بخواند و اورا در جمع خود و خانواده راه دهد و بقولی اولین حیوان اهلی شده بدست بشر است و به همین خاطر که همیشه و همه جا توانسته ویژگی خاص خودش که انسان را مجاب کند که اورا بعنوان یار و همراه وفا دار قبول کند و بیشتر شرایط را با بشر باشد حتی در بدترین شرایط از طرف دیگر سگ بعنوان یک نگهبان قابل اعتماد و قدرت تیز بینی و بویایی ویژه، استعداد روایت‌گری را می تواند داشته باشد.

طاهری ادامه داد: این دومین کتابی است که در حوزه مردم شناسی نوشتم. کتاب قبلی یک کار تحقیقاتی و یک پروژه تک نگاری که به بررسی تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی منطقه روستایی می پردازد که بیشتر بحث به بخش‌های فرهنگی و آداب و رسوم کشانده شده و به مسائل و موارد سکونت و شیوه های معماری هم اشاره شده است.

نویسنده با بیان اینکه کتاب رد پای کوچ بعنوان دومین کتاب با نیم نگاهی مردم شناسی و مطالعه میدانی به شیوه زندگی عشایر کوچنده می پردازد، گفت: کتاب شیوه داستانی با سخنگوی سگ عشایر در طول مسیر کوچ به برخی جزئیات و مسائل جریان کوچ و حرکت مردمان عشایر و کوچنده بیان شده است. داستان بصورت روایت گونه با شخصیت اصلی کتاب، سگی بنام شیر است که با دیدی همه جانبه مسائل و مشکلات و برخوردها در مسیر کوچ را بازگو می کند. روایت داستان به بیان چگونگی شیوه زندگی و برخورد مردمان که در طول زندگیش با مردم عشایر و موقعیت‌ها داشته از نگاه خودش به گونه ای جالب می پردازد.

سیاوش طاهری دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی، پژوهشگر اقوام و عشایر ایران و مستندساز و عکاس پیشتر کتاب «بابامنیر» یک تک نگاری با موضوع تغییر و تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه‌ای روستایی است که به بُعد فرهنگی و آداب و رسوم پرداخته است.

به گزارش ایبنا؛ کتاب رد پای کوچ آبان ۱۴۰۲ توسط انتشارات تخت جمشید منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها