سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
کتاب به مدیریت شهری یزد پیوست شد/ طراحی نماد بزرگ برای یار مهربان

یزد - میزگرد ایبنا با موضوع «کتاب و کتابخوانی و رویکرد دستگاه های فرهنگی» استان یزد در محل کتابخانه مرکزی یزد برگزار و در آن موضوعاتی نظیر پیوست کتابی برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری، طراحی نماد بزرگ برای کتاب و... مطرح شد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هفته کتاب و کتابخوانی از امروز ۲۳ آبان ماه آغاز شده و به مدت یک هفته در سراسر کشور ادامه دارد و این رویداد با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های متنوع فرهنگی اجرا می‌شود.

در این هفته دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های خود را متمرکز کرده و از برگزاری پویش‌ها تا برگزاری همایش‌ها و بازدیدها را برنامه‌ریزی کرده‌اند و هر کدام بر اساس مخاطب خود این رویکرد را دنبال می‌کنند. عمومی کردن کتاب و کتابخوانی و قرار دادن کتاب در سبد خانوارها به عنوان اصول اساسی است که به عنوان گام اساسی و رویکرد توسط این دستگاه‌ها دنبال می‌شود.

در استان یزد نیز این رویکردها با محوریت دستگاه‌های فرهنگی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد، شورای اسلامی شهر یزد و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد اجرایی می‌شود.

در این راستا نمایندگی خبرگزاری ایبنا در استان یزد میزگردی با عنوان «کتاب و کتابخوانی و رویکرد دستگاه‌های فرهنگی» را با حضور مدیران این دستگاه‌ها برگزار کرده است.
 

تشکیل اتاق اندیشه ورز «میز و کارگروه کتاب» در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد

مصطفی زارع‌زاده، مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در ابتدای این نشست با اشاره به ماموریت‌های این سازمان در راستای فعالیت‌های فرهنگی گفت: بحث‌های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در موضوعات مختلف در شش عرصه است که هر کدام ده‌ها دستورالعمل، فعالیت و کار در خود جای داده است.

وی افزود: این عرصه‌ها شامل فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، آموزش و شهروندی و گردشگری و تبلیغات شهری است که در کنار آن مباحث جمعیت نیز دنبال می‌شود اما بحث کتاب و کتابخوانی به عنوان مسئله مهمی است که در معاون فرهنگی، اجتماعی دنبال می‌شود.

زارع‌زاده گفت: در این راستا برای هر کدام از واحدها، اتاق‌های فکری و هیئت‌اندیشه ورزی تشکیل دادیم و حتی زیرپروژه‌ها و زیر ماموریت‌ها نیز شامل این هیئت‌های‌اندیشه ورز شدند که نمونه آن میز و کارگروه کتاب است.

کتاب به مدیریت شهری یزد پیوست شد/ طراحی نماد بزرگ برای یار مهربان


وی بیان کرد: این اتاق فکر بدین منظور است که بدانیم در سال ۱۴۰۳ در شهر یزد چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد ادامه داد: در اتفاقات فرهنگی جریان سازتر از کتاب نداریم زیرا هنرهای مختلف مانند تئاتر، سرود، شعر و… همگی از کتاب نشات گرفته و قالب ابتدایی آن‌ها کتاب است که در این راستا نیز در سال جاری و سال آینده تولید کتاب را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

تهیه سه کتاب با محوریت اماکن، آداب و رسوم و قصه‌های یزد

وی با اشاره به تولیدات کتابی و مکتوب این سازمان افزود: نخستین کتابی که رونمایی شد با نام «کتاب مفاخر یزد» بود که به نوعی بزرگترهای ما را معرفی کرده و فرهنگ، آداب و رسوم مختلف شهر یزد را در این افراد متجلی کرده است.

زارع‌زاده بیان کرد: این کتاب از کتاب‌های مرجع بزرگ در خصوص مفاخر تهیه شده است و تعدادی از شخصیت‌ها و مفاخر یزد را معرفی کرده است و کاربرد آن در میراث فرهنگی و معرفی به توریست‌ها و همچنین مسافران به این استان تاریخی است.

وی ادامه داد: کتاب دومی که در دستور کار ما است کتاب بازارهای یزد است که به نوعی بازاریان و بازارهای ما را در گذشته معرفی می‌کند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد گفت: از دیرباز یزدی‌ها را از انصاف و شهری ارزان می‌شناختند که‌امیدواریم با نوشتن این کتاب و مرجع شدن این منبع عظیم، قالب‌های هنری را در کنار آن بیاوریم و به بازاریان معرفی کرده تا بار دیگر این ارزش‌ها و رفتارها را احیا کنیم.

زارع‌زاده گفت: کتاب دیگری که هنوز مرحله تشکیل تیم پژوهشی آن هستیم با عنوان کتاب «قصه‌های یزد» است که در سه محور مکان‌های تاریخی، شخصیت‌ها و بزرگان و داستان‌های این بزرگان، آداب و رسوم، این قصه‌ها را پیش می‌بریم.

وی افزود: متأسفانه ما در استان روایتی از داستان‌های واقعی نداشتیم و با توجه به پذیرش روایت‌ها و همچنین زیاد بودن این روایت‌ها در صدد ایجاد این کتاب برآمدیم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد بیان کرد: ما به عنوان شریکان فرهنگی است که نگاهی همراه داریم و سعی داریم از دستگاه‌های مختلفی فرهنگی استفاده کنیم.

کتاب به مدیریت شهری یزد پیوست شد/ طراحی نماد بزرگ برای یار مهربان


زارع‌زاده گفت: در حوزه چاپ نیز به سراغ کتاب‌هایی از نویسندگان یزدی رفتیم که نیاز به حمایت دارند و با رصد و خوانده شدن در کمیته، از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

وی افزود: اتفاق بعدی نیز مسابقات کتابخوانی است که بنا به هر مناسبت با همکاری نهادهای مختلف این مسابقات اجرا می‌شود و در این راستا نیز یکی سری کتاب‌های یک صفحه‌ای آماده کردیم که مردم بتوانند مطالعه کنند.

ایجاد کارگروه نشر استان به منظور کاهش ضعف در این حوزه

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد گفت: در حوزه نشر مقداری ضعف داریم که در این راستا کارگروه ویژه‌ای در این حوزه تشکیل داده‌ایم تا انتشار را در فضای محیطی، جامعه و فضای مجازی نشر بهتر بدهیم.

زارع‌زاده بیان کرد: دومین کار ما نیز معرفی نویسندگان و آثار یزدی‌ها در بیلبوردهای شهری است و در فضای مجازی نیز کلیپ‌های خاص کتاب‌ها تولید محتوا شده است.

وی ادامه داد: ایجاد کتابخانه تخصصی نیز از اتفاقات دیگر است ما در حوزه کتاب است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد گفت: ما در استان اولین فرهنگسرای تخصصی کودک با نام «نهال» را در بوستان فخار یزد راه‌اندازی کرده‌ایم و کار فیزیکی آن تمام شده که در ایام هفته کتاب و کتابخوانی این کار انجام خواهند داد.

زارع‌زاده بیان کرد: کتابخانه تخصصی را تا پایان سال و یا سال آینده در فرهنگسرای شعر و ادب شهرداری راه‌اندازی خواهیم کرد تا شاعران دسترسی راحتی به کتاب‌های شعر داشته باشند.

وی اذعان کرد: در حوزه تولید کتاب نیز کتاب شعری را تولید کرده‌ایم که از هر شاعر معاصر استان چند شعر احصا شده و در یک جلد مجلل برای شعرای یزدی به چاپ برسد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد بیان کرد: نمایشگاه کتاب سالانه در استان یزد داریم که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود.

وی گفت: شورا و شهرداری نیز به صورت نیم درصد از نهاد کتابخانه‌ها حمایت می‌کنند و تمامی فعالیت‌های ما در کنار این سهم نیم درصد است و ادامه آن حمایت ها انجام می شود.

زارع‌زاده بیان کرد: در کنار جشنواره‌های مختلف، کتاب را نیز داریم که به صورت مقر و غرفه کتاب، کتاب‌های متعددی را ارائه می‌دهند و در حوزه اجتماعی نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در محلات کارهای مختلفی را انجام دهیم و در این جلسات نیز کتاب‌های مختلفی را معرفی می‌کنیم.

پیوست کتابی تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری در شهر یزد

مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد گفت: یک سری رویدادهای اجتماعی در آپارتمان‌ها اجرا می‌شود که در کنار آن یک کتاب معرفی می‌شود و به نوعی در تمامی کارهای سازمان فرهنگ کتاب و کتابخوانی را داریم و در کنار ان نیز گروه‌های کتاب خوان فعال در این زمینه را نیز جمایت می‌کنیم.

وی گفت: از طرح‌هایی مانند همسایه فهیم، نوجوان فهیم، پاتوق کتاب، مقر کتاب نیز حمایت‌های متعددی داشته‌ایم.

زارع‌زاده گفت: در سطح مدارس منطق حاشیه‌ای نیز تبادل کتاب داریم که دانش اموزان به صورت‌امانت، کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند و در اختیار دیگران دانش‌آموزان قرار می‌دهند.

ایجاد فرهنگسرا و بوستان در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی در شهر یزد

حجت الاسلام سید ناصر حیدری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: آنچه در مقام عمل در سازمان‌های شهرداری ظهور و بروز دارد نشان از رویکرد و عملکردهایی است که شورای اسلامی شهر تعیین می‌کند و ریل‌گذاری‌ها از این طریق صورت می‌گیرد.

وی افزود: در صورتی که سازمان‌های شهرداری به سمت عمرانی و فیزیکی رفت، معلوم می‌شود که رویکرد شورا نیز عمرانی بوده است و به نوعی رویکرد شورا را از فعالیت‌های شهرداری‌ها می‌توان مشخص کرد.

کتاب به مدیریت شهری یزد پیوست شد/ طراحی نماد بزرگ برای یار مهربان


عضو شورای اسلامی شهر یزد بیان کرد: ما از ابتدای شورا تاکنون اتفاقات و عملکرد شهرداری در مسائل فرهنگی را مثال زدنی داشته‌ایم و فرهنگسراها و بوستان‌های ایجاد شده نشان از این عملکرد است و هم اکنون بوستان بزرگی نیز با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد در نظر گرفته شده که ظرف دو سال به بهره‌برداری می‌رسد.

حجت الاسلام حیدری بیان کرد: این حمایت از چاپ و نشر و مسابقات و رویدادهای کتاب نشان از سیاست‌های شورا است و می‌شود فهمید که این راهبرد چگونه است و تمام تلاش ما بالا رفتن سرانه کتاب است.

وی بیان کرد: آزادسازی‌ها در زمینه عمرانی فعالیت‌های فرهنگی مانند ساخت کتابخانه‌ها در بوستان‌ها و مراکز شهری نشان از این حمایت‌ها است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: عرصه و پشتیبانی از این فعالیت‌ها نشان از راهبرد شورا است و تا آخر آن نیزایستاده‌ایم و این اتفاق می‌افتد.

حجت الاسلام حیدری بیان کرد: بوستان پرستاری داریم که در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و به نوعی بوستان کتاب است که رویداهای فرهنگی و هنری در زمینه کتاب مانند خوانش کتاب و اتفاقات حول محور کتاب را شکل می‌دهد.

وی گفت: از دیگر اتفاقات رفتن به سمت کتابخانه تخصصی است که نمونه آن راه‌اندازی کتابخانه تخصصی فرق و ادیان است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد بیان کرد: حرکت به سمت اتفاقات و رویدادهای با محوریت کتاب از اهداف و رویکردهای اصلی ما است وامیدواریم بتوانیم با درآمدهای شهرداری در این مسیر گام برداریم.

حجت الاسلام حیدری گفت: حمایت از مجموعه‌های تخصصی کتاب مانند مقر کتاب، کافه کتاب و… نیز دنبال می‌شود و در ادامه نیز آن را دنبال می‌کنیم و بسیاری از اتصال برقرار کردن با مجموعه‌های مختلف از طریق شورای اسلامی صورت می‌گیرد و اعضای شورا نیز به دنبال تقویت آن هستند.

کتاب به مدیریت شهری یزد پیوست شد/ طراحی نماد بزرگ برای یار مهربان


وی افزود: در بحث المان‌ها یک بحث میدان کتاب داریم ولی طراحی کار را به انسان‌های متخصص داده‌ایم و سعی کرده‌ایم کاری را انجام دهیم که در عین ترویج کتاب، در لحظه نیز بتواند به مردم خدمات‌رسانی کند.

ایجاد المان کتاب با رویکرد معرفی کتاب و همچنین خدمت رسانی آنلاین به مخاطبان کتاب و کتابخوانی در یزد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد گفت: المان بزرگی طراحی شده و در حال تفاهم است که هم معرفی کتاب را در بر دارد و هم اینکه خوانش کتاب آنلاین را داشته باشد و با بارکد بتوان کتاب و متن آن را دریافت کرد و در سازمان سیما و منظر ان را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: یک ماه پیش با حضور در کارگاه حوزه هنری تهران المان‌های مختلف شهری را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

حجت الاسلام حیدری بیان کرد: این المان کتاب انحصارا در میدان کتاب نیست بلکه می‌تواند در نقاط مختلف شهری قرار گیرد و این خدمت‌رسانی را داشته باشد.

وی گفت: در تفاهم نامه با دانشگاه در خصوص بوستان پرستار کل دیوار دانشگاه برای طراحی با محوریت کتاب صورت می‌گیرد و محوطه دانشگاه و بوستان نیز می‌تواند جایگاه خوبی برای برنامه‌های کتابی باشد.

حجت الاسلام حیدری بیان کرد: ما دنبال برنامه‌ریزی برای نظم دهی به رویدادهای کتاب و کتابخوانی در طول سال هستیم تا اقشار مختلف، جنسیت‌ها، سن‌های مختلف و همچنین حوزه‌های مختلف را داشته باشیم و مشارکت همگانی را داشته باشیم.

وی گفت: ما مجموعه‌های مختلف را داریم که در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز ورود پیدا کرده‌اند که آن‌ها را نیز حمایت می‌کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد بیان کرد: برخی از آدم‌ها در رویدادهای محلی از اعراب ندارند اما ما سعی می‌کنیم با همه گیر کردن اقدامات این افراد را نیز دخیل کنیم و مشارکت را داشته باشیم.

کتابخانه مرکزی بزرگترین مرکز پاتوق فرهنگی و اجتماعی در استان یزد


محمد محسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد به عنوان یکی دیگر از میهمانان این نشست بودند که در خصوص فعالیت‌های این نهاد در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی صحبت کرد.

رفیعی در ابتدای با اشاره به اجرای این میزگرد توسط خبرگزاری ایبنا بیان کرد: تشکر از خبرگزاری کتاب که رویدادی با محوریت مسئولان فرهنگی و برنامه‌های کتابخوانی را در کتابخانه مرکزی یزد اجرا می‌کند.

وی گفت: وقتی نامی از کتابخانه‌های مرکزی آورده می‌شود به نوعی در بین مردم به‌امانت کتاب و قرائت خانه تداعی می‌شود اما در کتابخانه مرکزی یزد ما رویکردی متفاوت داریم و با توجه به رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه مرکزی را به عنوان پاتوق فرهنگی و اجتماعی معرفی می‌کنیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد بیان کرد: تمامی فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با کتاب در کتابخانه‌های مرکزی داریم و بخش‌های تخصصی مانند کودک را ایجاد کرده‌ایم و در تمامی کتابخانه‌ها نیز آن را انجام کرده‌ایم.

وی افزود: در حوزه استانی نیز اتفاقات خوبی در کتابخانه‌های عمومی استان روی داده است به نوعی که کتابخانه مرکزی به عنوان بزرگترین مرکز رویدادهای فرهنگی استان شناخته می‌شود.

ارائه بیش از ۳۰ خدمت فرهنگی در کتابخانه های استان یزد

رفیعی ادامه داد: الان در کتابخانه مرکزی یزد بیش از ۳۰ خدمت ارائه می‌شود و بخش ناشنوایان نیز جز هفت بخش ناشنوایان و جز سه بخش برتر کشوری است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد بیان کرد: در بخش نابینایان نیز خدماتی که در این کتابخانه ارائه می‌شود برای کل کشور انجام می‌شود و کتاب‌های بریل و گویا نیز تولید می‌شود.

رفیعی ادامه داد: بخش کودک این کتابخانه نیز بزرگترین بخش کودک کتابخانه‌های عمومی کشور است و طراحی آن نیز طراحی ویژه کودکان، فضای کودکانه و همراه با کتابداران تخصصی کودک است.

وی دامه داد: پایگاه اطلاعات، کلاس‌های آموزشی، اطلاعات مرجع و فضای آموزشی از جمله خدماتی است که در این کتابخانه ارائه می‌شود و در کنار آن نیز گالری و مرکز اسناد نیز راه‌اندازی شده است.

کتاب به مدیریت شهری یزد پیوست شد/ طراحی نماد بزرگ برای یار مهربان



مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد بیان کرد: تمامی این خدمات در راستای عمومی کردن کتاب و کتابخوانی و جذب جوانان و نوجوانان به کتاب است زیرا معتقدیم که اگر فعالیت‌های فرهنگی ما گسترش پیدا کند به مراتب شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

رفیعی گفت: بازسازی و بهسازی فضای کتابخانه‌های عمومی نیز از جمله نکات دیگر در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی است که متناسب با خدمات ارائه می‌شود.

پرداخت به موقع سهم نیم درصد شهرداری‌ها به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان

وی بیان کرد: اگر اتفاقات خوب در حوزه کتابخانه‌ها صورت می‌گیرد به واسطه همکاری شهرداری‌ها و پرداخت سهم نیم درصد شهرداری‌ها است و این به عنوان مهمترین منابع مالی ما در شهرها است.

رفیعی بیان کرد: در شهر یزد نیز علاوه بر سهم نیم درصد شاهد حمایت‌های دیگری هستیم و همین الان نیز در دوره‌ای هستیم که زیاد پیگیر سهم نیم درصد نیستیم و این به خوبی صورت می‌گیرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد بیان کرد: یکی از پایه‌های اساسی رویدادهای فرهنگی در کتابخانه‌های استان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری است.

رفیعی ادامه داد: ما در این نهاد با توجه به سابقه‌ای که داشتیم اتاق فکری با حضور کتابداران و دوستان تشکیل داده‌ایم.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما منابع کتابخانه‌ای است و کتاب‌های به روز را نداریم و به تبع آن نیز کتاب‌های کودک ما فرسوده و کهنه است که باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.


نیازمند تهیه منابع کتابخانه‌ها به ازای هر کتابخانه ۳۰۰ میلیون تومان هستیم

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد گفت: امید داریم که حمایت از صنایع استان به خوبی صورت گیرد و به نوعی به ازای هر کتابخانه ۳۰۰ میلیون تومان کتاب تهیه شود تا نیاز مخاطب پاسخ داده شود.

رفیعی بیان کرد: یکی از طرح‌های دیگر ما ساعت کتابخوانی در مدارس است که آن را ضابطه‌مند کرده‌ایم و ساعت کتابخوانی در کلاس مدارس را ایجاد کرده‌ایم.

وی گفت: در این راستا قرار شده است که بیش از ۴۰۰ ساعت کلاس درس را همکاران ما در کلاس درس مدارس حضور پیدا کنند و همچون یک معلم به معرفی کتاب و قصه گویی و فلسفه کتابخوانی را ارائه کنند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد ادامه داد: طرح دیگر ما نیز هاتف کتاب بوده که در پایگاه بسیج، مدرسه یا مسجد این رویداد صورت می‌گیرد که یکبار دانش‌آموزان به کتابخانه می‌روند و عضو کتابخانه می‌شوند و در بارهای بعدی معلم هر مدرسه یا کلاس بر اساس تعداد دانش‌آموزان کلاس خود کتاب‌امانت می‌گیرد و با دانش‌آموزان اشتراک‌گذاری می‌کردند.

وی گفت: ما از نویسندگان مطرح کشوری نیز دعوت کرده‌ایم تا در کتابخانه‌های استان حضور پیدا کنند و به معرفی کتاب‌ها بپردازند که بازخوردهای خوبی نیز در این راستا داشتیم.


مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد اذعان کرد: برنامه «کتاب، یزد و فرهنگ» از جمله کتاب‌های دیگر ما است که در راستای معرفی خرده فرهنگ‌های یزد و جلوگیری از فراموشی آن‌ها صورت می‌گیرد و بر اساس این خرده فرهنگ‌ها کتاب‌ها و نویسندگان مطرح را دعوت کرده و به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

وی گفت: پویش «من و قصه‌های بابا آذر» با محوریت کتاب‌های مرحوم آذریزدی به عنوان پرمخاطب‌ترین و پرامانت‌ترین کتاب‌های کتابخانه‌های کشور نیز از جمله اقدامات دیگری است که دنبال کرده‌ایم.

کتاب به مدیریت شهری یزد پیوست شد/ طراحی نماد بزرگ برای یار مهربان



رفیعی بیان کرد: امسال نیز پویش را به صورت ملی برگزار می‌کنیم که ۱۸۸۸ نفر اثر بارگذاری کرده اند.

اجرای رویکرد کسب و کارهای کوچک در کتابخانه‌های استان یزد و کسب رتبه برتر کشوری

وی افزود: رویکرد دیگر ما نیز کسب و کارهای کوچک در کتابخانه‌های عمومی بوده است که مانند خیاطی زیلو، بافی و… را در کتابخانه‌ها دنبال کردیم و در همایش بین‌المللی که بدین منظور برگزار شد از کتابخانه‌های عمومی یزد تجلیل شد.

رفیعی گفت: در خصوص بانوان، راه‌اندازی محافل ادبی، کتابخانه‌های پارک نیز از جمله اقدامات دیگری است که دنبال کرده‌ایم و به خوبی مخاطب را جذب کرده‌ایم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد بیان کرد: متأسفانه بر اساس منطقه‌بندی شهر یزد شاهد عدم وجود کتابخانه در مناطقی مانند اسکان و آزادشهر هستیم و با توجه به جمعیت بالای این مناطق هیچ گونه خدماتی در این زمینه ارائه نمی‌شود.

رفیعی تصریح کرد: ما از شهرداری و شورای شهر درخواست داریم که تنها کتابخانه این مناطق با عنوان آذریزدی را گسترش دهیم تا بتوانیم در مناطق جدید کتابخانه‌های جدیدی را تأسیس کنیم.

فضای مجازی و شفاهی بودن، مهمترین آسیب‌های برای کاهش ثبت تاریخ و فرهنگ یزد امروز است

حسین دشتی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد نیز از دیگر مسئولان فرهنگی حاضر در نشست بود که با اشاره به برنامه‌های این اداره کل در هفته کتاب گفت: حوزه کتاب و کتابخوانی در استان نیازمند آسیب‌شناسی است که باید با حضور مسئولان فرهنگی انجام شود زیرا مشکلاتی مانند شفاهی بودن و کمتر توجه کردن به مکتوب شدن به نوعی کاهش ثبت تاریخ را در معاصر به دنبال داشته است.

وی بیان کرد: فضای مجازی نیز از جمله مشکلات دیگر است که به نوعی باعث شده تا کمتر به سراغ مکتوب‌ها برویم و نویسندگان نیز درگیر آن شوند و به نوعی کتاب و کتابخوانی را تحت تأثیر قرار دهد.

دشتی ادامه داد: تولید، توزیع و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به عنوان سه گام اصلی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی است.

وی افزود: در حوزه تولید این اداره کل بررسی کتاب‌ها و صدور مجوز را داشته‌ایم که اخیر وزارتخانه در تفویض‌های خود به ادارات کل برگردانده است و در کنار آن نیز خرید و حمایت را داشته‌ایم.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد: در بحث انتشار نیز روال اداری را دنبال می‌کنیم و ناشران نیز با همکاری این اداره کل تأیید چاپ کتاب‌ها را دریافت می‌کنند.

وی گفت: در زمینه توزیع نیز حمایت از کتابفروشان با همکاری اداره کل دارایی استان را داشته‌ایم و معافیت‌های مختلفی نیز دنبال کرده‌ایم.

دشتی بیان کرد: حمایت از نمایشگاه‌های کتاب نیز در استان دنبال می‌شود و در طول سال نیز این حمایت‌ها را داشته‌ایم.

وی ادامه داد: توزیع کتاب در انبار کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دنبال شده که کتاب‌های ارائه شده توسط وزارتخانه را به بخش‌ها و حوزه‌های مختلف اهدا می‌کنیم.

کتاب به مدیریت شهری یزد پیوست شد/ طراحی نماد بزرگ برای یار مهربان



معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: در زمینه ترویج کتاب نیز از مؤسسات این اداره کل این اقدامات صورت گرفته است در هفته کتاب نیز این را دنبال می‌کنیم و در این زمینه نیز در طول سال رونمایی از کتاب‌های مختلف را نیز داریم.

قرار گرفتن روستای عز آباد در بین روستاهای دوستدار کتاب برتر کشور

وی افزود: پایتختی کتاب و روستای دوستدار کتاب نیز از جمله اقدامات ترویجی دیگری است که دنبال می‌کنیم و امسال نیز روستای عزآباد یزد جز این روستاها حضور دارد.

دشتی اذعان کرد: دومین جشنواره آذریزدی با عنوان بازنویسی متون کهن فارسی را خواهیم داشت که این را با حضور شاعران استانی برگزار می‌کنیم.

وی گفت: در شهرستان اشکذر نیز طرح هدهد قصه گو برگزارشد که تولیدات دانش‌آموزان در قالب کتاب ارائه می‌شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: در یک دهه اخیر بیش از ۸۰۰ کتاب در خصوص فرق و ادیان را جمع‌آوری کرده‌ایم که در این راستا این کتاب‌ها به مؤسسه قرآنی معارف اهل بیت داده‌ایم تا به صورت تخصصی نیز این کتاب‌ها به علاقمندان ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط