پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
چرا برخی کشورها یکپارچه می‌مانند و برخی تجزیه می‌شوند؟

بحث بر سرِ شرایط تحقق یکپارچگی ملّی است، هم از منظر تاریخی یعنی ناظر بر گذشته و هم از نظر شرایط اینجایی و اکنونی وجه تاریخی «ملت‌سازی» به دو طریق مورد کندوکاو قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «ملت‌سازی» تالیف آندره اس ویمر با ترجمه محمدرضا فدایی از سوی انتشارات شیرازه به بازار کتاب آمد.

در بحث پیرامون پایداری و ماندگاری کشورها یا در مقابل شکست و فروپاشی آنها، مفهوم دولت-ملّت، عنصر مرکزی اغلب پژوهش‌ها را تشکیل می‌دهد. با این همه در اکثر این پژوهش‌ها بخش اوّل این مفهوم یعنی همان دولت همواره مقامی شامخ‌تر از بخش دوّم یعنی ملّت دارد و عنصری تعیین‌کننده‌تر به شمار می‌رود. کتابِ حاضر با تأکید و تمرکز بر ملّت، استثنایی است بر این قاعده. به طور مشخص، بحث بر سرِ شرایط تحقق یکپارچگی ملّی است، هم از منظر تاریخی یعنی ناظر بر گذشته و هم از نظر شرایط اینجایی و اکنونی وجه تاریخی بحث به دو طریق مورد کندوکاو قرار می‌گیرد:

طریق نخست مشتمل است بر میزان دولت‌بودگیِ ساختار حکمرانی در یک کشور پیش از قرن نوزدهم میلادی یعنی پیش از آنکه با ورود روزافزون قشرهای مختلف مردم همچون شهروندان صاحب حق، سیاست به امری توده‌ای تبدیل شود و وجه دوّم همان چیزی است که ماکس وِبِر از آن به عنوان تاریخ سیاسی مشترک جوامع صحبت می‌کند وجه اینجایی و اکنونیِ بحث، تمامی آن عوامل و عناصری را پوشش می‌دهد که موجبات یک اتحاد سیاسی پایدار را فراهم می‌آورند و نویسنده آنها را ذیل سه سرفصلِ منابع، ساختارها و ارتباطات دسته‌بندی کرده و مورد بحث قرار می‌دهد.

کتاب «ملت‌سازی» تالیف آندره اس ویمر با ترجمه محمدرضا فدایی با ۴۷۳ صفحه و بهای ۴۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات شیرازه به بازار کتاب آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها