پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
«ساختار حاکمیت و شرح وظایف قوای سه گانه»  منتشر شد

هرمزگان-  کتاب «ساختار حاکمیت و شرح وظایف قوای سه گانه» به همت نشر «رسول» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، کتاب قطور «ساختار حاکمیت و شرح وظایف قوای سه گانه» به قلم یک جوان هرمزگانی قاضی دادگستری وارد بازار کتاب شد.

کتاب‌ها گاهی چراغ راه هستند. گاهی درس‌های زندگی را می‌آموزند. بعضی اوقات مخاطب را به سرزمین رویاهایش می‌برند. برخی مواقع قصه‌ها و خاطرات را روایت می‌کنند، گاهی قدم در سرزمین گذشتگان می‌گذارند، گاهی خواننده را تا جغرافیای دیگر رهنمون می‌سازند و این روش همچنان ادامه دارد. اما اینجا کتابی با رویکرد و رسالت دیگری متولد شده است تا به ما بگوید ساختار حاکمیت و شرح وظایف قوای سه گانه (مجریه، مقننه و قضائیه) و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و نهادهای انقلابی بر اساس قوانین حاکم در ایران چه هستند و چگونه از این قوانین مصوب در زندگی فردی و اجتماعی استفاده ببریم.

طرح ساده روی جلد کتاب در نگاه نخست به دل می‌نشیند. پس زمینه سفید، اشکال هندسی متوازن که با خطوط کم رنگ که روی زمینه نقش بسته‌اند. خط مشکی پررنگ به قطر ۳ میلی متر که در حاشیه یک سانتی‌متری لبه ها ترسیم شده و نماد گرافیکی پرچم مقدس سرزمین مان، حالت تقریباً برجسته و سه بُعدی را به طرح داده است که علی رغم سادگی، به زیبایی کار کمک کرده است. البته استفاده از جلد سخت هم که مناسب این نوع کتاب‌ها با این تعداد صفحه و ابعاد است نیز استفاده شده است.

به نظر می رسد برای این حجم مطالب، فونت متفاوت تر و قلم دُرشت تری هم نمی‌شد انتخاب کرد. فضای سفید و تنفس صفحات نیز در طراحی داخلی لحاظ شده است، هر چند معمولاً در کتاب‌های سنگین و حجیم، صفحه آرا ممکن است خسته شود اما در این کار مشخص است که صفحه آرا وقت بسیار زیادی گذاشته و از تجربه ارزشمند ناشر نیز به نیکی بهره برده است.

این مجموعه شامل ۳۷ فصل است که هر فصل نیز خود شامل مباحث مختلف، گفتارهای متفاوت و بندهای فراوانی است. فصل اول به اختیارات مقام رهبری در قانون اساسی می‌پردازد. این فصل مشتمل: بر مبحث اول: کلیات، مبحث دوم: تعیین سیاست‌های کلی نظام، مبحث سوم: نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، مبحث چهارم: فرمان همه پُرسی توسط رهبری، مبحث پنجم: فرماندهی کل نیروهای مسلح، مبحث ششم: اعلان جنگ و صلح و بسیج نیروها، مبحث هفتم: نصب و عزل و قبول استعفای مقامات، مبحث هشتم: حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه، مبحث نهم: حل معضلات نظام از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام، مبحث دهم: امضای حکم ریاست جمهور پس از انتخاب مردم، مبحث یازدهم: عزل رئیس جمهور و مبحث دوازدهم: عفو یا تخفیف مجازات محکومین است.

فصل دوم مربوط به وظایف شورای نگهبان است. این فصل نیز شامل: چهار مبحث، ۲ گفتار و ۵ بند است. مبحث اول: کلیات، مبحث دوم: اعضای شورای نگهبان، گفتار اول: فقهای شورای نگهبان، گفتار دوم: حقوق‌دانان شورای نگهبان، مبحث سوم: مدت عضویت در شورای نگهبان، مبحث چهارم: صلاحیت‌های شورای نگهبان، بند اول: نظارت بر قانون‌گذاری، بند دوم: نظارت شرعی بر قوانین و مقررات، بند سوم: تفسیر قانون اساسی، بند چهارم: نظارت بر انتخابات و بند پنجم: حضور در برخی مراسم و شوراها است.

فصل سوم به ساختار و شرح وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی و رسیدگی به مصوبات مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان در سه مبحث می‌پردازد. فصل چهارم در خصوص شورای عالی امنیت ملی است که ضمن اشاره به کلیات، وظایف شورای عالی امنیت ملی و اعضای شورای عالی را در سه مبحث بررسی می‌کند. فصل پنجم به کلیات، جایگاه، اهداف و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهار مبحث اختصاص دارد.

اهداف و شرح وظایف سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

فصل ششم به کلیات، اهداف و شرح وظایف سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود. در فصل هفتم که به امام جمعه و نماینده ولی فقیه اختصاص دارد با یک مقدمه آغاز می‌شود، شرح وظایف امام جمعه در مذهب شیعه و وظایف و اختیارات مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه در مراکز تحقیقاتی و آموزشی را شرح می‌دهد. در فصل هشتم، جایگاه و رسالت سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مورد تحلیل قرار می‌دهد. ابتدا به کلیات می‌پردازد، سپس در ۵ مبحث بعدی، وظایف و ماموریت سازمان، ترتیب سلسله مراتب فرماندهی در سپاه، شرایط پاسدار، واحد بسیج مستضعفین و شرح وظایف بسیج را بیان می‌کند.

فصل نهم به سازمان تبلیغات اسلامی ایران می‌پردازد. نخست کلیات را مورد بررسی قرار می‌دهد، پس از آن اهداف و وظایف سازمان، ارکان آن، نحوه ترکیب و انتخاب هیئت امنا، وظایف و اختیارات آن‌ها، نحوه انتخاب و وظایف و اختیارات رئیس سازمان، رکن نظارتی، بودجه و تغییرات در اساسنامه را شرح می‌دهد. در فصل دهم کلیاتی پیرامون سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه می‌کند و سپس اهداف بنیاد شهید و امور ایثارگران، شرح وظایف، اموال و دارایی‌های بنیاد، منابع مالی آن، ارکان بنیاد و در گفتار چهارم وظایف و اختیار ات هیئت امنا را توضیح می‌دهد.

در فصل یازدهم تا پانزدهم به طور مجزا و مفصل به ترتیب به ساختار، شرح وظایف و اهداف کمیته امداد امام خمینی (رحمة الله علیه)، سازمان بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی کشور، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و قوه مجریه کشور با دقت و بیان جزئیات می‌پردازد.

شرح وظایف و ماموریت‌ها وزیر کشور، وظایف استانداران و فرمانداران و بخشداری ها

فصل شانزدهم به وزارت کشور اختصاص دارد. در این فصل به طور جامع شرح وظایف و ماموریت‌ها وزیر کشور، وظایف استانداران و فرمانداران و بخشداری ها، امور سیاسی و انتظامی بخش، امور نظارت و بازرسی، امور اقتصادی و فرهنگی و امور اجتماعی بخش، وظایف چند وجهی، ستادی و اداری، اقتصادی، خدماتی اجتماعی، سیاسی، کالبدی - عمرانی و خدمات بهداشتی - زیست محیطی دهیاران، شهرداریی‌ها و شوراها با تمام جزئیات می‌پردازد.

نویسنده در فصل هفدهم که به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص دارد از مبحث سازمان امور عشایر ایران، تا سازمان دامپزشکی کشور، سازمان شیلاتی ایران، سازمان حفظ نباتات ایران، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، سازمان امور ارضی کشور، اهم مسائل و مشکلات بخش کشاورزی، چالش‌های موجود در بخش کشاورزی ایران، پیشنهادات برای حل چالش‌های بیمه کشاورزی، پیشنهادات برای بهره‌وری کشاورزی، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، آیین رسیدگی به جرم تغییر کاربری اراضی و غیره در مباحث، گفتارها و بندهای متعدد به صورت دسته بندی و اختصاصی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

محقق هرمزگانی در فصل هجدهم به سراغ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌رود. ضمن بیان کلیات، اهداف و شرح وظایف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را بیان می‌کند. به سازمان غذا و دارو، سازمان انتقال خون کشور، سازمان اورژانس کشور، انستیتو پاستور ایران، سازمان بیمه سلامت ایران، انواع تخصص‌های پزشکی، جرایم خاص پزشکی، جرایم مغایر با شئون حرفه پزشکی، جرایم دارویی، مهم‌ترین مشکلات جامعه پزشکان و ارائه راهکار، مهم‌ترین مشکلات پرستاران تحت پژوهش در خصوص ارتقای سبک زندگی، راهکارهای پزشکی قانونی برای کاهش میزان شکایت از کادر درمان، مشکلات مردم در حوزه بهداشت و درمان و مشکلات و راهکارهای نظام سلامت ایران و سایر مباحث مرتبط را فهرست کرده و به طور کامل توضیح می‌دهد.

سازمان‌های بین‌المللی و جهانی و عضویت در آن‌ها

در فصل نوزدهم با عنوان وزارت امور خارجه ایران، پژوهشگر هرمزگانی ابتدا شرح وظایف وزارت امور خارجه را می‌گوید و سپس در گفتارها، بندها و مباحث فراوان به تمام جزئیات مرتبط با وزارت امور خارجه از حقوق بین الملل، تا دادگاه‌های بین‌المللی، موضوع تابعیت و تابعیت خاک و خون، پناهندگی، سازمان‌های بین‌المللی و جهانی و عضویت در آن‌ها، سازمان ملل متحد، شورای امنیت سازمان ملل، کنسولگری و شرح وظایف و اختیارات آن و سفیر، انرژی اتمی، سند ۲۰۳۰ و اهداف آن، تعریف اف ای تی اف، برجام (توافق هسته‌ای)، قرارداد کرسنت، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، سازمان اوپک (سازمان کشورهای صادر کننده نفت)، اتحادیه اروپا و … می‌پردازد.

فصل بیستم با تیتر وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران به وظایف و اختیارات وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، بررسی چالش‌ها و راهکارهای رونق تولید بخش نفت و گاز، معضلات صنعت گاز در ایران و شرکت‌های ملی صنایع پتروشیمی و … اختصاص دارد.

فصل بیست‌ویکم، با موضوع وزارت راه و شهرسازی ایران، به تعریف وزارت راه و شهرسازی و وظایف آن، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، سازمان ملی زمین و مسکن، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، شرکت‌های خدمات فنی آزمایشگاهی، سازمان هواپیمایی کشور ایران، سازمان هواشناسی، اهداف و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان بنادر و دریانوردی کشور، مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، سازمان نظام مهندسی ساختمان، مشکلات حمل‌ونقل جاده‌ای و راهکارهای آن، پیشنهادات مدیریت صحنه تصادف و کاهش صدمات جانی و مالی ناشی از تصادفات، بررسی نقش راه در تصادفات وسایل نقلیه موتوری زمینی، حقوق هوایی ایران و … پرداخته است.

در فصل بیست‌ودوم تحت عنوان وزارت اقتصاد و دارایی، به تعریف و شرح وظایف وزارت اقتصاد می‌پردازد. سپس مشکلات و راه حل هایی برای رسیدن به حماسه اقتصادی مطرح می‌کند. راهکارهایی برای حل مشکلات اقتصادی از نظر کارشناسان و راهکارهای عملی برای حل مشکلات اقتصادی کشور از نظر رهبر معظم انقلاب به صورت مستقل ارائه می‌دهد. پس از آن اقتصاد و امور مالی از نظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اهداف و وظایف بانک مرکزی ایران، چالش‌های موجود شبکه بانکی، راه حل‌ها و راهکارها؛ عمده مشکلات سیستم بانکی ایران از دیدگاه متخصصان، راه حل‌های پیشنهادی برای بهبود ساختار نظام بانکی، چالش‌های بانکداری بدون ربا در ایران، لیست کامل بانک‌ها و موسسات مالی ایران، اهداف و وظایف نظام بانکی در جمهوری اسلامی ایران، دعاوی بانکی، جرایم پولی و بانکی، سازمان امور مالیاتی، سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران؛ انواع بیمه، آشنایی با قوانین و نکات انواع بیمه نامه‌ها، نقش و معرفی بیمه مرکزی ایران، انواع فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار با انواع چالش‌ها راهکارها و پیشنهادات را عنوان می‌کند.

جبران خسارت مصرف کننده، حقوق مصرف کنندگان خودرو

در فصل بیست و سوم که به وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ اختصاص دارد همه تعاریف، خدمات، وظایف، اهداف، ارکان، حقوق، قوانین و جزئیات در این
خصوص به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی، نهادهای اجرایی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی، اتحادیه حقوق مصرف کنندگان، اتحادیه‌های صنفی سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی سازمان بازرسی کشور، جبران خسارت مصرف کننده در حقوق ایران، حقوق مصرف کنندگان خودرو، موانع تولید و راهکارهای برون رفت از آن، آشنایی با سازمان توسعه تجارت ایران، حقوق تجارت بین الملل، آشنایی با حقوق تجارت ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، جرایم بخش معادن، سازمان صنایع کوچک و شرکت‌های صنعتی ایران و … مرتبط است.

از فصل بیست و چهارم تا فصل سی و دوم به صورت اختصاصی، مجزا و با ذکر جزئیات به شرح وظایف، رسالت‌ها، ساختار و زیر مجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ وزارت دادگستری؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت آموزش و پرورش؛ وزارت ورزش و جوانان، وزارت نیرو، آب و برق؛ وزارت اطلاعات و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌پردازد.

فصل سی و سوم با عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح وظایف و اهداف این وزارتخانه، سازمان سینمایی و سمی بصری کشور، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان حج و زیارت و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آن در بندها و گفتارهای متفاوت اختصاص گرفته است.

از فصل سی وچهارم تا فصل سی و هفتم و پایان کتاب به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ قوه مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی ایران و مراجع شبه قضایی در جمهوری اسلامی ایران با تمام جزئیات، قوانین ساختار و … به شکل مجزا و مستقل اختصاص دارد.

مولف در مقدمه کتاب، هدف و انگیزه از خلق این مجموعه گرانبها را کثرت وضع قوانین و مقررات و پاسخگویی به نیاز جامعه عنوان کرده و نوشته است: با بهره‌گیری از تجارب چندین ساله شغلی و نقطه نظرات اندیشمندان و فرهیختگان، بخشی از تحقیقات علمی خود را درباره ساختار حاکمیت در نظام جمهوری جمهوری اسلامی ایران را چاپ و منتشر کردم تا اقشار مختلف: (وزرا، سازمان‌ها، نهاده‌های انقلابی، استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران، شهرداران، شورای اسلامی شهر و روستا، شورای بخش، شهرستان، استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات، وکلا، سردفتران، کارشناسان رسمی، نمایندگان حقوقی ادارات، پزشکان، مهندسان، پرستاران، کارمندان، اساتید، معلمان، کارگران و سایر مشاغل) با تشکیلات حکومتی کشور (فرماندهی کل قوا، قوای سه گانه مجریه، مقننه و قضاییه؛ وزارتخانه‌ها، سازمان‌های تابع) و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنان و با مشکلات و راهکارهای عملی در بخش‌های گوناگون آشنایی داشته باشند تا با به کارگیری از آن، نیازهایشان تا حدود زیادی برطرف شود.

حداکثر میزان حمل بار برای زنان ۲۰ کیلو است

در بخشی از کتاب تحت عنوان: «قوانین حمایتی حاکم بر شرایط کار زنان در قانون کار چیست؟» آمده است:
۱) ممنوعیت زنان از انجام کارهای سخت و زیان آور:
انجام دادن کارهای خطرناک، سخت و زیان آور و نیز حمل بار بیش از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگران زن ممنوع است.
حداکثر میزان حمل بار برای زنان ۲۰ کیلو است و حمل و جابجایی بار برای زنان در طول بارداری و همچنین ۱۰ هفته پس از زایمان ممنوع است.(ماده ۷۵ قانون کار)
۲) اعطای مرخصی به زنان باردار در قوانین بین‌المللی مرخصی بارداری و زایمان کارگران زن ۹۰ روز تعیین شده است ولی در قوانین ایران، مرخصی بارداری و زایمان کارگر زن ۶ ماه است اما بعد از تصویب قانون تنظیم جمعیت خانواده در سال ۹۲ مدت مرخصی زایمان به ۹ ماه افزایش یافته است.

نکته: پس از پایان مرخصی زایمان کارگر زن به کار سابق خود باز می‌گردد و این مدت با تایید سازمان تامین اجتماعی جزء سابقه خدمت وی محسوب می‌شود.
- اخراج زنان کارگر در دوره مرخصی زایمان ممنوع است.

«محمود داج» نویسنده این اثر، نخستین روز از شهریورماه سال ۱۳۶۴ در بندرعباس، پا به عرصه گیتی نهاد. وی هم اکنون دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه آزاد یزد است. داج علاوه بر این اثر، سال ۱۳۹۱ کتاب دانشگاهی به نام: «محشای قانون آیین دادرسی مدنی در نظم حقوقی کنونی» نوشته است که به عنوان متون دانشگاهی در رشته تخصصی حقوق خصوصی تدریس می‌شود.

او اینک مدرس دانشگاه آزاد بندرعباس، دانشگاه پیام نور بندرعباس، دانشگاه آزاد قشم، دانشگاه علمی و کاربردی بندرعباس و کارشناس امور حقوقی و املاک اداره آموزش و پرورش قشم است.

همچنین معاون قضایی دادگستری رودان، رئیس دادگاه کیفری و قاضی دادگاه انقلاب این شهرستان، عضو کمیسیون ماده ۷۷، ۹۹ و ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و عضو کمیسیون امور مالیاتی است و پیش از این نیز رئیس دادگستری بخش فین در شمال هرمزگان و قاضی دادگاه حقوقی شهرستان بندرعباس بود.

کتاب «ساختار حاکمیت و شرح وظایف قوای سه گانه» (مجریه، مقننه و قضائیه) و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و نهادهای انقلابی بر اساس قوانین حاکم در ایران در ۶۹۳ صفحه، با شمارگان یکهزار نسخه، در قطع وزیری به قلم محمود داج، با صفحه آرایی و طراحی جلد سمیه جلالی، به بهای ۴۰۰ هزار تومان برای نخستین بار در پائیز سال ۱۴۰۲ به همت نشر رسول به مدیریت علی بهرامشاهی چاپ و منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها