دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
برپایی نقدکتاب «زناشویی در میان قشقائیان» اثر صادق همایونی

فارس- در هجدهمین برنامه دورهمی شاهدان شیراز و سلسله جلسات هفتگی «سحرخیزان گلواژه» کتاب «زناشویی در میان قشقائیان» از تالیفات پژوهشگر فرهنگ عامه، زنده‌یاد صادق همایونی نقد و بررسی شد.

سید محی‌الدین حسینی ارسنجانی دبیر اجرایی برنامه «شاهدان شیراز» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، با اعلام خبر فوق، گفت: این رویداد فرهنگی که همراه با اجرای برنامه های ادبی و هنری از سوی اعضای سحرخیزان گلواژه همراه بود در عمارت تاریخی نصیر نظام انجام و مورد استقبال قرار گرفت.

حسینی ارسنجانی گفت: اثر مذکور در قطع رقعی و در انتشارات «ادیب مصطفوی» شیراز در هزار نسخه، ۸۰ صفحه مصور، به بهای هر جلد ۱۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۶ منتشر و به جامعه صدیق و پرتلاش ایلات و عشایر فارس، بویژه به پیشگاه نخبگان ایل بزرگ و تاریخ ساز قشقایی اهدا شده است.

به گفته او، کتاب زناشویی در بین قشقاییان اثر تالیفی صادق همایونی با رعایت اصول و فنون چاپ و برخورداری از مجوزهای نشر از جمله شمارگان کتابشناسی ملی، دیویی، کنگره و شابک منتشر شده و عکس‌های زیبا و منحصربه‌فرد از ایل بزرگ قشقایی را منوچهر کیانی از مفاخر علمی و پژوهشی عشایر به نویسنده این اثر گرانسنگ اهدا کرده است.

این فعال گردشگری و منتقد ادبی اضافه کرد: طراحی جلد کتاب را هدیه مقربی و صفحه آرایی آن را شبنم قشقایی انجام دادند. نویسنده نام آور معاصر ما، کتاب زناشویی در بین قشقائیان " را به پاس یاری‌ها، مهربانی‌ها و همراهی‌ها به همسر خود زرین تاج اهدا کرده است.

ارسنجانی افزود: در یک صفحه فهرست مطالب این اثر پربار عناوینی همچون ارزش و اهمیت ازدواج در ایل قشقایی، شیوه های خواستگاری ونامزدی، باشلوق، مهریه، عروسی، روابط زن و شوهر، تعدد زوجات، طلاق و ازدواج با زنان بیوه را مرور می‌کنیم.

وی یادآور شد: آن گونه که مدیر انتشارات ادیب مصطفوی به آن اشاره داشته، این کتاب نتیجه تلاش بی وقفه صادق همایونی عضو فقید «کانون پارس» و فارس‌پژوه معاصر است که به همت فرزندان برومند وی (امیر رضا، افسانه، امیر حسین و حمیدرضا همایونی) همسر گرامی و برادر بزرگوارش فضل‌الله همایونی پیگیری و اقدام به چاپ شده است.

تاکید بر مطالعه و پژوهش در اعتقادات و باورهای عشایر

دبیر اجرایی برنامه فرهنگی شاهدان شیراز با تاکید بر استمرار در انجام پژوهش‌ها در زمینه اعتقادات و باورهای عشایر ایران همچنین تصریح کرد: صفحات پایانی کتاب را منابع و مآخذ، فهرست نام راویان مطالب، فهرست نام آثار منتشر شده از استاد صادق همایونی، تصاویر رنگی از زندگی عشایر قشقایی به همراه شرحی مختصر درباره عکس‌ها را شامل می‌شود که این صفحات از مشخصه‌های کتاب زناشویی در میان قشقاییان است.

شیراز پژوه و فعال رسانه استان با تجلیل از مقام شامخ نویسنده و پژوهشگر پرکار معاصر زنده‌یاد صادق همایونی و یادکردی از آثار و تالیفات شگرف و ارزنده وی در زمینه تاریخ و فرهنگ سروستان و بخش‌ها و مناطقی از فارس گفت: کتاب زناشویی در بین قشقائیان اثری حاوی مطالب دست اول درباره یک رسم جاودانه در ایران و ایل متمدن قشقایی و اثری ارزنده و در عین اختصار، حاوی مطالب نو و نغز از جامعه شناسی و تاریخ و فرهنگ، آداب و رسوم و اعتقادات قشقاییان فارس است.

به گفته حسینی ارسنجانی، مرحوم صادق همایونی در کتاب زناشویی درمیان قشقاییان به درستی به مساله ازدواج و رسوم مرتبط با آنکه یکی از جمله موضوعات مهم ایل قشقایی می‌باشد پرداخته است. مساله‌ای مهم که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده بود. قشقائی‌ها در تاریخ ایران خصوصاً از دوره قاجاریه تا به امروز بویژه در یکصد سال اخیر و در دوران دفاع از هویت ملی و میهنی ما نقش آفرینی‌های قابل توجهی داشتند.

لزوم حفظ مواریث کهن ایلیاتی و رسوم قشقایی

این نویسنده و پژوهشگر فرهنگی که تاکنون به معرفی صدها عنوان اثر مکتوب، چهره‌ها و مظاهر فرهنگی و گردشگری عشایر ایران مبادرت ورزیده در پایان با توصیه به تهیه و مطالعه این کتاب جالب و خواندنی توسط جوانان عشایر بویژه دختران و پسران قشقایی و تاکید بر حفظ مواریث کهن ایلیاتی و رسوم قشقایی گفت: همایونی در کتاب زناشویی در میان قشقائیان با نگاهی عمیق به فولکلور و فرهنگ عامیانه ایلات و عشایر فارس بویژه قشقائی‌ها، اطلاعات و دانستنی‌های ارزنده ای را به مخاطبان خود عرضه می‌دارد و به گونه‌ای مطالب کتاب را به نگارش در آورده، که در این موضوع خاص چندان نیازی به پژوهش‌های تخصصی از سوی پژوهشگران و مردم شناسانی از عشایر و غیر عشایر نباشد.

به گزارش ایبنا؛ عمارت تاریخی نصیر نظام در کوچه ۱۱ خیابان کریمخان زند، (انتهای بازارچه فیل) مجموعه فعال اقامتی و گردشگری در شیراز است. این مکان در بافت تاریخی شیراز محلی برای برپایی برنامه‌های فرهنگی با عنوان شاهدان شیراز، برگزار کننده دورهمی‌های صمیمانه با اصحاب فرهنگ و ادب و هنر و مکانی برای رونمایی از کتاب‌ها و تقد و بررسی آثار مولفان و هنرمندان معاصر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها