چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۰
معجم موضوعي قرآن كريم در نرم‌افزار «تبيان»

مدیر گروه قرآن مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به فعاليت‌هاي گذشته اين بخش در تهيه و توليد نرم‌افزارهاي قرآني، از آماده شدن نرم‌افزار «تبيان» تا آبان ‌ماه خبر داد و گفت: اين نرم‌افزار بر مبناي كتاب تفسير تبيان شيخ طوسي طراحي شده و به زبان عربي است.\

حجت‌الاسلام والمسلمین عزت‌الله مرتضایی در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره فعاليت‌هاي مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به تهيه و توليد نرم‌افزار معجم موضوعي «تفسير تبيان» به عنوان طرح آتي اين مجموعه، بيان كرد: اين اثر پژوهشي بر كتاب «تفسير تبيان» اثر شيخ طوسي است. مطالب اين طرح از آغاز تا پايان به صورت موضوعي استخراج و طبقه‌بندي شده‌اند. 

وي تصريح كرد: كاربران با استفاده از اين نرم‌افزار كه قابليت‌هاي گوناگوني نظير جست‌وجو در متن و تعيين دامنه براي موارد گوناگون را دارد، مي‌توانند همانند مراجعه به كتاب «تفسير تبيان» از اين منبع شيعي براي تكميل اطلاعات و تحقيقات خود استفاده كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضایی درباره كتاب تفسيري تبيان كه منبع اصلي طراحي و توليد اين نرم‌افزار قرآني است، گفت:‌ این تفسیر با ارزش تالیف ابوجعفر محمدبن حسین‌بن علی بن حسن طوسی، مشهور به شیخ طوسی و ملقب به شیخ الطایفه است.
 
وي افزود: شيخ طوسي از بزرگترین علمای امامیه، پیشوا و مقدم آنان است كه در زمان خود در علوم و معارف اسلامی بر ديگران سبقت داشت و سرمشق همه افرادي بود که پس از او در علوم اسلامی از قبیل فقه، تفسیر، کلام، اصول، رجال و حدیث تالیفاتي داشتند. اين كتاب يكي از مهمترين تفاسير قديمي و جامع شيعه و منبع اصلی بسیاری از تفاسیر شیعه به شمار مي‌رود كه به زبان عربي تأليف شده است.

مدیر گروه قرآن مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی درباره هدف تهيه و توليد اين نرم‌افزار با اشاره به سياست‌هاي كلي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي گفت:‌ توليد نرم‌افزارهايي در زمينه تقسير، ترجمه و متن قرآن به صورت تخصصي و تفصيلي، از جمله اهداف اوليه بخش قرآني اين مركز بود. بر اين اساس كتاب «تفسير تبيان» شيخ طوسي كه از اهميت بالايي در علم تفسير برخوردار است، براي تدوين مجموعه‌اي مرجع و قابل استفاده كاربران تخصصي كه به علوم قرآني و معارف اسلامي آگاهند، طلاب، متخصصان تفسيرپژوهي و صاحب‌نظران اين حوزه‌، ضروري به نظر مي‌رسيد.

وي با اشاره به اين كه متن اصلي كتاب شيخ طوسي و اين نرم‌افزار به زبان عربي است و با رويكردهاي علمي، فني و تخصصي طراحي شده است، گفت: اين نرم‌افزار قابل استفاده براي عموم مردم نيست و جامعه هدف مورد نظر اين مركز، متخصصان، قرآن‌پژوهان و دانشجويان علوم قرآن و تفسيرند كه نيازمند اين اطلاعاتند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضایی با بيان اين كه تاكنون موضوعات، نمايه و كليد واژه‌هاي اين نرم‌افزار آماده شده‌اند، خاطرنشان كرد: نرم‌افزار قرآني «تبيان» قرار است براي نخستين‌بار در نمايشگاه jtx دبي كه آبان ماه برگزار مي‌شود، ارايه شود.

وي درباره فعاليت‌هاي قبلي بخش قرآن مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی خاطرنشان كرد: اين بخش از سال 75 فعاليت خود را به صورت رسمي آغاز كرد و نرم‌افزارهاي قرآني «نورالاانوار» يك تا سه، نرم‌افزار «جامع‌التفاسير» و «نور الجنان» از دستاورد توليدي اين بخش‌اند.
 
مدیر گروه قرآن مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: نرم‌افزار «نور الجنان» در واقع كار پژوهشي بر «مفاتيح‌الجنان» اثر شيخ عباس قمي و از منابع اصيل ادعيه است كه در اين نرم‌افزار در قالب نيايش‌نامه‌اي دعايي طراحي شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط