یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۲
توليد مجموعه نرم‌افزارهای زمزم در قم

مجموعه نرم‌افزارهای «زمزم» به سفارش پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه و با تلاش محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در عناوین گوناگون ديني و مذهبي تولید و منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از نورسافت، ريیس پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه طی سخنانی در نشست خبري حفاظت از کیان نظام جمهوری اسلامی را در برابر تهدیدات نرم دشمن یکی از وظایف اصلی سپاه پاسداران توصیف کرد و اظهار داشت: نگهبانی و پاسداری از نظام جمهوری اسلامی به ویژه در بخش تهاجم‌های نرم با توجه به شناخت معارف اسلامی، تحقیق و پژوهش‌های علوم اسلامی یکی از ضروری‌ترین نیازها جامعه ایران است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله حاج صادقی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه، افزایش سطح بصیرت، بینش و آگاهی عموم مردم را ضروری دانست و شبهه‌زدایی از افکار و کاربردی‌ کردن آثار تولیدی در نشر معارف اسلامی را از اهداف اصلی تولید این نرم‌افزارها(زمزم) و كتاب‌هاي ديجيتالي برشمرد.

وی با بيان اين كه این مجموعه نرم افزاری در چهار بخش جهاد و دفاع شامل 50 جلد کتاب با موضوع «جهاد و دفاع»، «قرآن و حدیث» است، گفت: اين اثر در بردارنده 46 مبحث در زمينه قرآن و تفسیر و «امام حسین(ع) و عاشورا» است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج صادقی تبیین و تعميق شناخت نهضت عاشورا را از اهداف اصلي تدوين اين اثر برشمرد و گفت: بخش «علوم سیاسی» اين لوح فشرده نيز با هدف شناخت رابطه سیاست با دیانت براي استفاده عموم مردم تدوین و تولید شده است.

وي خاطر نشان کرد: این مجموعه نرم‌افزاری در اصل شامل 10 نرم افزار با موضوعات مختلف از جمله «تاریخ و سیره»، «اخلاق»، «فرهنگ و اجتماع» و «فقه و احکام» است که مجموعه چهار نرم‌افزار آن در آستانه سالروز فتح خرمشهر رونمایی می‌شوند.

وی همچنین از تولید نرم‌افزار جامع جامعه‌شناسی احزاب سیاسی توسط این پژوهشکده در آینده نزدیک خبر داد و افزود: موسسه انتشارات زمزم تاکنون موفق به انتشار 200 عنوان کتاب برای عموم مردم شده است که هم اکنون بخشی از آن آثار به صورت نرم‌افزار در دست تهیه و تدوین‌اند.

در ادامه این نشست خبری مدیر بخش خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید 10 عنوان نرم افزار مجموعه زمرم را از جمله فعالیت‌های مرکز در سال جاری دانست که تا کنون چهار عنوان آن به جامعه عرضه شده است.

وی افزود: به طور کلی در مجموعه نرم‌افزارهای کتابخانه‌های دیجیتالی امکانات فراوان پژوهشی و فنی در اختیار کاربران قرار دارد که از آن جمله می­توان به نمایش متن كتاب‌هاي، امکان جست‌وجو در متن و فهرست‌های عناوین كتاب‌هاي اشاره کرد.

همچنين در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر خوانساری اظهار داشت: قابلیت استفاده از 62 جلد لغتنامه فارسی و عربی همراه برنامه و امکان چاپ تمامي متون و ارسال آنها به محیط‌های ویرایشی ویندوز نیز از قابلیت‌های عمومی اين نرم‌افزارهاست.

وی افزود: همراه بودن متن کامل قرآن با ترجمه و امکان جست‌وجو در قرآن از طریق ریشه و کلمات نیز جزئی از قابلیت‌های فنی پژوهشی در این کتابخانه‌ها است که به همت مجموعه همکاران در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی آماده شده است.

خوانساری به تولیدات این بخش اشاره کرد و گفت: بخش خدمات فرهنگی طی سه سال گذشته بیش از 50 عنوان نرم افزار تولید و از ابتدای امسال 46 قرارداد تولید منعقد كرده است که برخی از آنها در مراحل پایانی تولید قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط