شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۴
بررسي متون ادبي نيازمند حمايت مالي است

حميدرضا نعيمي- نويسنده و كارگردان تئاتر- پرداختن به جنبه‌ها و ظرفيت‌هاي دراماتيك ادبيات فارسي را نيازمند حمايت مادي مسوولان فرهنگي و ادبي دانست.\

نعيمي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: آثاري چون شاهنامه، تاريخ بيهقي و مخزن‌الاسرار نظامي قابليت نمايشي شدن دارند. ولي چون اقتباس از متون ادبي در كشور ما برخاسته از وجود هنرمند نيست، و رابطه‌اي بين هنرمندان، شاعران و نويسندگان وجود ندارد، اقتباسي از متون ادبي صورت نمي‌گيرد.

وي اهميت ندادن به ادبيات را ماجرایی ريشه‌اي دانست و افزود: در انگلستان براي «شكسپير» پنجاه جشنواره تئاتري برگزار مي‌كنند. به عنوان نمونه يكي از اين جشنواره‌ها براي كودكان برگزار مي‌شود تا كودكان و نوجوانان اين آثار را به درستي درك كنند. اين موضوع نشان مي‌دهد ادبيات كهن در اين كشور از ريشه و پايه به مردم تزريق مي‌شود.

به گفته نعيمي، ما نيز مي‌توانيم با برنامه‌ريزي بلند مدت به ادبيات فارسي و ظرفيت‌هاي موجود در ادبيات كه قابليت نمايشي شدن دارند، بپردازيم.

وي با بيان اينكه بررسي متون ادبي به حمايت مالي مسوولان فرهنگي و ادبي نيازمند است، گفت: در كشور ما براي اين قضيه هيچ بهايي اختصاص داده نشده و از اين رو هنرمندان به دليل مشكلات مادي و كمبود وقت به سوي اين آثار نمي‌روند. 

نعيمي اضافه كرد: پرداختن به متون ادبي كار آساني نيست و نيازمند مطالعه و پژوهش است. افرادي كه در اين زمينه كار مي‌كنند، وظيفه دارند با توجه به انتخاب اثر، زبان آن را امروزي كنند تا با مخاطب ارتباط برقرار كرده و نياز امروز را بيان كند؛ چون موقعيت‌هاي خاص تعابير مختلف را به ميان مي‌كشد.

وي يادآور شد: بسياري از آثاری كه از سوي بنياد حفظ آثار دفاع مقدس به چاپ رسيده قابليت نمايشي شدن دارند؛ مانند كتاب شن‌هاي سرخ تكريت و كتاب دا.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط