سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۱
نشست شعرخواني با حضور «گل‌رخسار صفي آوا» برگزار شد

جلسه شعرخواني و نقد شعر موسسه هنر رسانه ارديبهشت عصر امروز (سه‌شنبه ۵ خرداد) از ساعت ۱۶ با حضور «گل‌رخسار صفي آوا» شاعر و نويسنده تاجيك برگزار شد._

سيد ضياءالدين شفيعي، مدير موسسه فرهنگی هنر رسانه ارديبهشت در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين مطلب افزود: سه‌شنبه هر هفته جلسه شعرخوانی و نقد شعر با حضور شاعران پيشكسوت و شاعران جوان در موسسه فرهنگي و هنري ارديبهشت برگزار مي‌شود كه جلسه امروز با حضور شاعر تاجيكي «گل‌رخسار صفي آوا» برگزار شد.

وي ادامه داد: در اين جلسه، گل‌رخسار صفي برخي از اشعار خود را خواند و از سوي ديگر با شعر معاصر ما نیز بیش‌تر آشنا شد.

وي يادآور شد: در جلسه امروز حميد شكارسري، جواد محقق، عبدالرحيم سعيدي راد، سيد اكبر مير جعفري و جمعي ديگر از شاعران حضور داشتند و به شعرخوانی و گفت‌وگو با میهمان تاجیکی پرداختند.

«گل‌رخسار صفي آوا» پرآوازه‌ترین زن شاعر و رمان‌نويس تاجیکستان است.

وي، در 17 دسامبر سال 1947 میلادی در روستای یخچ ناحیه دربند زاده شد و در سال 1968 میلادی، تحصیلات خود را در دانشکده تاریخ و ادبیات تاجیکستان به پایان رساند. نخستین اشعار گل‌رخسار در سال 1962 میلادی در نشریات ادبی به چاپ رسید تا او را به عنوان شاعری مهم به جامعه ادبی تاجیکستان معرفی کند.

در ایران، «گلچین اشعار گل‌رخسار» توسط نشر الهدی، «زادروز درد» نشر سروش و «آیت عشق» منتشر شده است. ساير آثار او عبارت از «بنفشه»، «خانه پدر»، «شبدر»، «افسانه کوهسار»، «گهواره‌سبز» و «زادروز درد» است.

با این که تاثیرپذیری زیاد گل‌رخسار از شاعران روس، غیرقابل انکار است، اما او حافظ و بیدل را استادان درجه اول خود می‌شمارد و شعر خود را بیشتر منسوب به فضای شعر این دو قله شعر فارسی می‌داند. همچنین ترجمه‌های او از اشعار و آثار «لورکا»، «فیض احمدفیض» و «برگولس» پل ارتباط علاقه‌مندان به شعر در تاجیکستان با شعر خارجي بوده است. 

وی از سال 1971 میلادی عضو پیوسته کانون نویسندگان تاجیکستان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط