شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۵
چاپ آثار شاعران جوان نیازمند سخت‌گیری‌های کارشناسی است

موسسه هنر و رسانه اردیبهشت از ناشران فعال در حوزه شعر معاصر است. با وجود خلایی كه در طول اين سال‌ها به ويژه در نشر شعر معاصر جوان ایجاد شده و اغلب نهادهای خصوصي تمايلي به چاپ آثار اين شاعران ندارند، این موسسه کار خود را در این حوزه همچنان ادامه می‌دهد. سیدضیاءالدین شفیعهی مدیر هنر و رسانه اردیبهشت از فعالیت‌های این موسسه می‌گوید.\

سيد ضياءالدين شفيعی مدير موسسه فرهنگي و هنري ارديبهشت در گفت و گو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: موسسه هنر رسانه ارديبهشت يك موسسه چند منظوره فرهنگي و هنري است كه از جمله فعاليت هاي آن مي توان به برگزاری مجموعه «برنامه كلمات روزه دار» در ماه رمضان كه در ۱۲ شب در ايام زوج هفته برگزار مي شود اشاره كرد. سال گذشته سومين دوره این برنامه‌ها پشت سر گذاشته شد.

وي افزود: برگزاري «كنگره شعر زنان معاصر» و يا «شب هاي بي قرار» كه نوعي سوگواري هنرمندانه در اربعين است و معمولا بين ۳ تا ۵ شب برگزار مي شود، از ديگر مراسمی هستند كه برپايي آنها بر عهده موسسه هنر ورسانه ارديبهشت است.

شفيعي ادامه داد: توليد نرم‌افزارهاي چند رسانه اي در زمينه حج، رمضان و نوروز، طراحي و توليد تنديس جشنواره‌ها و كنگره‌هاي مختلف مانند كنگره شعر زنان و جشنواره وبلاگ نويسي نيايش كلمات، و ارائه مشاوره در طراحي و  توليد برخي برنامه‌هاي تلویزيوني از ديگر فعاليت‌هاي اين موسسه است.

وي همچنین از راه اندازي «فصلنامه كتاب» براي كتابخانه ملي و مجله «عكس خبري» به عنوان تنها مجله تخصصي و حرفه اي در زمينه عكس در خاورميانه توسط این موسسه خبر داد و گفت: انتشار مجله «شكيب» نیز كه مجله‌اي ورزشي و فرهنگي براي فدراسيون جانبازان به حساب مي آيد از ديگر اقدامات انجام گرفته توسط اين موسسه است.

مدير موسسه فرهنگي و هنري ارديبهشت درباره برنامه‌های انتشاراتی این موسسه نیز گفت: در طول اين سال ها در حوزه نشر با تمركز ويژه بر ادبيات معاصر به ويژه شعر معاصر توانسته‌ايم تا كنون ۵۰ عنوان كتاب منتشر كنيم.

وي يادآور شد: از اين تعداد حدود ۱۵ عنوان توانسته اند در جشنواره‌هاي ادبي كه در طول سال برگزار مي‌شود جزو برگزيدگان باشند.

به گفته شفیعی، سال گذشته كتاب «پاره خط» اثر سينا علي محمدي در جشنواره «گام اول» و مجموعه شعر هاي «قابيل توبه می‌كند» سروده ابراهيم اكبري ديزگاه و «دالان حاج مختار پلاك ۹» سروده مجيد سعدآبادي در بخش جوان جشنواره شعر فجر برگزيده شده‌اند.

وي ادامه داد: از آثار من نیز «شب يك رويا»، «دلتنگي آسمان» و «ارديبهشت‌هاي فراوان گذشته‌اند»، به همراه مجموعه شعرهای «آبي تر ازآسمان» رحيم زريان، «بي هم شدگان» بيژن ارژن و «چراغاني بي دليل» حميد رضا شكارسري در جشنواره كتاب سال دفاع مقدس برگزیده شده‌اند و «مثل آوازهاي عاشق تو» اثر مژگان عباسلو برنده جايزه بانوي فرهنگ بوده است.

اين شاعر در ادامه به میزان استقبال خوانندگان از این مجموعه‌های شعر نیز پرداخت و يادآور شد: اقبال مخاطبان به كتاب‌هاي منتشر شده بسيار قابل توجه است. اين امر مرهون سخت گيري‌ها و نگاه كارشناسي در انتخاب مجموعه‌ها برای نشر است كه در شوراي كارشناسي این موسسه اعمال می‌شود؛ به طوری که همه مجموعه‌ها بعد از چندين بار بازخواني و اصلاح به چاپ می‌رسند.

وي همچنین به برنامه‌های هفتگی شعرخوانی این موسسه اشاره کرد و گفت: روزهای سه‌شنبه هر هفته در محل این موسسه جلسات شعرخواني و نقد با حضور پيشكسوتان و شاعران جوان برگزار می‌شود. اين جلسات حدود ۳ سال است كه بر پا است و هر ازگاه در باب مقوله ويژه‌ای در حوزه شعر ارائه مطلب و سخنراني صورت می‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط