چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۲
«ما ايراني هستيم» به چاپ دوم رسيد

«ما ايراني هستيم» به قلم «سيروس كريمي بختياري» با هدف شناساندن ايران به جوانان و نوجوانان سرزمين ايران به كوشش موسسه فرهنگي انتشاراتي فروهر به چاپ دوم رسيد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نام مقدس ايران، واژه‌اي‌ است كه قرن‌هاي متمادي بر زبان‌ها جاري بوده و هست. نامي كه نياكان با خرد و نيك‌انديشمان بر سرزمين خود كه روزگاري آن را «قلب مشرق زمين» و «مركز جهان» مي‌ناميدند، گذاشتند. سرزميني كه در اوستا از آن به عنوان نخستين و بهترين آفريده اهورامزدا ياد شده است.

اين سرزمين، همواره گهواره پرورش بزرگ‌مرداني شده كه جهانيان را به زندگي بر پايه اصولي نظير، راستي، پاكي، آزادمنشي و اهريمن‌ستيزي فراخوانده‌اند و در دامن خود پيامبراني را پرورانده كه پيام راستين خدا را براي نجات بشر از شرك و بت‌پرستي به ارمغان آورده و نداي عدل، دادخواهي و ظلم‌ستيزي را سر داده‌اند.

در كتاب اوستا، كه از كهن‌ترين و مستندترين نوشته‌هاي بازمانده ايراني است، خاستگاه اوليه ايرانيان «ائيريانم وئجو» ناميده شده كه در زبان پهلوي «ايرانويج» شده است. واژه ايرانويج مركب و از دو جزو تشكيل شده است. جزو نخست آن «ايران» و جزو دوم آن «ويج» به معني تخمه، نژاد، نجيب و شريف است. اين نام جايگاه نژاد ايراني و ايرانيان از آنجا برخاسته‌اند و اين نام مي‌تواند راهنماي خوبي براي تعيين جاي ايرانيان باشد.

نويسنده در اين كتاب كوشيده است مطالب مستندي از آثار مورخان و محققان درباره آداب و رسوم، سنن و آيين‌هاي فرهنگي، اجتماعي ايران باستان را به طور ساده گردآوري كند و در اختيار جوانان ايران زمين قرار دهد تا با مطالعه اين كتاب اطلاعات مفيدي درباره تاريخ سياسي، اجتماعي و فرهنگي نياكان خود به دست آورده و همواره آن آيين راستي و پاكي را راهنما و سرمشق زندگي خويش قرار دهند.

در جغرافياي ايران باستان، جهان به هفت بخش تقسيم شده بود كه مركز آن «خونيرث» خوانده مي‌شد. كشور غربي «ارزه» و كشور شرقي «سوه» نام داشت. دو كشور در شمال و دو كشور در جنوب خونيرث بود كه كشور شمال شرقي «واورو جرشتي» و كشور شمال غربي «واورو برشتي» ناميده مي‌شد و كشور جنوب شرقي را «فرد دفش» و كشور جنوب غربي را «ويد ذفش» مي‌خوانده‌اند.

اين كتاب در 4 بخش تنظيم شده است، بخش نخست به «فرهنگ و جايگاه آن در انديشه ايراني»، بخش دوم به «نماد فرهنگ مشاركت و همبستگي ملي»، بخش سوم به «راز ماندگاري ايران و ايراني در تاريخ» و بخش چهارم «از كودكستان تا مدارج عاليه» اختصاص دارد.

جشن‌هاي ماهانه نظير جشن مهرگان، جشن سده، جشن تيرگان در ايران باستان، آيين خانه تكاني، چهارشنبه سوري، حاجي فيروز، سفره هفت‌سين، مير نوروزي، ورزش باستاني و ريشه‌هاي تاريخي آن، تقويم ايرانيان باستان در يك نگاه و... از جمله ديگر مطالب اين كتاب محسوب مي‌شود.

دو سرباز پارس و ماد، استوانه كوروش، داريوش هخامنشي، كشاورز ايراني در حال شخم زدن، زن ايراني، نماد فروهر، كتيبه هخامنشي در تخت جمشيد از جمله تصاوير اين كتاب محسوب مي‌شود.

«ما ايراني هستيم» به قلم سيروس كريمي بختياري در 250 صفحه، با شمارگان 4000 نسخه و بهاي 3هزار و 500 تومان به كوشش موسسه فرهنگي انتشاراتي فروهر به چاپ دوم رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط