چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۷
گیلان از احمد سمیعی گیلانی تجلیل کرد

مراسم گرامی‌داشت احمد سمیعی گیلانی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و پژوهشگر زبان و ادبیات امروز (چهارشنبه ۱۴ اسفند) در دانشگاه گیلان شهر رشت برگزار شد. در این مراسم، پیام رییس فرهنگستان زبان و رییس فرهنگستان علوم قرائت شد و رییس دانشگاه گیلان، استاندار گیلان و سمیعی گیلانی به سخنرانی پرداختند./

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به رشت، این مراسم ساعت 8 صبح امروز با سخنرانی عبدالله حاتم‌زاده (رییس دانشگاه گیلان) آغاز شد؛ با قرائت پیام های جداگانه غلامعلی حداد عادل (رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی) و رضا داوری اردکانی (رییس فرهنگستان علوم) ادامه یافت و با تجلیل از سمیعی
گیلانی، اهدای 12 هدیه و لوح تقدیر به او از سوی نهادها و اشخاص مختلف به وي و سخنرانی مختصر این پژوهشگر پیش کسوت پایان گرفت.

بخش علمی این نشست، با قرائت مقاله ها و سخنرانی برخی از استادان و پژوهشگران تا ساعت 18 ادامه دارد.

حاتم‌زاده، رییس دانشگاه گیلان (میزبان این مراسم) به عنوان سخنران اول این نشست سخن گفت. وی زبان فارسی را با موجودی دیرپا و نامیرا مقایسه کرد و گفت: در تمام جغرافیای انسانی، زبانی به دیرپایی زبان فارسی سراغ نداریم. ایرانیان امروز همچنان با آثاری ادبی که از جاده هزاره‌ها عبور کرده ارتباط برقرار می‌کنند. از این رو همواره باید قدردان سربازان چنین زبان و فرهنگی بود.

وی با اشاره به سمیعی گیلانی گفت: این مرد از انسان های نادری است که با وجود سن بالا و عمر پربار و پربرکت، در ۹۰ سالگی همچنان پرکار و نواندیش چون خورشیدی درخشان بر زبان فارسی می‌تابد.

این مدرس دانشگاه به جوانان توصیه کرد زندگی سمیعی گیلانی را سرمش زندگی علمی خود قرار دهند.

پخش فیلمی مستند از بخش‌های دیگر این برنامه بود. در این فیلم زندگی، تحصیلات، فعالیت‌ها و برخی از نکات زندگی شخصی سمیعی گیلانی از زبان خود او شرح داده شد و برخی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و افرادی چون علاءالدین طباطبایی، سید علی آل‌داوود، محمدرضا پارسا، حسن میرعابدینی، محسن ذاکر الحسینی، علی اشرف صادقی و کامیار عابدی در جملاتی کوتاه شخصيت و منش سمیعی گیلانی را توصیف کردند.

پس از پخش این فیلم مستند، روح‌الله قهرمانی استاندار گیلان در سخنانی کوتاه از سمیعی گیلانی و برگزارکنندگان همایش تقدیر از او قدردانی کرد. وی با اشاره به سمیعی گیلانی گفت: او نیازهای جامعه را دریافته و به آن پاسخ گفته است. وي راه تعالی و رشد خود را در خطی مستقیم پیموده و کل جامعه را با رشد خود ارتقا
بخشیده و برای چنین هدفی از ثانیه به ثانیه عمر خود بهره جسته است.

پس از سخنرانی استاندار، در مجموع ۱۲ هدیه و لوح تقدیر از سوی نهادهای مختلف و به دست مسوولان این نهادها به سمیعی گیلانی اهدا شد. از جمله این نهادها می‌توان اداره کل ارشاد استان گیلان، فرهگستان زبان و ادب فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شورای عالی ویرایش، انجمن زبان‌شناسی، پژوهشکده ادبیات و پژوهشکده علوم اجتماعی، انتشارات علمی و فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان و دانشگاه گیلان را برشمرد.

رونمایی از سردیس سمیعی گیلانی که‌اکنون در تالار حکمت دانشكده زبان و ادب فارسی دانشگاه گیلان نصب شده، از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

سمیعی گیلانی هم در نشست گرامی‌داشت خود سخن گفت. وی سخنان خود را با نقل خاطره‌ای آغاز کرد؛ از زمانی که رییس فعلی دانشگاه گیلان در دوره کارشناسی خود، دانشجوی کلاسی بوده که سمیعی گیلانی در آن تدریس می‌کرده است.

وی از دولتمردان و مسوولان حاضر در جلسه خواست در توسعه فرهنگ و ادب به شیوه‌های گوناگون بکوشند و گفت: ما امروز بیشتر از آنچه فاصله طبقانی اقتصادی خوانده می‌شد، شاهد فاصله فرهنگی قشرهای جامعه هستیم. این فاصله باید از طریق ارتقای فرهنگی پر شود و برای این منظور چه وسیله‌ای بهتر از ادبیات.

این پژوهشگر پیش‌کسوت تاکید کرد: زبان با ادبیات زنده می‌ماند؛ وگرنه زبان به خودی خود توانایی بقا ندارد. اما همین زبان که باید با ادبیات آن را سرپا نگه داشت، خود مولد و ستون اصلی هر ملت و هر فرهنگی است.

پس از سخنرانی سمیعی، بخش صبحگاهی همایش پایان یافت. بخش علمی این مراسم که میزبان بیش از ۵۰ مقاله از پژوهشگران مختلف است با سخنرانی شهین نعمت‌زاده، منوچهر جوکار و فیروزه فاضلی آغاز شده و تا ساعت ۱۸ امروز ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط