چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۶
احمد سمیعی گیلانی «پدر ویرایش فارسی» لقب گرفت

غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پیامی به مراسم نکوداشت احمد سمیعی گیلانی در دانشگاه گیلان شهر رشت، این نویسنده را «پدر فن ویرایش زبان فارسی» لقب داد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، متن کامل پیام حداد عادل که در اختیار خبرنگار اعزامی «ایبنا» به رشت قرار گرفته، در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

نکوداشت استاد دانشور، احمد سمیعی گیلانی کاری است بایسته و شایسته. خوشحالم که چنین کاری به دست همشهریان عزیز وی صورت گرفته است.

اینجانب نزدیک به ۴۰ سال است با استاد احمد سمیعی آشنایی دارم و از محضر ایشان کسب فیض می‌کنم. در طول این سال‌ها ایشان را دانشمندی خدمتگذار و خیرخواه جامعه و دوست‌دار ایران و ایرانی شناخته‌ام.

سمیعی با عمر پربرکت خویش که افزون و افزون‌تر باد، توفیق استفاده از استادانی بزرگ مانند ملک‌الشعرای بهار را داشته و در فراز و نشیب حوادث سیاسی و اجتماعی قدم‌های ارزشمندی برداشته است.

وی با احاطه بر زبان و ادب فارسی و زبان‌های فرانسه و انگلیسی و آشنایی وسیع و عالمانه با جریانات ادبی اروپا، از جامعیت بسیار وسیعی برخوردار است.

سمیعی مترجمی استاد و نویسنده‌ای چیره دست است.

آثار قلمی او همه آموزنده است. وی را به حق باید پدر فن ویرایش در ایران دانست. کتاب‌هایی که محصول ذوق و انتخاب وی و بر آمده از دانش ادبی و زبان‌شناسی اوست همه در چشم اهل علم و ادب معتبر و شناخته شده است. فرهگستان زبان و ادب فارسی افتخار می‌کند که عضوی دانشمند مانند استاد سمیعی دارد.

اینجانب وظیفه خود می‌داند به گیلانی‌های عزیز که استاد دانشمندی مانند احمد سمیعی در دامن سبز فرهنگ‌پرور خود پرورش داده است تبریک بگویم و از دانشگاه گیلان که به برپایی این مجلس نکوداشت همت گذاشته سپاس‌گذاری کنم.

غلامعلی حداد عادل
چهاردهم اسفند ۱۳۸۷


بزرگداشت احمد سمیعی گیلانی پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی ساعت ۹ صبح امروز(چهارشنبه ۱۴ اسفند) در دانشگاه گیلان آغاز شد. این مراسم تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت.

برخی از اعضای نهادهایی چون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شورای عالی ویرایش، انجمن زبانشناسی، فرهنگستان علوم، پژوهشکده علوم اجتماعی و مسوولان و استادان دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان در این مراسم حضور داشتند.

احمد سمیعی گیلانی در این مراسم ۱۱۲ تقدیرنامه از نهادهای مختلف فرهنگی دریافت کرد.

در این مراسم از سردیس این عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی رونمایی شد. این سردیس هم‌اکنون در تالار حکمت دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان نصب شده است. همچنين، مقرر شد یکی از تالارهای این دانشگاه به نام احمد سمیعی گیلانی نامگذاری شود.

در این مراسم متن پیام غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت بزرگداشت سمیعی گیلانی توسط یکی از اعضای پیوسته این فرهنگستان قرائت شد. دختر رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم نیز، متن پیام وی را به همین مناسبت برای حاضران قرائت کرد.

گزارش کامل این مراسم و گفت‌وگوی اختصاصی ایبنا با احمد سمیعی گیلانی بعدا منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط