یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
شناسایی وضعیت صنعت نشر کشور‌های منطقه از تکالیف قطعی رایزنان فرهنگی است

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن توضیح درباره نخستین اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی ایران گفت: شناسایی وضعیت صنعت نشر منطقه و انتقال آن به فضای کتاب و نشر کشور یکی از تکالیف قطعی رایزن‌ها است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری نخستین اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی ایران با حضور حسین روزبه، معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل این سازمان برگزار شد.

در این نشست، روزبه با اشاره به لزوم برگزاری این اجلاس با توجه به شرایط کنونی منطقه گفت: وضعیت و شرایط منطقه به لحاظ فرصت‌های فرهنگی موجود در جمهوری اسلامی و سیاست خارجی آن وضعیت منحصربه‌فردی است. گرایش‌های فرهنگی ایران در منطقه فرصتی را برای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به‌وجود آورده که برای استفاده بهینه و به‌هنگام از این فرصت‌ها لازم است یک وحدت‌رویه اتفاق بیفتد.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم دقیق‌تر و منسجم‌تر از این فرصت‌ها استفاده کنیم لزوم برگزاری این اجلاس در منطقه حس شد تا با هم‌اندیشی، فرصت‌های موجود در منطقه را برای همکاری‌های بهتر بشناسیم هم تحولات جدید مستقر در منطقه در بُعد فرهنگی را بتوانیم به هم‌اندیشی برسانیم. این موضوع، در کنار رویکرد برنامه‌ای تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که استفاده از ظرفیت‌های استانی مرزی برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای است از مولفه‌های اصلی است که اجلاس رایزنان فرهنگی منطقه‌ای مبتنی بر آنان برگزار خواهد شد.

روزبه با اشاره به نگاه ویژه این اجلاس به ظرفیت‌های استانی ادامه داد: این اجلاس با شعار «دیپلماسی فرهنگی، فرصت‌های منطقه‌ای و ظرفیت‌های استانی» 20 مهرماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات با حضور شخصیت‌های برجسته سیاسی اجتماعی کشور و نهادهای فعال برگزار می‌شود و میزبان مقامات ارشد کشور در حوزه دیپلماسی فرهنگی خواهیم بود. امیدواریم بتوانیم با تشریک مساعی جدی، دقیق و موثر اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی را در قالب دیپلماسی فرهنگی محقق کنیم.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با بیان اینکه این سازمان به‌عنوان نهاد اصلی و قرارگاه مرکزی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، گفت: این سازمان وظیفه فعال‌سازی دیپلماسی فرهنگی بر تکیه بر ظرفیت‌های بومی را دارد. تلاش می‌کنیم که ظرفیت‌های استان‌های مرزی را نیز بالفعل کنیم و برای همین در این اجلاس توجه ویژه‌ای به استان‌های مرزی خواهیم داشت؛ همچنین با دعوت از استانداران استان‌های مرزی در این اجلاس، امیدواریم مجموعه‌های فرهنگی مختلف استان‌ها برای معرفی دقیق‌تر مراکز فرهنگی خود به رایزن‌ها و وابسته‌های فرهنگی کشورمان اقدام کنند.

وی افزود: تنوع قومی و مذهبی در کشور یک فرصت است و این فرصت می‌تواند یاری‌رسان دیپلماسی فرهنگی کشور باشد و این تنوع با ابزار دیپلماسی فعال و پویا می‌تواند فرصت ایجاد کند. ایران دریایی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های کار فرهنگی موثر است، بنا داریم در این اجلاس این ظرفیت‌ها را به رایزنانمان بشناسانیم. ادارات ارشاد و گردشگری استان‌ها در این اجلاس حضور خواهند داشت و استان‌های خود را معرفی می‌کنند. استمرار این رویکرد از برنامه‌های سازمان خواهد بود.

روزبه گفت: در فضای جدید منطقه‌ای، رویکردها و فرصت‌های موثر فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران در قالب فرصت‌های استانی حرف‌های قابل ارائه‌ای در منطقه خواهد داشت، با چنین رویکردی این اجلاس از 15 تا 20 مهر برگزار خواهد شد.

شناسایی وضعیت صنعت نشر کشور‌های منطقه از تکالیف قطعی رایزنان فرهنگی است

روزبه درباره رویکرد این اجلاس درباره تعاملات کتاب‌محور به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، گفت: موضوع انتشارات در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ذیل نهاد انتشارات «الهدی» و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد. شناسایی وضعیت صنعت نشر منطقه و انتقال آن به فضای کتاب و نشر کشور یکی از تکالیف قطعی رایزن‌ها است.

وی ادامه داد: رایزن‌های فرهنگی وظیفه دارند ظرفیت‌های جدید صنعت چاپ و نشر کشورمان را برای کشورهای منطقه بازگو کنند؛ در واقع هم شناسایی فرصت‌های موجود در منطقه و هم انتقال شناسایی ظرفیت‌های موجود در کشور به بیرون از مرزها در حوزه کتاب و انتشارات، محل توجه است که از رایزن‌ها پیگیری خواهیم کرد.

روزبه افزود: با نهاد کتابخانه‌های عمومی و خانه کتاب و ادبیات ایران همکاری خوبی داریم. رایزنان عموما همکاران اصلی این دو نهاد در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سراسر دنیا هستند. شاید بتوان گفت، نزدیک‌ترین وضعیت را به خانه کتاب و ادبیات ایران در بحث کتاب و انتشارات داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها