یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
زبان‌شناسی مفهوم ناشناخته‌ای در علم‌ اطلاعات و دانش‌شناسی است

نویسنده کتاب «نشانه‌شناسی و علم اطلاعات» درباره مزیت کتابش گفت: دانشجویان می‌توانند با مطالعه، ارتباط مباحث مختلف علم اطلاعات با نشانه‌شناسی در حوزه‌های مختلف ایده بگیرند.

خدیجه مرادی، در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره انگیزه نگارش کتابش اظهار کرد: این کتاب حاصل پروژه دکترای من است و دو نویسنده دیگر این کتاب استادان راهنمای من به نام‌های امیر غائبی و معصومه کربلاآقایی‌کامران هستند.

وی با بیان اینکه انتشار این کتاب حاصل سه سال و نیم زحمت، پژوهش و فعالیت تحقیقاتی‌‌‌ام در مقطع دکترایم است، درباره استفاده از منابع تالیف و ترجمه در این زمینه گفت: نشانه‌شناسی مدت کمی است که در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی ورود کرده است واز جهت تازه وارد بودن این حوزه، از چند مقاله فارسی که آن هم در حوزه فلسفه و زبانشناسی منتشر شده بود، استفاده کردم اما عمده مقالات استفاده شده در این کتاب، انگلیسی هستند.

مرادی با اشاره به اینکه نظریه‌ای که از آن در این کتاب استفاده شده، نظریه «الگوی نشانه‌شناسی پرس» بوده، افزود: من ابتدا می‌خواستم درباره هستی‌شناسی کار کنم. هستی‌شناسی در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی ابزاری است که از آن برای بازیابی معنا در نظام‌های بازیابی اطلاعات و دانش استفاده می‌شود و عمده پژوهش‌های داخلی و خارجی که در این زمینه انجام شده بود، به این موضوع به‌عنوان یک ابزار نگاه کرده بودند، ابزاری که می‌تواند در یک نظام بازیابی بنشیند و بازیابی را معنادارکنند.

وی با تاکید بر اینکه در رساله دکترای خود به هستی‌شناسی از جنبه فناوری نپرداخته است گفت: به دنبال این بودم که معنا چگونه ساخته می‌شود و مفاهیم که یکی از مولفه‌های اصلی هستی‌شناسی هستند چگونه در ذهن فرد شکل می‌گیرد و براساس آن معنا خلق می‌شود. 

نویسنده کتاب «نشانه‌شناسی و علم اطلاعات» افزود: باید براساس این نگاه کاربرمحور، نظریه‌ای پیدا می‌کردم که جنبه کاربرمحوری، انسانی و زبانی آن بیشتر نمود پیدا کند و به همین دلیل از نظریه‌های نشانه‌شناسی استفاده کردم و از میان همه نظریه‌های نشانه‌شناسی؛ «نشانه‌شناسی پرس» به این موضوع می‌پردازد که مفهوم، چگونه در ذهن انسان شکل می‌گیرد و چطور این مفاهیم در کنار هم می‌توانند معنا را خلق کنند. در این کتاب علاوه بر این الگو،  نشانه‌شناسی سوسور را معرفی کرده‌ام.

مرادی در ادامه گفت: با استفاده از نظریه نشانه‌شناسی پرس تلاش کردم بگویم چطور می‌توانیم از این مفاهیم فلسفی و زبان‌شناسی در ابزارهای رایانه‌ای و همچنین مباحث مختلف علم اطلاعات استفاده کنیم.

این دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی عنوان کرد: یکی از امتیازات کتاب «نشانه‌شناسی و علم اطلاعات» که دو مقاله ISI نیز بر‌اساس آن منتشر شده، این است که در این اثر به مباحث زبانی و معنایی که لازمه نظام‌های بازیابی اطلاعات و دانش است، از دریچه جدیدی نگاه شده است.

مرادی درباره جامعه هدف این کتاب اظهار کرد: جامعه هدف این کتاب متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد به بالا هستند که می‌خواهند در حوزه بازیابی و سازماندهی دانش ادامه تحصیل بدهند؛ البته دانشجویان رشته زبان‌شناسی و علوم‌رایانه نیز می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

وی اظهار کرد: این کتاب به زبان ساده به معرفی دو الگوی نشانه‌شناسی «فردینان دو سوسور و چارلز سندرس پرس» که متعلق به دو رشته فلسفه و زبان‌شناسی است و عمدتا زبان سختی دارند، می‌پردازد.

مرادی افزود: در فصل آخر این کتاب، مباحث مرتبط با زبان‌شناسی با حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، گردآوری شده است. دانشجویان می‌توانند با مطالعه، ارتباط مباحث مختلف علم اطلاعات با نشانه‌شناسی در حوزه‌های مختلف ایده بگیرند.

این دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی عنوان کرد: در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی این کتاب جزو نخستین آثار منتشر شده است. متاسفانه در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی به مبحث زبان‌شناسی و انسان‌شناسی چندان توجهی نشده است.

نویسنده کتاب «نشانه‌شناسی و علم اطلاعات» درباره مشخصات کتاب گفت: این کتاب در 78 صفحه با شمارگان 500 نسخه و در سه بخش ازسوی نشر کتابدار منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند به بهای 55 هزار تومان این کتاب را خریداری کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها