یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
چت جی‌پی‌تی برای حوزه نشر فرصت است نه تهدید/جامعه نشر برای دنیای آینده برنامه‌ریزی کند

دبیر انجمن ناشران الکترونیک، ابزارهایی مانند چت‌جی‌پی‌تی را برای دنیای نشر، به هیچ‌وجه تهدیدکننده ندانست و گفت: چند سال آینده تحولی در حوزه فناوری‌های نوین خواهیم داشت که کاملا متفاوت از امروز است. نگاه همکاران به حوزه نشر این‌گونه نخواهد ماند.

حسن احمدی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره کاربرد هوش مصنوعی در صنعت نشر گفت:‌ فناوری با مضرات و منافع خاص خود همراه است؛ بنابراین بستگی دارد که با چه نگاهی از آن استفاده کنیم. چه بخواهیم و چه نخواهیم، مسیر پیشرفت فناوری از سال‌ها پیش آغاز شده و راهی است که همه باید به سمتش حرکت کنند؛ البته هنوز در برخی حوزه‌ها جای پیشرفت دارد. هوش مصنوعی از مسائلی است که این روزها در همه حوزه‌ها از آن استفاده می‌شود. این فناوری به سمت حوزه تحلیلگری پیش می‌رود و این امکان را می‌دهد که اگر داده‌ای در اختیار داریم به راحتی آن را تحلیل کنیم و از آن بهتر استفاده کنیم.

وی افزود: حوزه نشر با محتوا و اطلاعات سر و کار دارد، هرچقدر بتوانیم از هوش مصنوعی در زمینه نشر استفاده کنیم منفعت‌های بسیار زیادی به‌ویژه در بحث «تحلیل‌ داده» در حوزه کتاب به دنبال دارد. باید برای آینده کودکان و نوجوانان خود سرمایه‌گذاری کنیم؛ کودکان و نوجوانان در آینده در مسیری حرکت می‌کنند که با هوش مصنوعی بسیار بیشتر از والدین خود سر و کار خواهند داشت و یکی از جاهایی که هوش مصنوعی می‌تواند بسیار مورد استفاده قرار بگیرد، حوزه نشر الکترونیک خواهد بود.

استفاده از هوش مصنوعی گریزناپذیر است

دبیر انجمن ناشران الکترونیک ادامه داد: اکنون با پیشرفت فناوری استفاده از هوش مصنوعی گریزناپذیر است. داده‌های نشری که هوش مصنوعی ارائه می‌‌کند، می‌تواند تحلیل‌های جذابی به کودکان و نوجوانان ارائه دهد، به داشتن فرصت‌های مطالعاتی کودکان و توسعه اطلاعات آن‌ها کمک می‌کند. شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در کشور باید از ابتدا روی آن سرمایه‌گذاری می‌شد، حوزه نشر و هوش مصنوعی است.

احمدی با اشاره به نقش نشر الکترونیک در آماده‌سازی صنعت نشر برای استفاده از هوش مصنوعی گفت: همواره از دهه هفتاد این موضوع را مطرح کرده‌ایم که نشر الکترونیک مکمل نشر کاغذی است. اصل ماجرا محتوایی است که استفاده می‌شود و آن محتوا می‌تواند در قالب فناوری روی صفحه کامپیوتر یا تبلت استفاده شده یا روی کاغذ پیاده شود. به‌طور طبیعی این دغدغه را سال‌ها داشته‌ایم و نشر از این حوزه عقب افتاد. در جریان کرونا شاهد تحولاتی در زمینه نشر بودیم؛ بسیاری از ناشران در جریان کرونا آسیب دیده بودند اما آن دسته از ناشرانی که از فناوری‌های نوین استفاده کرده بودند، از فرصت پلتفرم‌های کتابخوانی استفاده کردند، بازار خوبی برای خود مهیا و شروع به کار کردند.

وی افزود: این اتفاق باید بار دیگر باید در نشر بیفتد اما این بار در مواجهه با هوش مصنوعی. ناشران کاغذی بعد از کرونا باید به این نتیجه رسیده باشند که پلتفرم‌ها چقدر می‌توانند در زمینه تهیه و تولید محتوا کمک‌کننده باشند؛ حال اگر کاربرد هوش مصنوعی در این زمینه افزایش پیدا کند کار را ارزشمندتر می‌کند.

ترویج کتابخوانی با پیوند نشر الکترونیک و هوش مصنوعی 

احمدی با بیان اینکه با استفاده از هوش مصنوعی در نشر الکترونیک می‌توان کودکان و نوجوانان را به کتابخوانی علاقه‌مند کرد، ادامه داد: نوع ماژول‌ها و فناوری که هوش مصنوعی می‌تواند استفاده کند برای کودکان و نوجوانان جذاب خواهد بود؛ این روزها کودکان دائما با تبلت و کامپیوتر سر و کار دارند و بهترین راهکار این است که حوزه نشر به این مسیر بیاید و البته همه این‌ها مکمل نشر کاغذی است، نمی‌توانیم از این موضوع غافل شویم.

وی افزود: امروزه صنعت نشر، نیازمند رسیدگی بیشتری است. قوانین نشر باید از سوی دولت و مجلس بازبینی شود، همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید رسیدگی بیشتری به نشر دیجیتال داشته باشد. بخش هوش مصنوعی در زمینه کتاب و کتابخوانی به همت دستگاه‌های دولتی باید تقویت شوند و دولت در کنار بخش خصوصی، حمایت‌کننده و تکمیل‌کننده باشد؛ همه این موارد نیاز به سرمایه دارد. هرچقدر مسیر فناوری جدید می‌شود قوانین هم باید تغییر کند. متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و این سوال باید به صورت جدی پیگیری شود که با توجه به پیشرفت فناوری جدید در جهان چرا باید قوانین نشر در کشورمان همچنان همان قوانین گذشته باشد.

 چت جی‌پی‌تی تهدید نیست

دبیر انجمن ناشران الکترونیک درباره چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) نیز گفت: این فناوری یک ابزار است؛ نمی‌توانیم با این ابزارها مخالفت کنیم، در همه کشورها از آن استفاده می‌شود. این ابزار برای کاربر مقاله می‌نویسد، داستان و کتاب تولید می‌کند؛ به‌عنوان کسانی که در مسیر نشر پیشقدم بوده‌ایم باید از این فرصت استفاده کنیم و به این سمت برویم. چت‌جی‌پی‌تی یک تهدید نیست بلکه یک فرصت است.

احمدی افزود: اینکه افرادی توانسته‌اند در حوزه نشر از ابزار چت‌جی‌پی‌تی استفاده کنند و کتاب تولید کنند، کار بی‌ارزشی نیست. صنعت نشر ایران نیز باید از این ابزار را تهیه کند و محتواهایش را با این ابزار تولید کند. این فرصت خوبی برای کسانی است که می‌خواهند در حوزه علم و دانش و تولید محتوا فعالیت کنند. این ابزارها به هیچ‌وجه تهدیدکننده نیستند و فقط باید زمینه‌ها فراهم شوند. پلتفرم‌هایی داریم که می‌تواند به هوش مصنوعی متصل شود و افراد را در مسیر نوشتن کتاب و مقاله راهنمایی کند. بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان می‌توانند نحوه نوشتن یک مقاله را از طریق همین هوش مصنوعی بیاموزند.
  
وی درباره آینده صنعت نشر با وجود هوش مصنوعی، ادامه داد: با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان که در کشور در این زمینه فعالیت می‌کنند، به نظرم چند سال آینده تحولی در حوزه فناوری‌های نوین خواهیم داشت که کاملا متفاوت از امروز است. نگاه همکاران به حوزه نشر این‌گونه نخواهد ماند. جامعه نشر باید برای آن زمان برنامه‌ریزی کند تا مسیر توسعه خود را طی کند. در غیر این صورت ضرر کرده است؛ این یک واقعیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط