دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
هوش مصنوعی آمار تولید کتاب را افزایش خواهد داد

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اصحاب رسانه پویا درباره تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت نشر گفت: اگر تا امروز کسی حوصله نوشتن نداشت، کار برای او آسان شده به‌طوری که نیاز به نویسندگی هم ندارد.

مهدی آتش‌جام، کارشناس متاورس و ‌مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اصحاب رسانه پویا در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره هوش مصنوعی و کاربرد آن در صنعت نشر گفت: فارغ از مخالفان و موافقانی که هوش مصنوعی دارد، این فناوری است که در هیچ حوزه‌ای نمی‌توان از توسعه آن پیشگیری کرد. این فناوری به اتفاقاتی که در فرآیند چاپ می‌افتد نظیر نظارت بر کیفیت چاپ کمک‌ خواهد گرد. اصل اتفاقی که در صنعت نشر برای نویسندگان می‌افتد اتفاق بزرگ و پیچیده‌ای است. هوش مصنوعی به معنای واقعی دستیاری باهوش و یادگیرنده است.

وی افزود: به هرحال AI یا همان هوش مصنوعی یک دستیار کاربردی باهوش است و به علت یادگیر بودنش، طبق فکر و سلیقه ما رفتار می‌کند، یعنی هوش مصنوعی در اختیار نویسنده است و بعد از مدتی به سلیقه آن نویسنده نزدیک‌تر می‌شود و کارها را طبق سلیقه همان نویسنده انجام دهد. این موضوع می‌تواند عامل رونق بازار نشر در آینده باشد. چرا‌که در این فرآیند سرعت نوشتن، ویراستاری و چاپ بالا می‌رود.

آتش‌جام با بیان اینکه امروز ربات‌ها دست به قلم شده‌اند، گفت: ربات‌ها امروز محتوا تولید می‌کنند؛ تحقیق می‌کنند و به دستور انسان در تمام منابع اینترنت جستجو می‌کنند همچنین متن را تصحیح، خلاصه و ویراستاری می‌کند. همچنین یکی از قابلیت‌های نسبتا قدیمی هوش‌مصنوعی، تبدیل گفتار به متن است، این فناوری به دلیل یادگیرنده بودن می‌تواند ایده‌پردازی کند.

‌مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اصحاب رسانه پویا ادامه داد:‌ ربات‌ها از لحاظ کارکرد منسجم نیستند؛ مثلا شرکت OpenAI ابزار چت جی‌پی‌تی دارد. پیش‌بینی که می‌توانیم در آینده داشته باشیم، پدید آمدن ربات‌هایی است که بتوانند همه این کارها را با هم انجام دهد.

وی افزود: کافی است به آن ربات دستور دهیم چه کتابی با چه محتوا و چه ویژگی‌هایی می‌خواهیم. هوش مصنوعی خطاهای انسانی را به حداقل ممکن می‌رساند و این‌ها اتفاقات جذابی است. این اتفاق ممکن است برای برخی نویسندگان جذاب نباشد؛ چراکه هوش مصنوعی موجب می‌شود کار نویسندگان و مولفان کم‌رونق شود و بسیاری از نویسندگان، ویراستاران و مولفان کار خود را از دست بدهند. امروز نوجوان 12 ساله نیز می‌تواند با کمک هوش مصنوعی کتاب بنویسد و در کمترین زمان ممکن می‌تواند آن کتاب را در اختیار داشته باشد.

آتش‌جام در پاسخ به این سوال که آیا شرایط استفاده از این فناوری در صنعت نشر کشورمان مهیا است یا خیر، گفت:‌ شرایط را خودمان ایجاد می‌کنیم، خود ما هستیم که باید از کاری استقبال کنیم. گاهی فناوری‌ها موانعی برای برخی کشورها دارند که هوش مصنوعی برای صنعت نشر این موانع را ندارد.

وی افزود: ما تصمیم می‌گیریم این فناوری را چگونه استفاده کنیم و چقدر به آن ورود کنیم. در واقع صنعتگران این حوزه باید تصمیم بگیرند که این اتفاق بیفتد. مانعی غیر از زبان استفاده از هوش مصنوعی در کشورمان وجود ندارد. برخی ربات‌ها به زبان انگلیسی و لاتین کار می‌کنند و شاید انتشار کتاب به زبان فارسی دارای محدودیت باشد.

 
                            

آتش‌جام توضیح داد:‌‌ البته من چاپ را  انتهای نشر نمی‌دانم و معمولا کتاب دیجیتالی مطالعه می‌کنم. اما اگر صنعت چاپ را کنار بگذاریم، پیش‌بینی من از آینده صنعت نشر با وجود هوش مصنوعی این است که رباتی روی تلفن همراه نصب می‌شود که وقتی از آن می‌خواهید کتابی نگارش کند، کتابی با بهترین ویراستاری و محتوا به شما تحویل می‌دهد. قطعا فناوری مزیت‌هایی را با خود به همراه دارد. فکر می‌کنم؛ به‌طور کلی هوش مصنوعی برای عموم مردم مزیت محسوب شود اما ممکن است برای برخی ناشران تهدید محسوب شود.

وی با اشاره به آینده هوش مصنوعی در حوزه کتاب گفت:‌ بعد از این اتفاق تعداد کتاب‌هایی که می‌توانیم در اختیار داشته باشیم قطعا افزایش پیدا می‌کند. اگر تا امروز کسی حوصله نوشتن نداشت، کار برای او آسان شده به‌طوری که نیاز به نویسندگی هم ندارد. در آینده با تعداد محتوای بیشتری روبه‌رو هستیم و این می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط