چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
علم کتابداری به کتابخانه و چند منبع دانشگاهی محدود نمی‌شود

مدیر انتشارات دبیزش با تأکید بر اینکه بهتر است سیستم آموزشی در حوزه کتابداری به سمت آموزش تعاملی برود، گفت: حوزه کتابداری دنیای وسیعی است و نباید کتابداری را فقط در حصار کتابخانه ببینیم.

ابوالفضل هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) با گلایه از رونق کم بازار کتاب‌‌های رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در عصر جامعه پنجم ـ انقلاب صنعتی چهارم ـ که انسان‌محوری، از ویژگی‌‌های آن است، آموزش یکسویه در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی تغییر کند؛ به‌عبارت دیگر باید تعلیم دوسویه و تعاملی شکل بگیرد و دانشجو و استاد همزمان در مسیر آموزش سهیم  باشند. به نظر من تدریس این رشته به این روش، دانشجویان را به سمت مطالعه بیشتر ترغیب خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه کتاب‌های حوزه کتابداری نیاز به تبلیغ مؤثر با هدف تقویت خواندن دارند، گفت: در واقع بهتر است شیوه‌ها و تکنیک‌های بهتر خواندن را یاد بگیریم و با حمایت از خرید کتاب خوب، مطالعه کتاب‌های حوزه کتابداری را به‌مثابه یک نیاز در جامعه دانشگاهی ایجاد کنیم؛ البته کتابخوان بودن استاد و دانشجو نقش مهمی در خرید و مطالعه کتاب تخصصی دارد هرچند  هدف نباید صرفا خرید کتاب باشد. 

مدیر انتشارات دبیزش ادامه داد: متأسفانه عامه مردم، کتاب‌های حوزه کتابداری را به دلیل تخصصی بودن نمی‌خوانند و دانشجویان نیز به دلیل گرانی کتاب ممکن است اصل منبع را نخرند. جامعه هدف دیگر این کتاب‌ها نیز کتابخانه‌ها هستند که به دلیل کمبود بودجه ممکن است این آثار به دلیل انتخاب‌های دیگر، وارد مخزن آن‌ها نشود و با این شرایط کتاب‌های حوزه کتابداری ممکن است از  سبد خرید مخاطب تخصصی هم حذف شود؛ بنابراین دانشگاه‌ها بهتر است برای خرید کتاب، از دانشجویان حمایت کنند تا آن‌ها برای خرید کتاب دغدغه پیدا کنند و تشویق شوند.

هاشمی با بیان اینکه حوزه کتابداری دنیای وسیعی است و نباید آن را فقط در حصار کتابخانه ببینیم، اظهار کرد: به نظر من، آنچه اکنون به‌عنوان منبع در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، به موضوعات محدودی مانند فهرست‌نویسی و غیره محدود شده؛ البته این سخن من به معنی نفی یا نبودن این سرفصل‌‌های درسی نیست، بلکه تأکید می‌کنم بهتر است به سرفصل‌ها و موضوعات دیگر حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی هم توجه شود و در واقع نگاه فراحوزه‌ای نسبت به کتابداری داشته باشیم.

هاشمی گفت: کاربران باسواد کتابخانه‌های عمومی اکنون از کتابداران پیشی گرفته‌اند، باید این خلأ جبران شود. در واقع کتابداران باید پا به پای آن‌ها حرکت کنند و چارچوب‌های کتابخانه‌ای را از بین ببرند. 

وی درباره تازه‌‌های نشر دبیزش، اظهار کرد: انتشارات دبیزش به‌عنوان یکی از ناشران تخصصی علم اطلاعات و دانش‌شناسی از سال 77 فعالیت خود را شروع کرده و  سال‌های اخیر علاوه بر کتاب‌های رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی (کتابداری) به دلیل نبود توجیه اقتصادی و عشق و علاقه به حوزه نشر و کتابداری و در واقع ماندن در این صنعت، مجبور شده کتاب‌هایی را در حوزه‌های دیگر نیز منتشر کند.

هاشمی با بیان اینکه این انتشارات تلاش می‌کند هر سال با وجود مشکلات اقتصادی 40 تا 50 عنوان کتاب را منتشر کند، درباره عناوین کتاب‌های جدید حوزه کتابداری این نشر عنوان کرد: کتاب «انتظار بیشتری داشته باشیم؛ توقع کتابخانه‌های بهتر برای دنیای پیچیده امروز» نوشته «آر.دیوید لنکس» را اسفندماه سال گذشته  با ترجمه ابوافضل هاشمی منتشر  کردیم و کتاب «راهنمای حوزه کتابداری جدید» نوشته «آر.دیوید لنکس» با ترجمه ابوالفضل هاشمی نیز تقریبا تا یک‌ماه دیگر مجوز انتشار دریافت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها