دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
محرم و صفر زمان به‌هنگام برای کسب آگاهی از طریق کتاب

قم- مناسبت‌ها و رویدادهای مهم و تاثیرگذاری چون محرم و صفر برای بیشتر دانستن، کسب آگاهی و دانش از طریق کتاب زمانی مناسب و به‌هنگام است چرا که تعامل مستقیم با مردم از طریق کتاب می‌تواند آگاهی‌بخشی زیادی را  به کتابخوان ها ارائه کند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- مهدی توکلیان، کارشناس رسانه و فعال فرهنگ: روزگاری که رسانه‌های اجتماعی و نوظهور  به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی منظم از زندگی روزمره مردم جهان شده است و هم چنان جوامع آنلاین آن، صدایی قوی و تأثیرگذار در عرصه های فرهنگی ،اجتماعی، سیاسی ارایه می‌کنند  همچنان کتاب و کتابخوانی از رونق نیفتاده است و مناسبت‌ها و رویدادهای مهم و تاثیرگذاری چون محرم و صفر برای بیشتر دانستن، کسب آگاهی و دانش از طریق کتاب زمانی مناسب و به‌هنگام است چرا که تعامل مستقیم با مردم از طریق کتاب می‌تواند آگاهی‌بخشی زیادی را  به کتابخوان ها ارایه کند.
 
باور بر این موضوع که هیئت رسانه رسای هزاره رسانه‌هاست  و می‌تواند به‌عنوان رسانه‌‌ای اجتماعی فرصت‌های خوبی را برای کتابخوان‌ها و علاقمندان به آگاهی و دانش مبتنی بر کتاب ارائه ‌کند، در نزد مدیران رسانه‌ای هیئت‌ها مغفول نمانده است و در تلاشند هم سو با پیشرفت‌های حاصله در فضای رسانه با تمسک به هنر و زیباشناسی در  آنچه که امروزه ، از آن به عنوان شبکه‌‌های اجتماعی یاد می‌ شود فعالیت کنند.
 
بازتاب گسترده بخش‌هایی از فضای هیئت‌های فعال در برنامه‌های کاربردی موبایلی که امکان گره‌سازی و مشترک‌سازی علایق بین افراد را به همراه دارند، از جمله فعالیت‌هایی است که می‌توان در بستر فضای مجازی مشاهده کرد. باور بر این اصل که در عصر رسانه‌های نوظهور، شبکه‌های اجتماعی مجازی، تداوم شبکه‌های اجتماعی واقعی هستند. توجه به پدیده جدید شبکه‌های اجتماعی مجازی که بر بستر شبکه‌های اجتماعی واقعی شکل گرفته‌اند، را بیشتر جلوه‌گر می‌کند چرا که شبکه‌های اجتماعی، خود بسترساز ایجاد گروه‌هایی شده‌اند، این شبکه‌ها در جریان وقایع اجتماعی  و مهمی چون هیئت به سرعت شکل گرفته و سریع عمل می‌کنند و می‌توانند فضای اجتماعی را به واکنش وادار کنند.
 
از آنجا که در روزگار معاصر شبکه‌های اجتماعی مجازی به عنوان نوعی فناوری تلقی شده و بسته به نوع استفاده از آن تأثیرات و پیامدهای مثبت یا منفی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. روند اثر بخشی شبکه‌های اجتماعی در جامعه به سواد دیجیتالی و سواد رسانه‌ای مردم بستگی دارد کتاب به عنوان یک محصول فرهنگی  اصلی و محوری می‌تواند نقش مهمی در ارایه محصولات متنوع فرهنگی، رسانه‌ای و هنری در بستر فضای مجازی ایجاد کند.
 
بالا بردن سواد رسانه‌ای شهروندان بر اساس خواندن کتاب و ترویج کتابخوانی در تمام گروه های سنی، از طریق ترویج و توسعه این فرهنگ و ایجاد شبکه‌های بومی کتابخوانی  در  بالا بردن ضریب امنیت  استفاده از این ابزارها موثر بوده و می‌تواند، آسیب‌های قابل پیش‌بینی  را کاهش دهد.
 
با توجه به اینکه بیشترین مخاطبان و کاربران رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را بانوان  تشکیل می‌دهند، بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای بانوان کتابخوان، مانع انتقال پیام‌های منفی به نسل آتی می‌شود. مادران کتابخوان؛ فرزندان کتابخوان تربیت می‌کنند و  و در نتیجه، جامعه کتابخوان در پاسداشت ارزش‌ها و حفظ حریم حرمت میهن و خاک و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران با آگاهی و دانش می‌ایستد.
 
اهمیت و ضرورت سواد رسانه‌ای ناشی از تأثیراتی است که رسانه در زندگی امروزه افراد دارد، امروزه ارتباط مخاطبان با رسانه‌ها پیچیده‌تر شده و به همان میزان و شاید هم بیشتر، روش‌های تأثیرگذاری رسانه‌ها روی مخاطبان ظریف‌تر و غیرقابل فهم‌تر و پوشیده‌تر شده است. با ظهور ابزارهای رسانه‌ای جدید، و پیچیده ‌شدن روابط اجتماعی در انبوه ‌شدگی مراکز اسکان بشر و به وجود آمدن سازمان‌های متنوع با وظایف مختلف به ویژه با خلق «دنیای وب» و رونق پرسرعت آن در جوامع مختلف بشری، تأثیرپذیری از رسانه و ایفای نقش آن در جایگاه یک عامل مؤثر در تربیت و بینش‌دهنده و رفتارساز انکارپذیر نیست که خود موجب شکل‌گیری نیازی جدید به نام سواد رسانه‌ای شده است. سواد رسانه‌ای رویکرد نوینی به آموزش محسوب می‌شود.
 
وقایع و رخداد بزرگ قرن نخست اسلام (شصت هجرت) از آن چنان اهمیتی برخورداراست  که چه در زمان وقوع و حتی قرن‌ها پس از آن کانون توجه افکار عمومی و نخبگان و عموم مردم جهان بوده و هست. از این روست که اهمیت کتاب در بازتاب رویدادهای تاریخی و تاثیرگذار بیشتر  مشاهده می‌شود کتاب‌های منتشر شده با موضوع مهمی چون محرم و صفر و بیان وقایع و رخدادها و فرازهای پس از  این رخداد تاریخی پژوهشگران، محققان، تاریخ‌نگاران و هنرمندان  بزرگ و نام آشنای جهان به سوی این موضوع مهم استوار و محکم داشته اند.
 
هر چند که عظمت و زوایای چنین رخداد یگانه‌ای از ظرف وجودی یک یا چند کتاب و  رسانه به تنهایی خارج است اما تردیدی نیست که با توجه به رشد همه جانبه ارتباطات و فن‌آوری و نیاز روز روزگار معاصر و توجه به سلایق و علاقمندی‌های نسل امروز بیان و باز خوانی روایت عاشورای حسینی و تکرار تاریخ شصت هجرت تنها با کتاب‌های تاریخی و روایی در زمان حاضر ممکن نیست و بیان هنرمندانه با رویکرد رسانه‌های نوظهور و نشر و باز نشر گسترده آن باز بان هنر و نشر حداکثری در رسانه‌های نوین و نوپدید بر اساس بالا بردن سطح سواد رسانه، می تواند نقش انکار ناپذیری در معرفی و حتی معرفی کامل‌تری از اسلام و تشیع را در بر داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها