سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
برگزاری کارگاه‌های تابستانه در بوشهر بر مبنای الگوسازی و معرفی شهدای شاخص

بوشهر- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر از الگوسازی و معرفی افراد برجسته و شهدا به کودکان و نوجوانان بوشهری در کارگاه‌های تابستانه مراکز کانون پرورش فکری استان خبر داد.

سمیه رسولی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: بی‌شک داشتن یک الگوی مناسب می‌تواند نقش شگرفی در مدیریت رفتار کودکان و رشد و پیشرفت آن‌ها داشته باشد. از این‌رو ما تلاش کردیم که در کلاس‌های تابستانه امسال در استان، از میان انسان‌های شایسته، فرهیخته، خردمند و شجاع برای کودکان الگوهای مناسبی را انتخاب و  معرفی کنیم.

وی ادامه داد: بدون‌تردید شهدای گرانقدر که به‌عنوان پاسداران مام وطن، در نکوداشت نام و نشان این خاک کوشیدند و جنگیدند تا از ورود و تعرض دشمن به این آب و خاک جلوگیری کنند، در ضمن کارگاه‌های تابستانه در کلیه مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌طور ویژه معرفی خواهند شد که در این راستا، تاکنون شهدای شاخص سال و مروری بر زیست آن‌ها برای اعضاء معرفی و بازنمایی شده‌اند.

رسولی به آغاز زودهنگام کلاس‌های تابستانه مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری در سال جاری به‌دلیل تعطیلی زودهنگام مدارس اشاره و تصریح کرد: با توجه به تعطیلی مدارس مقطع ابتدایی در نیمه اردیبهشت‌ماه ما در استان بوشهر، در بهار به استقبال تابستان رفتیم و با تعریف کارگاه‌های مختلف سعی کردیم از هدررفت اوقات فراغت کودکان استان بکاهیم تا با برگزاری این کارگاه‌ها، نقشی در غنی‌سازی اوقات فراغت آنها داشته باشیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در خصوص شعار کلاس‌های تابستانه این مجموعه در سال جاری توضیح داد: «در مسیر قله» عنوانی است که امسال برای فعالیت‌های تابستانه کانون با توجه به محتواگرایی و تلاشی که برای توانمندسازی اعضای کودک و نوجوان صورت می‎‌گیرد، انتخاب شده است. همچنین برای این کارگاه‌ها، شعار «ایمان، امید و دانایی» برگزیده شده که کلیه فعالیت‌ها در سراسر کشور با همین عنوان و شعار بایستی در تابستان اجرایی شوند.

وی درباره اهداف برگزاری کارگاه‌های تابستانه در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: کشف، پرورش و شکوفايی استعداهای کودکان و نوجوانان براساس ارزش‌ها و نظام تعليم و تربيت، غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با طراحی و اجرای برنامه‌ها با رويکرد تربيتی، ایجاد فضای شاد و مفرح برای بازی و تمرین فعالیت‌های گروهی و... مهم‌ترین اهداف برگزاری این کارگاه‌ها هستند.
 
 
رسولی سپس به اهمیت برگزاری این کارگاه‌های فرهنگی هنری اشاره و تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نه‌تنها در طول تابستان؛ بلکه بی‌وقفه در تمام طول سال در راستای استمرار فعالیت‌های پرورشی و تربیتی کار می‌کند اما این کارگاه‌ها در تابستان به‌شکل ویژه‌تری در فصل تابستان برپا می‌شوند.

به عقیده وی، این فعالیت‌ها برای استفاده و بهره‌گیری کودکان و نوجوانان به‌منظور غنی‌سازی اوقات فراغت و استفاده بهینه از تعطیلات تابستان برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شوند تا ضمن یادگیری و ارتقاء سطح دانش و اطلاعات، آن‌ها در رشته‌های مختلفی مهارت‌های جدیدی بیاموزند تا از تعطیلات تابستانی خود به‌طور مفیدی لذت ببرند.
 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر تاکید کرد: از طرفی بحث خلاقیت در کودکان و نوجوانان نیز مطرح است که مبحث مهم و پراهمیتی است. از همین‌رو، بسیاری از صاحب‌نظران، اوقات فراغت را را زمانی برای بروز خلاقیت‌ها می‌دانند. به این دلیل که ذهن و مغز ما از روزمرگی فراغت می‌یابد و فرصتی برای تفکرات و ذهنیت‌های نو پیدا می‌کند. بنابراین تعطیلات تابستان می‌تواند بستر مناسبی برای بروز و تقویت خلاقیت‌های کودکان و نوجوانان باشد که ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این فرصت را مغتنم شمرده تا بهترین و بیشترین بهره‌وری را برای بروز خلاقیت و کشف استعدادهای نو داشته باشیم.

وی در خصوص شرایط سنی کارگاه‌های تابستانه مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم توضیح داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، کلیه کودکان و نوجوانان در گروه‌های سنی «نوباوه»؛ چهار سال به بالا، «نوخوان»؛ هفت سال به بالا، «نونهال»؛ ۹ سال به بالا، «نونگاه»؛ ۱۲ سال به بالا و «نوجوان»؛ ۱۵ سال به بالا می‌توانند در این کارگاه‌ها شرکت کنند.

رسولی سپس به موضوع و محوریت این کارگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: این کارگاه‌ها در موضوعات فرهنگی، هنری، ادبی، علمی، پژوهشی، دینی و... در مراکز مختلف کانون پرورش فکری استان در حال برگزاری هستند و با توجه به اینکه کلیه مراکز کانون پرورش فکری در واقع کتابخانه‌های تخصصی کودک و نوجوان هستند، همه این کارگاه‌ها بر مبنا و محوریت کتاب برنامه‌ریزی‌ شده‌اند.

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، کارگاه‌های تابستانه امسال شامل کلاس‌های آموزشی نقاشی کودک، نقاشی نوجوان، طراحی، نقاشی با تکنیک گواش و آبرنگ و پاستل و کلاژ،  سفال با دست، سفال با چرخ، کاردستی با دورریختنی‌ها، عروسک‌سازی، شطرنج، خوشنویسی، قرآن، قصه‌بازی، نمایش، آموزش فن بیان، مشاعره، داستان‌نویسی، شعرسرایی، نوشتن خلاق، سوخت‌نگاری و بسیاری کارگاه جذاب دیگر می‌شود.

رسولی یادآور شد: کودکان و نوجوانان با شرکت در این کلاس‌ها و کارگاه‌ها که در رشته‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و پژوهشی  و...  برگزار می‌شوند، توانمندتر شده و با آموزش‌ مهارت‌های بیشتر برای حضور در جامعه آماده‌تر شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر تاکید کرد: کانون پرورش فکری با فراهم کردن محیط امن و تخصصی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی باکیفیت درصدد است تا همواره به‌شکلی متعهدانه امور مربوط به کودکان و نوجوانان پیگیری کند تا با تربیت کودکان و نوجوانانی دانا و توانا و آینده‌ساز، آن‌ها با مسئولیت‌پذیری و نگاه ژرف‌نگرانه‌تری در جامعه به نقش‌آفرینی بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها