چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
«از سادات تا صدام»؛ تفسیری میدانی از مهم‌ترین اتفاقات خاورمیانه

کارکنان خدمات خارجی پس از سال‌ها فعالیت در بخش‌های مختلف سفارت‌ها و کنسولگری‌های ایالات‌متحده، سرانجام به جایگاهی می‌رسند که بتوانند سفیر ایالات‌متحده در نقطه‌ای از جهان باشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات سروش کتاب «از سادات تا صدام؛ سقوط دیپلماسی ایالات متحده در خارومیانه» به قلم دیوید جی. دانفورد با ترجمه مهدی شیخ‌زاده بیدگلی را روانه بازار کتاب کرد. 

این کتاب خلاصه‌ای از زندگی و ماجراهای دیپلماتیک دیوید جی. دانفورد، یکی از کارکنان خدمات خارجی است. این بخش یکی از زیر مجموعه‌های وزارت امورخارجه ایالات‌متحده است که نیروهای آن بیشترین زمان فعالیت حرفه‌ای خود را در خارج از مرزهای آمریکا سپری می‌کنند. در واقع کارکنان خدمات خارجی پس از سال‌ها فعالیت در بخش‌های مختلف سفارت‌ها و کنسولگری‌های ایالات‌متحده، سرانجام به جایگاهی می‌رسند که بتوانند سفیر ایالات‌متحده در نقطه‌ای از جهان باشند. دوره کاری دانفورد نیز با حضور در اکوادور و فنلاند شروع می‌شود، اما دست تقدیر یا شاید علاقه همسرش به زندگی در خاورمیانه، او را یکی از مهم‌ترین پایتخت‌های این منطقه، یعنی قاهره می‌کشاند.

مسیری که او برای رسیدن به سکانداری سفارت ایالات‌متحده طی می‌کند، دشوار و طاقت‌فرماست. او کارمند بخش تجاری، اقتصادی سفارت ایالات متحده در مصر، رئیس دفتر امور مصر در واشینگتن و معاون سفیر ایالات متحده در عربستان سعودی بوده است. سرانجام در پایان دوره کاری‌اش و پیش از بازنشستگی، سنای ایالات‌متحده صلاحیت او را به عنوان سفیر این کشور در عمان تایید می‌کند. دیوید دانفورد پس از بازنشستگی نیز مجددا به استخدام وزارت خارجه درمی‌آید تا این بار در تیم انتقالی تاسیس بانک خارومیانه و شمال آفریقای بازسازی و توسعه در قاهره فعالیت کند.

در جریان جنگ عراق نیز مقامات ایالات متحده از او برای سرپا کردن وزارت امورخارجه عراق کمک می‌گیرند، اما چرا دانفورد که خود بیش از چهار دهه در دستگاه دیپلماسی ایالات متحده فعالیت داشته است، در عنوان کتاب خود از سقوط دیپلماسی استفاده کرده است؟ برای پاسخ به این سوال باید با او همراه شد و دید که چگونه در مهم‌ترین حوادث خاورمیانه بین سال‌های 1981 تا 2010 همچون ترور انوار سادات، مذاکرات صلح خاورمیانه، جنگ اول خلیج‌فارس و تجاوز ایالات‌متحده به عراق بوده است. همین موضوع ارزش کتاب او را چندین برابر می‌کند.

انتشارات سروش کتاب «از سادات تا صدام سقوط دیپلماسی ایالات متحده در خارومیانه» به قلم دیوید جی. دانفورد ترجمه مهدی شیخ‌زاده بیدگلی در 406 صفحه به بهای 180 هزار تومان را روانه بازار کتاب کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها