پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
موساد مخوف‌ترین سازمان اطلاعاتی جهان است/ کوهن جاسوس رژیم صهیونیستی در قرن بیستم

محمدمهدی سیدناصری گفت: کوهن یکی از مهم‌ترین جاسوس‌های رژیم صهیونیستی در قرن بیستم است. این شخص اطلاعات خطرناک و مهمی را طی چهار سالی که در پایتخت سوریه حضور داشت به تل‌آویو مخابره کرده بود. او در مجلس سوریه علیه اسرائیل شعار می‌داد و شب‌ها به تل‌آویو اطلاعات مخابره می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با توجه به اهمیت حفظ اسرار و اطلاعات در سرنوشت کشور باید به شیوه‌های مختلفی مردم کشورمان را از روش‌های نفوذ و جاسوسی بیگانگان و پیامدهای آن آگاه  کرد. برای نمونه در کشورهای اروپایی مردم نسبت به مسائل امنیتی آنقدر حساس و آگاه شده‌اند که با مشاهده کوچک‌ترین اتفاق مشکوک، آن را به پلیس اطلاع می‌دهند. اما در بسیاری از کشورها افراد به سادگی از کنار مسائل مهم می‌گذرند. کتاب «الی کوهن؛ جاسوسی از سوی اسرائیل» نوشته بن حنان با ترجمه دکتر محمدمهدی سیدناصری از سوی انتشارات ذکر چاپ و راهی بازار نشر شد. محمدمهدی سیدناصری در خصوص هدف از ترجمه این کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: جاسوسی موساد و نفوذ و خرابکاری عوامل آن موضوع جدیدی نیست و همواره رسانه‌های کشورمان نسبت به این پدیده‌ خطرناک هشدار می‌دهند.

وی افزود: از آنجایی که رژیم صهیونیستی از برنامه‌ی هسته‌ای ایران احساس خطر می‌کند؛ موساد را مأمور مقابله با برنامه‌ی هسته‌ای ایران، با جذب برخی از عناصر نفوذی و گماردن جاسوس‌های بسیاری برای جمع‌آوری اطلاعات و ایجاد احاطه اطلاعاتی و حتی عملیات خرابکارانه کرده است.

سیدناصری بیان کرد: کیفیت و پیچیدگی دو عملیات تروریستی اخیر در ترور شهید فخری‌زاده و تأسیسات سایت نطنز تردیدی باقی نمی‌گذارد که اسرائیل و دیگر دشمنان ایران، عوامل بسیاری را در سازمان‌های مختلف نفوذ داده‌اند. هنوز هم هیچ تکنولوژی شناخته‌شده‌ای نتوانسته به کارگیری عوامل نفوذی و منابع انسانی در عملیات جاسوسی و خرابکاری را منتفی سازد.

وی در ادامه گفت: مطمئناً این عوامل نفوذی، وطن‌فروش‌هایی با انگیزه‌های مادی یا براندازی هستند. پرسش این است که این نفوذی‌ها چطور خود را به چنین موقعیت‌های حساسی می‌رسانند و به راحتی به سری‌ترین اطلاعات هدف دسترسی پیدا می‌کنند؟ فعالیت‌های موساد در ایران طی چند سال گذشته ترور حداقل پنج دانشمند اتمی ایران، ترور شهید دکتر فخری‌زاده، شهادت حسن تهرانی مقدم، پدر موشکی ایران و ربایش اسناد و بایگانی هسته‌ای در تورقوزآباد، خرابکاری در سایت‌های هسته‌ای و انتشار مصاحبه کاترین شَکدم و... تمرکز موساد بر ایران را بیشتر و بیشتر کرده است. همچنین هجمه‌های جنگ الکترونیک برای مانع‌تراشی در روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله انتشار ویروس اِستاکس نِت نیز بوده است.



مترجم کتاب «الی کوهن؛ جاسوسی از سوی اسرائیل»  با اشاره به موساد و شگردهای جذب جاسوس این سازمان بیان کرد: رژیم صهیونیستی، مأموریت گردآوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات و انجام عملیات مخفیانه ویژه در خارج از خاک اسرائیل را به عهده موساد گذاشته است. راهبرد اصلی این سازمان «حفظ و بقای این رژیم» است. سازمان اطلاعاتی- امنیتی «موساد» با بهره‌گیری از مدرن‌ترین امکانات و پیچیده‌ترین شیوه‌های جاسوسی یکی از مخوف‌ترین سازمان‌های اطلاعاتی جهان به شمار می‌آید.

سیدناصری افزود: این سازمان‌ها انتخاب گزینه‌ی جمع‌آوری اطلاعات از طریق جذب نیروی انسانی و گماردن جاسوس را از مطمئن‌ترین راه‌ها برای پیشبرد اهداف خود می‌دانند. استفاده از  «زنان»، «همکاری علمی» و «همکاری تجاری» سه مورد از مهم‌ترین پوشش‌های اطلاعاتی موساد برای جذب جاسوس است.

وی با بررسی نمونه‌های تاریخی و بررسی مصداقی در این زمینه بیان کرد: یکی از شگردهای سازمان صهیونیستی موساد در تحقق مقاصد خویش استفاده از عنصر زن بوده و از این ابزار برای تسلط بر سیاستمداران و اعمال نفوذ در تصمیمات ارباب قدرت بهره می‌گیرد. این سازمان با آموزش و به کارگیری دختران و زنان یهودی و حتی غیریهودی، نسبت به تخلیه‌ اطلاعاتی رجال سیاسی، نظامی، علمی و اقتصادی کشورهای مختلف و سرقت اسناد و مدارک سری از ارگان‌های نظامی و استراتژیک اقدام می‌کند.

سیدناصری افزود: یکی دیگر از شگردهای موساد جذب نخبگان و دانشمندان است. بسیاری از متخصصان علمی، سوابق تخصصی و علمی خود را در سایت‌های اینترنتی درج می‌کنند و افسران اطلاعاتی موساد می‌توانند با یک جست‌وجوی ساده، متخصصین مورد نظر خود را شناسایی کنند.

وی در ادامه گفت: روش دیگر استفاده از پوشش‌های تجاری برای جاسوس است. در این زمینه مرور زندگی و شیوه‌ی کار یکی از جاسوسان مهم موساد در دهه‌های گذشته جالب توجه است، جاسوسی که پس از گذشت بیش از 55 سال از اعدامش هنوز هم محل توجه است.

مترجم کتاب «الی کوهن؛ جاسوسی از سوی اسرائیل» کوهن را یکی از مهم‌ترین جاسوس‌های رژیم صهیونیستی در قرن بیستم ذکر کرد و افزود:  این شخص اطلاعات خطرناک و مهمی را طی چهار سالی که در پایتخت سوریه حضور داشت به تل‌آویو مخابره کرده بود و در مجلس سوریه علیه اسرائیل شعار می‌داد و شب‌ها به تل‌آویو اطلاعات می‌داد. وی در سال 1965 میلادی در دمشق لو رفت و توسط اعضای سرویس اطلاعات سوریه بازداشت شد و در 18 می همان سال اعدام شد.

سید ناصری بیان کرد: کوهن برای آنکه زمینه‌ی نفوذش فراهم شود چند سال به عنوان یک تاجر سوری ثروتمند که عاشق بازگشت به کشورش است در آرژانتین زندگی کرد. در آنجا با سفارت سوریه و برخی مقامات سوری روابط مستحکمی ایجاد کرد و به این عنوان که می‌خواهد ثروتش را در میهن خود سرمایه‌گذاری کند، وارد سوریه شد. نام جعلی او در سوریه کمال امین تعابت بود. با بسیاری از مقامات از جمله وزیر دفاع سوریه و رئیس‌جمهور آینده‌ی این کشور، روابط نزدیکی برقرار کرد و به سمت مشاور وزارت دفاع برگزیده شد.

وی در ادامه گفت: این کتاب به نام «تنها در دمشق» در سال 1997 توسط مرکز پژوهش‌های راهبردی خلیج فارس در لندن از زبان عبری به عربی ترجمه و موسسه انتشاراتی البیان در دبی آن را به چاپ رسانده است.

سیدناصری در ادامه با اشاره به کتاب‌هایی که در دست نگارش دارد، بیان کرد: ده عنوان کتاب در دست نگارش دارم و در سال ۱۴۰۲ چاپ می‌شوند، به عنوان مثال؛ مجموعه‌ي شش جلدی زنده‌ باد کودکی، زنده باد حقوق کودکان!، حقوق بین‌الملل کیفری، عدالت و اسلام، سازمان ملل متحد را بهتر بشناسیم که زبان کتاب انگلیسی است و در آخر می‌توانم‌ به کتابی اشاره کنم با عنوان کودکان دیجیتالی و حقوقشان که محصول دو سال تحقیق و پژوهش درباره کودکانی است که پس از کرونا به ابزارهای دیجیتالی همچون موبایل، تبلت و... اعتیاد پیدا کرده‌اند و از پیامدهای حقوق آن نیز صحبت می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها