سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
ضرورت دوستی‌های دوران کودکی

مجموعه «قصه‌های دوستی» که به همت جمعی از نویسندگان و تصویرگران توانای کشور نگاشته شده است از سوی کتاب‌های مهتاب (واحد کودک و نوجوان محراب قلم) منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انسان موجودی اجتماعی است و از ابتدای زندگی تمایل به ایجاد رابطه با افراد اطراف خود دارد. دانشمندان نیاز به دوست و اتحاد با افراد دیگر را عامل مهمی در تکامل انسان به حساب می‌­آورند. اجداد ما با همراهی هم و متحد شدن شانس زنده ماندن خود را در برابر بیماری­‌ها، قحطی، حیوانات خطرناک، دشمنان و... افزایش می­‌دادند؛ بنابراین قانون انتخاب طبیعی، حکم کرده است افرادی که در دوست‌یابی و همراه کردن خود با دیگران توانمندی بیشتری دارند، زنده بمانند و افرادی که فاقد این مهارت­‌ها به صورت ذاتی هستند، در مقابل خطرات تنها و ناتوان بمانند و شانسی برای ادامه‌­ی حیات نداشته باشند.
 
دوستی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های عاطفی - اجتماعی خود را گسترش دهند. آنها از داشتن روابط صمیمی و نزدیک با هم‌سالان‌شان، به نکات و ارزش‌هایی پی می‌برند که نمی‌توانند از بودن با والدین و اعضای بزرگسال خانواده‌شان بیاموزند.

برای مثال آنها یاد می‌گیرند که چگونه باید با دیگران رفتار کنند، چگونه باید از قوانین و مقررات پیروی کنند و چگونه باید تصمیم‌گیری کنند. کودکان در جمع دیگر دوستان‌شان با مفهوم ترس، خشم، عصبانیت و اعتراض کردن آشنا می‌شوند. آنها می‌آموزند که چگونه باید پیروز شوند، چگونه باید کمبودها را تحمل کنند و چگونه باید رفتار مناسبی داشته باشند. کودکان یاد می‌گیرند که چگونه از مراجع قدرت باید پیروی کنند.
 
آنها یاد می‌گیرند که چگونه باید نظرات دیگران را بشنوند و درک کنند. دوستی، حس همدلی و نوع دوستی را در دل آنها زنده می‌کند. آنها در جمع دوستان‌شان، استعدادها و ویژگی‌های خود را بهتر می‌شناسند و می‌توانند خودشان را با آنها مقایسه کنند. کودکان از طریق مشاهده هم‌سن‌وسالان‌شان به شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان با آنها پی می‌برند.
 
کودکان از بودن در جمع به حس تعلق و ارزشمندی دست پیدا می‌کنند و همین امر موجب افزایش عزت‌نفس آنها می‌شود. دلگرمی و حمایت‌هایی که کودکان از دوستان‌شان دریافت می‌کنند، صبر و بردباری آنها را در سازگاری با محیط‌های ناآشنا و غریبه (مثل رفتن به مدرسه، ورود به مرحله نوجوانی، مقابله با فشارها و ناکامی و...) افزایش می‌دهد.
 
دوستی عاملی برای سلامت و بهداشت روانی کودک است. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در جمع بزرگ می‌شوند، کمتر دچار مشکلات ارتباطی می‌شوند. از طرف دیگر، کودکانی که در دوست‌یابی مشکل دارند، در جمع دوستان‌شان بیشتر احساس تنهایی و طرد شدن می‌کنند و در سازگاری با محیط‌های آموزشی ناتوان‌تر هستند.
 
مجموعه‌ی 10جلدی «قصه‌های دوستی» با زبانی ساده و کودکانه مهارت‌هایی را برای زندگی بهتر به کودکان آموزش می‌دهد؛ کشف توانایی‌ها و پذیرش تفاوت‌های فردی، روبه‌رو شدن با ترس‌ها، دوستی و همدلی از جمله‌ این مهارت‌ها هستند.
 
دوستی، خنده و شادی است و کمک می‌کند کودکان خودشان و دیگران را بهتر بشناسند. در دوستی آدم‌ها به هم کمک می‌کنند و با هم چیزهای تازه‌ای تجربه می‌کنند. قصه‌های دوستی هدیه‌ای است برای بچه‌هایی که دوست دارند با دیگران دوست باشند. داستان‌های زیبا و تصاویر قشنگ کتاب‌های «قصه‌های دوستی» برای گروه سنی (ب) نوشته و تصویرگری شده‌اند.
 
مجموعه «قصه‌های دوستی» شامل 10 کتاب در قطع کوچک است که نویسنده و تصویرگری هر کدام از این جلدها را یکی از نویسندگان و تصویرگران سرشناس کشور انجام داده است. در هریک از کتاب‌ها، مفهومی عمیق در قالب داستانی ساده از زبان حیوانات روایت می‌شود.
 
کودک به‌راحتی می‌تواند کتاب‌های کوچک این مجموعه‌ را در دست‌ بگیرد و تصاویر کتاب‌ها را به آسانی ببیند. انتشارات کتاب‌های مهتاب (واحد کودک و نوجوان محراب قلم)، چاپ این مجموعه را انجام داده است. این مجموعه‌ جمع‌وجور سرمایه‌گذاری خوبی برای آشنایی کودک با مفاهیم عمیق است.
 
عناوین این مجموعه عبارتند از:
«مسابقه‌ی تونل‌کنی»؛ نوشته کلر ژوبرت و با تصویرگری محمد میرزایی
«به خاطر دوستی»؛ نوشته جمال اکرمی و با تصویرگری نیلوفر برومند
«قالیچه‌ی پرنده»؛ نوشته افسانه موسوی‌گرمارودی و با تصویرگری مهدیه صفائی‌نیا
«دردونه خانم و جیرجیری»؛ نوشته لاله جعفری و با تصویرگری ماهنی تذهیبی
«یک دانه گردو»؛ نوشته محمدرضا شمس و با تصویرگری رضا میرشجاعی
«خارپشت و لاک‌پشت»؛ نوشته طاهره خردور و با تصویرگری محبوبه یزدانی
«خط‌خطکی فوتش کن»؛ نوشته یگانه مرادی‌لاکه و با تصویرگری الهه جوانمرد
«راز سمور آبی»؛ نوشته اعظم بزرگی و با تصویرگری حمیده خسرویان
«خرگوشک و عروسکش»؛ نوشته مجید راستی و با تصویرگری سحر حق‌گو
«تق تق تق... »؛ نوشته هدا حدادی و با تصویرگری محمدحسین ماتک

 

در ادامه به چند اثر از این مجموعه اشاره خواهیم کرد:

خارپشت و لاک‌پشت
داستان این کتاب درباره یک لاک‌پشت و خارپشتی است که با هم دوست هستند و هر روز با هم با یک توپ تخم‌مرغی بازی می‌کنند؛ اما یک روز یک مار بدجنس توپ آنها را می‌گیرد و پس نمی‌دهد. لاک‌پشت و خارپشت که خیلی باهوش هستند با یک نقشه مار را فراری می‌دهند. باید دید نقشه آنها چیست.
 
راز سمور آبی
این داستان درباره خرگوش و لاک‌پشت و سنجاقکی است که با هم دوست هستند؛ یک روز وقتی در حال بازی کردن بودند متوجه می‌شوند که یک سمور آبی در رودخانه گیر افتاده است. آنها تصمیم می‌گیرند که سمور را نجات دهند؛ اما خرگوش می‌تواند به سمور کمک کند ولی شنا کردن بلد نیست! معلوم نیست که این سه نفر در راه نجات سمور موفق خواهد شد یا نه؟
 
مسابقه‌ی تونل‌کنی
داستان این کتاب درباره خرگوش‌های شیطون و بازیگوش داخل جنگل است. آنها حوصله‌شان سررفته است؛ خرگوش پیر برای اینکه آنها بی‌حوصله نباشند می‌گوید: «حالا که حوصله‌تان سر رفته، بیایید مسابقه بدهید، بچه‌ها! هر کدامتان زودتر تونل بکند و به رودخانه برسد، یک سبد هویج به او جایزه می‌دهم.» کدام یک از خرگوش‌ها موفق می‌شود؟ آیا این مسابقه برنده هم دارد یا نه؟
 
 
دردونه خانم و جیرجیری
دردونه خانم یک عروسک خیلی مهربان است. او برای یک دختر کوچولو است؛ ولی یک روز دختر کوچولو، دردونه خانم در مدرسه جا می‌گذارد. از قضا جیرجیری هم پشت درهای بسته گیر می‌افتد و آن هم در مدرسه می‌ماند. دردونه خانم هم با جیرجیری دوست می‌شود. این داستان درباره مواجهه‌ دردونه خانم و جیرجیری با ترس‌های درونی‌شان است. به نظر شما، آنها موفق خواهند شد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها