پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
شعر اعتراض راهگشا است

حامد حجتی در نشست بررسی کتاب «کلمه الحق» با بیان اینکه در این کتاب به صراحت به موضوع روشن‌گری و عدالت‌خواهی پرداخته شده گفت:  پرداختن به شعر اعتراض می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، نشست بررسی کتاب «کلمه الحق» نوشته آیت‌الله ملامحمدجواد صافی گلپایگانی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری شاهرودی و حامد حجتی در حسینیه هنر برگزار شد.
 
حجتی با اشاره به ویژگی‌های کتاب «کلمه الحق»، گفت: کتاب «کلمه الحق» ویژگی‌های زیادی دارد که گاه با آثار دیگر مشترک و گاه نیز ویژگی مخصوص به خود را دارد. از نظر منظوم مانند یک دوبیتی است که در اذهان به خوبی جا می گیرد؛ برای بیان یک مسأله تاریخی و سرودن شعر اعتراض، وزنی انتخاب شده است که شاعر در آن ابتکار عمل داشته باشد و این روش در دیگر آثار اعتراضی نیز به کار گرفته شده است و این نکته از نقاط قوت مثنوی «کلمه الحق» است.

این شاعر آیینی اضافه کرد: ویژگی‌های اختصاصی کتاب مثنوی «کلمه الحق» عدالت‌خواهی و مکتبی بودن شاعر است که توانسته به صراحت به موضوع روشن‌گری و عدالت‌خواهی ورود پیدا کند؛ این کتاب می‌تواند به عنوان آموزش شعر مکتبی بسیار تأثیر گذار باشد.
 
وی با بیان اینکه آیت‌الله ملامحمدجواد صافی گلپایگانی در این کتاب ردپای زیست خود را ارائه می‌کند، تصریح کرد: اشعاری که به دنبال رساندن یک واقعیتی هستند از تخیل به دور بوده؛ از همین رو جذابیت این کتاب نیز همین است. در این کتاب شاعر برای رضاخان آرزوی مرگ می‌کند و سپس پس از دوسال مرگ پهلوی اول فرا می‌رسد و آیت‌الله محمدجواد صافی دو بیت دیگر نیز می‌افزاید اما تفاوتی بین دو شعر دیده نم‌ شود که اختلاف زمان دو شعر را نشان دهد زیرا در هر دو بیت، زیست شاعر حفظ شده است.

این نویسنده بیان کرد: این دست مثنوی‌ها شاعر را مجبور می‌کند که زبان نسبت به زمانه خود کهنه باشد اما آیت‌الله صافی با پرهیز از کهنه‌نویسی با یک زبان شیرین، شعر خود را ارائه می دهد؛ بعد از خواندن دو صفحه از کتاب متوجه خواهیم شد که آیت‌الله محمدجواد صافی دارای فکر ضد ظلم بوده که بدون مسامحه حرف خود را بیان می‌کند.
 
حجتی افزود: فضای قصه بر مثنوی کتاب «کلمه الحق» حاکم است و می‌توان قصه آن را در قالبی شبیه پرده‌خوانی  عرضه کرد؛ این شاعر نسبت به حوادث زمانه نظر دارد و در خصوص قضایای جامعه دردمندانه حرف خود را بازگو می‌کند و درباره موضوعاتی همچون کشف حجاب و ظلم بر شهید مدرس و دیگر مسائل مهم می‌سراید.
 
این فعال فرهنگی یادآور شد: یکی از مسائلی که در خصوص آن کم کاری شده است شعر اعتراض است و به نظر من باید برای آن کنگره‌ای تشکیل بشود؛ شعر اعتراضی درون گفتمانی انقلاب اسلامی می‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد و افرادی مانند علیرضا قزوه، محمدحسین جعفریان، قیصر امین‌پور و حسن حسینی اشعار خوبی سرودند؛ پرداختن به شعر اعتراض می‌تواند راهگشا باشد.
 

«کلمه الحق» مثنوی کم‌نظیری که به دستور امام خمینی چاپ شد
در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام اکبری با بیان ابعاد شخصیتی آیت‌الله آخوند ملامحمد جواد صافي، گفت: آن مرحوم و فرزندان مکرمشان آیات عظام صافی گلپایگانی، علاوه بر اینکه در فقه، اصول، تفسیر، کلام و... می‌درخشند، در زمینه خوشنویسی و ادبیات فارسی و شعر نیز ید طولایی داشتند.

مسئول موسسه اندیشه و تمدن شیعه ادامه داد: آن فقیه مجاهد دارای طبع شعر بالایی است که امام راحل و مقام معظم رهبری آن را بارها ستوده‌اند. کتاب «کلمه الحق» که تاریخ دقیق و معتبر پهلوی اول است به دستور امام راحل چاپ شده است و انصافاً در این عرصه بی‌نظیر است.
 
وی مبارزات سیاسی آن مرحوم را مثال‌زدنی دانست و بیان کرد: ایشان در مقابله با استعمار و جریان‌های ضد دینی، مراودات و مکاتبات زیادی با مثل آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری و شهید آیت‌الله مدرس داشتند و از ابتدای روزگار رضاخان، وی را مهره دشمنان اسلام می‌دانستند که با سرودن این مثنوی، تاریخ جنایات و خیانت‌های آنها را ثبت و ماندگار کرد که برای اطلاع همه نسل‌ها مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها