یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
قصه‌گویی پاسخ به اضطرار فرهنگ در جهانی پُر از نماد‌سازی پوشالی است

رئیس بیست و چهارمین جشنواره بین‌الملی قصه‌گویی در آیین افتتاح این رویداد در یزد گفت:جشنواره قصه‌گویی پاسخ به اضطرار فرهنگ در جهانی پُر از هیجان کاذب و نماد‌سازی پوشالی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در یزد، بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور قصه‌گویان برتر کشوری به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد و شهر «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» (مهدی آذریزدی) در سالن هلال احمر این استان آغاز به کار کرد.

سیده‌عالیه قوامی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد و دبیراجرایی جشنواره گفت: شاعرانه‌ترین لحظه‌ها را می‌توان در عاشقانه‌ترین قصه‌ها به تماشا نشست و اکنون کویر یزد در زیر بارش پربرکت ابر قصه‌ها جانی دوباره گرفته است.


وی افزود: دومین شهر تاریخی جهان میزبان یاران یک دل و یک زبان است که جریان عشق و همدلی را پاس می‌دارند.

محمود مروج، رئیس بیست و چهارمین جشنواره بین‌الملی قصه‌گویی نیز در این مراسم بیان کرد: قصه دروازه ورود به عالم پر رمز و راز و سرشار از معنا برای چگونه زیستن و همچنین روایت پندار و‌ اندیشه‌ها است.

وی ادامه داد: قصه‌گو در عالم خیال به صورتگری این رموز می‌پردازند و به می‌آموزد در پس قصه‌ها چگونه خود را برای زندگی آماده کنیم و ظرفیت‌های نوینی در خویشتن ایجاد کرده و در فرصت‌ها تامل رشد را در خود تجربه کنیم.

مروج گفت: جشنواره قصه‌گویی یک از رویدا‌های هنری کشور برای حفظ و گرامیداشت ادبیات شفاهی است و کانون پرورش فکری در بیست و چهارمین جشنواره قصه‌گویی زمینه شایسته برای ارائه تجلی کودکان، اولیا تربیتی و اصحاب فرهنگ و هنر گشوده است.

افزود: جشنواره قصه‌گویی برای حفظ زبان فارسی، حفظ ارزش‌های انسانی، حفظ و پاسداشت گویش‌های محلی است.

رئیس بیست و چهارمین جشنواره بین‌الملی قصه‌گویی بیان کرد: تعالی فرهنگ و هنر جز با تبادل علم، ‌اندیشه و تعامل امکان‌پذیر نیست و مبنای قصه تعامل خود، دنیا و جهان است.

مروج در این مراسم گفت: بر این باوریم که دنیای جذاب قصه، گام نهادن در مسیر بلوغ و سر سپردن به ارزش‌های اسلامی فراتر از زمان و مکان است و مجالی برای آموزش مرام‌های اخلاقی، انسانی و فرصتی برای تحول در قاب همه گویه‌های زندگی انسانی و تغییر برخواسته از‌ امید و شکفتگی دوباره است.
 

وی افزود: قصه، رسانه‌ای قدرتمند و در انتقال مفاهیم عالیه برگرفته از دین و جامعه است و در قامت رسانه می‌تواند ذهن و‌اندیشه مخاطب را درگیر خودشناسی کرده و خودشناسی را فراهم آورد.

رئیس بیست و چهارمین جشنواره بین‌الملی قصه‌گویی بیان کرد: قصه‌گویی زمینه‌ای مناسب برای گسترش کیفی از معنا، مفهوم و درک زندگی و پنجره‌ای به سوی بیم‌ها و‌ امید‌های انسانی و روزنه‌ای به حقیقت وجود انسان است.

مروج ادامه داد: سعادتی که خواسته همه ادیان، آرمان بشری و تلاش برای سبک زندگی و پایبندی به ارزش‌ها و اصول انسانی و اهتمام به فرهنگ صلح و دوستی از دغدغه‌های جهانی فرهنگ است.


وی گفت: بر این باوریم که جشنواره قصه‌گویی پاسخ به اضطرار فرهنگ در جهانی پُر از هیجان کاذب و نماد‌سازی پوشالی است و قصه‌گویی حاصل رفتاری از نوع دوستی و فرصت تامل کردن و فعالیت‌های مشفقانه و حاصل تجربه قصه‌گویان است.

رئیس بیست و چهارمین جشنواره بین الملی قصه گویی افزود: حاصل قصه‌گویی افزایش درک تجربه در جامعه است. نقل حوادث و روایتگری گاهی اوقات نقطه چالش برانگیز است که می‌تواند به شخصیت‌سازی جامعه بیانجامد.

مروج ادامه داد: کانون پرورش فکری ضمن تکریم فعالیت‌های جریان توسعه فرهنگی که به اعتلا میانجامد این جشنواره را مدلی از سپهر فرهنگی کانون برای پرورش ذوق و‌اندیشه نو و اصحاب فرهنگ و هنر با اولیای تربیت ارائه می‌کند تا با فرهنگ ملی به پرورش نسلی از تاریخ، فرهنگ و ارزش‌های این مرز و بوم گام بردارند. این جشنواره حاصل کوشش مشفقانه بسیاری از هنرمندان شریف است.

رئیس جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: این جشنواره یکی از اجتماعی‌ترین و فرهنگی‌ترین جشنواره‌ها است.

وی ادامه داد: بیست و چهارمین جشنواره قصه‌گویی، 6ماه قبل شروع و بخش‌های استانی، منطقه‌ای آن اجرا شده و هم اکنون نیز در بخش ملی و فراملی آن برگزار می‌شود.

مروج بیان کرد: در این دوره‌ها بسیاری از ما‌ه‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم با قصه‌گویان ارتباط داشتیم و آنچه برای ما خاطره و احساس است این است که همه قصه‌گویان اذعان دارند که ایران عزیز پُر از قصه و استعداد است که این برای ما افتخار است.
 


اجرای گروه کر به رهبری سلطان‌زاده نیز از برنامه‌های دیگر این مراسم بود که مورد استقبال حضار در سالن قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط