شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
دسترسی نابینایان سنندج به 14 هزار کتاب صوتی کتابخانه امام‌خامنه‌ای

بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه عمومی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج با 500 عنوان کتاب بریل و 14 هزار عنوان کتاب صوتی به اعضای کم‌بینا و نابینا این کتابخانه خدمات ارائه می‌دهد.

کامبیز اسدی، کتابدار بخش نابینایان کتابخانه عمومی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در کردستان اظهار کرد: دوستی با کتاب قید و شرط ندارد. این یار مهربان به همه دوستدارانش تعلق دارد؛ حتی آنان که از نعمت بینایی محروم مانده‌اند، می‌توانند با غرق‌ شدن در دنیای کتاب، به درک و معرفتی بیش از دیگران برسند و ذهن خود را هوشیار نگه دارند.

وی ادامه داد: در این کتابخانه نزدیک به 500 عنوان کتاب بریل وجود دارد که اغلب قدیمی هستند. وجود 14 هزار عنوان کتاب صوتی و گویا از دیگر منابع اطلاعاتی این کتابخانه است که برای استفاده اعضا در کتابخانه موجود است که به‌صورت حضوری و یا فضای مجازی در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

کتابدار بخش نابینایان این کتابخانه که خود نابینا است، ادامه داد: این بخش، سال 76 در کتابخانه عمومی خیابان فردوسی سنندج آغاز به کار کرد و امروز به‌عنوان بخشی از کتابخانه امام خامنه‌ای سنندج فعال است و قریب به 260 نفر عضو نابینا و کم‌بینا به آن مراجعه می‌کنند.

این کارشناس‌ارشد کتابداری دانشگاه کردستان افزود: كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رسانی نابينايان با اهدافی چون رفع نياز اطلاعاتی نابينايان و کم‌بينايان، گسترش فرهنگ و ارتقاء علم و دانش و ايجاد امكانات و شرايط مناسب براي پركردن اوقات فراغت آنان به‌وجود می‌آيند. اما با وجود حجم وسيع اطلاعات قسمت اندكی از آن در اختيار نابينايان و كم‌بينايان قرار گرفته و موجب شكاف اطلاعاتی ميان روشندلان و افراد سالم می‌شود.
 

وی درباره مشکلات و کاستی‌هایی افراد نابینا و کم‌بینا در دسترسی به کتاب، عنوان کرد: نبود چاپگر بریل و استودیو ضبط صدا از عمده‌ترین مشکلات این بخش و حوزه است که امیدواریم با همکاری مسئولان و کمک خیرین این مساله نیز مرتفع شود.

اسدی افزود: تولید کتاب‌های بریل به دلیل حجم بالای این کتاب‌ها و نیاز به ماشین‌های گران‌قیمت برای تولید، چندان انجام نمی‌شود؛ بنابراین کتابخانه‌های نابینایان بیشتر به سمت کتاب‌های صوتی و گویا متمایل می‌شوند.

کتابدار بخش نابینایان کتابخانه عمومی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج، با بیان اینکه اکثر استان‌ها استودیوی ضبط صدا برای نابینایان دارند، اضافه کرد: چنین فضایی این قابلیت را می‌دهد تا کتاب‌ها با کیفیت خوب و بالا ضبط شوند که نبود این فضا در کردستان موجب به‌روز نشدن کتاب‌ها می‌شود.

اسدی همچنین گفت: نابینایی نه افتخار است و نه خوشبختی و به نظرم به کار بردن لقب روشندل برای یک نابینا اشتباه است؛ چرا‌که نابینا کسی است که از دیدن محروم است و به کار بردن این الفاظ فقط شعار است. اما نابینایی به معنی تسلیم شدن هم نیست.

وی به نرم‌افزارهای ویژه نابینایان بر روی گوشی‌های هوشمند نیز اشاره کرد و افزود: امروز به واسطه توسعه فناوری همه نابینایان می‌توانند مانند دیگر افراد جامعه از نرم‌افزارهای ویژه افراد نابینا در گوشی‌های هوشمند خود بهره بگیرند و بسیاری از کارهای خود را تسهیل کنند و با دنیایی اطراف خود ارتباط داشته باشند.

اسدی برگزاری نشست‌های تخصصی و گروهی و جلسات نقد و تحلیل و بررسی کتاب را از فعالیت‌های بخش نابینایان این کتابخانه اعلام کرد و یادآوری کرد: ارائه خدمات کتابخانه‌ای به نابینایان و کم‌بینایان یکی از پرچالش‌ترین وظایف کتابخانه‌ها و کتابداران است. در عصری که حجم اطلاعات در جهان به سرعت افزایش می‌یابد، برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی این گروه برای اجتناب از عمیق‌تر شدن شکاف ناشی از محرومیت اطلاعاتی میان افراد سالم و ناسالم جامعه از ضرورت‌های است که بایستی مورد توجه مسئولان مربوطه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها