دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
شرح شگفت دو زندگی در خلال نامه‌های عاشقانه آنتوان و کنسوئلو دوسنت اگزوپلی

کتاب «از آسمان به گل سرخ» اثر آنتوان دوسنت اگزوپلی شامل نامه‌های عاشقانه این نویسنده و کنسوئلو، همسر زیبایش و الهام‌بخش شازده کوچولو برای وی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آنتوان و کنسوئلو اول‌بار در آرژانتین دیدار کردند. در دم عاشق هم ‌شدند و آنتوان دعوتش کرد سوار هواپیما بر فراز آسمان پرواز کنند. در طی همین پرواز خطرناک و نمایشی بود که آنتوان از کنسوئلو که از ترس می‌لرزید خواستگاری کرد و این آغاز قصه‌ای شد عاشقانه و پر فراز و نشیب که لحظاتش در کتاب «از آسمان به گل سرخ» ثبت است.

نامه‌های این کتاب روایت دو زندگی است؛ زندگی زنی که از پس پرده‌های زمان به‌زیبایی پدیدار شده و زندگی نویسنده‌ای خلبان که آن‌طور که خود می‌گفت تنها با مرگ به آرامش می‌رسید و وعده می‌داد که در ابدیت چشم انتظار گل سرخ زندگی‌اش بماند.

کشف نامه‌های این زوج، 77 سال پس از ناپدیدشدن آنتوان دو سنت‌ اگزوپری اتفاقی شوکه‌کننده است. کنسوئلو دو سنت اگزوپری شخصیت مهمی در زندگی آنتوان دو سنت اگزوپری بود؛ آن‌قدر مهم که الهام‌بخش «شازده کوچولو» شد؛ آن‌قدر عزیز که آنتوان اقرار می‌کند که می‌خواسته اثر جاودانه‌اش را به او تقدیم کند و در یکی از آخرین نامه‌هایش افسوس می‌خورد که چرا این کار را نکرده است.

با وجود این، شگفت‌انگیز است که گرچه کنسوئلو نقشی چشمگیر در زندگی و آثار اگزوپری داشته است، بسیاری ترجیح داده‌اند که راجع به او سکوت کنند و حتی در اغلب زندگینامه‌های نویسنده حرف چندانی از او به میان نمی‌آید.

کنسوئلو همیشه در آرزوی انتشار نامه‌های آنتوان بود او بهتر از هرکس می‌دانست که انتشار آنها چه نوری به اثر شوهرش می‌تاباند. همچنین او تنها کسی است که واقعا از داستان شازده کوچولو خبر داشت چون در مسیر نوشتن آن نویسنده‌اش را همراهی کرده است. اما از روی حجب و حیا و احتمالا چون این داستان بیش از حد به او مربوط می‌شد اغلب ترجیح داده است چیزی نگوید.

اگزوپری در جایی نوشته است: «کونسئلو عزیزم اصلا متوجه نیستی که چقدر مرا رنج می‌دهی. همسرش در پاسخ تلگراف شوهرش می‌نویسد: من از اعماق وجودم گریه می‌کنم و از اینکه از تو دور باشم، وحشت دارم.»  در جایی دیگر نیز اگزوپری نوشت: «کونسئلو، برای اینکه همسر من هستی از تو تشکر می‌کنم. اگر کشته شدم، کسی هست که تا ابد منتظر او باشم.»
 
این زوج امروز سرانجام با همکاری همدیگر حرفشان را می‌زنند و برایمان حقیقتی را فاش می‌کنند که بازتاب نیات آنتوان است.

کتاب «از آسمان به گل سرخ» اخیرا با ترجمه ابوالفضل الله‌دادی در 348 صفحه و بهای 190 هزار تومان از سوی نشر نو به بازار آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها