یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
تلاش برای حضور شاعران محور مقاومت و جوانان در کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت

دبیر اجرایی دوره بیست و چهارم کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت از تلاش برای حضور شاعران جوانان و دعوت از شاعران کشورهای حوزه محور مقاومت برای شرکت در این کنگره خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برای اهالی شعر و ادب حوزه مقاومت و پایداری این روزهای داغ تابستانی حال و هوای خاصی دارد، چرا که دبیرخانه بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت فراخوان داده است و یک رقابت فرهنگی بین شاعران این حوزه شروع شده است.
 
در اینباره سید رضا میربابا، مدیر انتشارات صریر که در کنگره سراسری شعر مقاومت به عنوان دبیر اجرایی فعالیت می‌کند در مصاحبه‌ای کوتاه برای خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اطلاعات بیشتری را درباره این کنگره مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه شعر این عنصر پویا و زنده در زبان و ادبیات فارسی همواره نقش مهم و بی بدیلی را در فرهنگ سازی ایجاد کرده است گفت: شعر دفاع مقدس زبان گویای شاعران است که بیش از سه دهه است از دل و جان می سرایند.

دبیر اجرایی کنگره سراسری شعر مقاومت افزود: اینک به فضل خداوند در ایستگاه بیست و چهارم این رویداد مهم ادبی و فرهنگی در کشور هستیم.  فرایند اجرایی این دوره با ارسال دستورالعمل و مرحله فراخوان اشعار به کلیه استانها از اوایل تیرماه شروع شد.
 
تعامل گسترده با نهادهای مرتبط با شعر
میربابا خاطر نشان کرد: ارتباط و تعامل با کلیه انجمن های ادبی در سراسر کشور، برگزاری برنامه هایی از قبیل عصر شعر، تجلیل از شاعران پیشکسوت در هر استان، کارگاه نقد شعر و... از جمله اقداماتی است که هم اکنون در کلیه استانها به منظور جریان سازی این رویداد صورت می‌گیرد.
وی تاکید کرد: این دوره از کنگره با هدف توجه به شاعران جوان و دعوت از شاعران محور مقاومت برای حضور پرشور در این دوره –برای برگزاری کنندگان- حایز اهمیت است و در اینباره تلاش می شود.

میربابا در بخش دیگری گفت: هم اکنون در مرحله فراخوان اشعار در سراسر کشور قرار داریم برای بخش استانی (مرحله استانی رقابت) زمان ارسال آثار تا پایان شهریور ماه مدنظر قرار گرفته است. 

وی افزود: بعد از ارزیابی و داوری آثار در مرحله استانی اشعار برگزیدگان در هفت محور به دبیرخانه مرکزی ارسال می شود تا در مرحله نهایی توسط داوران پیشکسوت مورد ارزیابی قرار بگیرند و انشالله در آبانماه سال جاری مراسم پایانی بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت برگزار می شود.
 
بررسی شعرهای عاشقانه و اجتماعی در محور اول
این کنگره از جمله معدود رویدادهای فرهنگی است که عمر آن به بیش از دو دهه می‌رسد و ریشه‌هایش مستحکم شده‌اند. پیشتر حجت الاسلام محمد حسین انصاری نژاد درباره کنگره سراسری شعر دفاع مقدس به عنوان دبیر علمی این رویداد به خبرنگار ایبنا گفته بود یکی از اهداف برگزاری این دوره جریان‌سازی فرهنگی است. (لینک)

گفتنی است در دوره بیست و چهارم کنگره سراسری شعر مقاومت قرار است آثار در بخش‌های عمومی شعر دفاع مقدس و چند محور تخصصی مورد ارزیابی قرار بگیرند از جمله محورهای اصلی این کنگره شعر دفاع مقدس و نقش زنان است. درباره محورهای این کنگره انصاری نژاد به خبرنگار ایبنا گفت: یکی از محورهای این کنگره شعر عمومی دفاع مقدس خواهد بود که گستره‌ای بسیار وسیع دارد که شعرهای اجتماعی و عاشقانه دفاع مقدس را نیز شامل می‌شود. آثار مرتبط با مدافعان سلامت نیز در همین بخش بررسی می‌شوند.

 
محور مقاومت و حوزه بین الملل بخش مهمی از کنگره
دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت افزود: محور دوم کنگره شامل آثار مرتبط با مقاومت و حوزه بین الملل است. مدافعان حرم و جبهه‌ مقاومت و آثار این چنین در این بخش بررسی می‌شوند. آثار مربوط به کشورهای حوزه مقاومت و آنهایی که در خط مقدم مبارزه هستند در این بخش قرار می‌گیرند؛ آثار مربوط به شهدای مدافعان حرم نیز در این بخش داوری می‌شوند. آثار درباره شهدای فاطمیون و شهدای لبنان همه در این قسمت تقسیم‌بندی و ارزیابی می‌شوند.
 
نگاه کنگره به مضامین عاشورایی
انصاری نژاد در ادامه گفت: محور سوم این کنگره شامل آثاری می‌شود که در برگیرنده مضامین عاشورایی است. در واقع آثاری که پیوندی بین دفاع مقدس و مضامین عاشورا دارند. از آنجایی که دفاع مقدس الهام زیادی از قیام عاشورا و ایستادگی عاشورا داشت، در این کنگره یکی از محورها آثاری که ارزیابی می‌شوند شامل این موارد است.
 
بررسی آثاری درباره جنگ نرم
وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از محورهای این کنگره شامل شعر دفاع مقدس و جنگ نرم است و آثاری که با این رویکرد تولید شده باشند در این بخش ارزیابی می‌شوند. این محور هم با توجه به تاکیداتی است که مقام معظم رهبری روی موضوع جنگ نرم دارند.
 
کودکان، نوجوانان و زنان دو محور مهم کنگره بیست و چهارم
دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت گفت: محور بعدی هم شامل شعر دفاع مقدس و کودک و نوجوان است. از آنجایی که انتقال مضامین دفاع مقدس و سیره شهدا به کودکان اهمیت دارد یکی از محورهایی که در این دوره از کنگره مدنظر قرار گرفته این محور خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: آخرین محوری که در این کنگره سراسری شعر دفاع مقدس مدنظر قرار گرفته است شامل شعر دفاع مقدس و نقش زنان است. از آنجایی که زنان در دفاع مقدس نقش برجسته‌ای داشتند و شیر زنانی در این حوزه وجود داشتند این محور نیز به رویکردهای کنگره مذکور اضافه شده است.
 
جوانگرایی از اهداف کنگره شعر دفاع مقدس و مقاومت
انصاری نژاد در پایان تاکید کرد: یکی از هدف‌های برگزاری بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت کشف چهره‌های جدید و استعدادهای جوان در حوزه شعر دفاع مقدس است. قصد نداشتیم به‌گونه‌ای باشد که هر سال یکسری چهره‌های محدود در کنگره شرکت کنند و افراد مشخصی برنده جوایز شوند. برای همین در انتخاب آثار و داوران ملاک‌هایی را قرار دادیم. ضمن اینکه برای بخش داوری جوانگرایی را ملاک گرفتیم. (لینک)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها