یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
پیام تسلیت رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی برای درگذشت رمضانعلی شاکری

علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در پیامی درگذشت رمضانعلی شاکری، استاد پیشکسوت و رئیس سابق کتابخانه آستان قدس رضوی (ع) را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پیامی درگذشت رمضانعلی شاکری، استاد پیشکسوت و رئیس پیشین کتابخانه آستان قدس رضوی (ع) را تسلیت گفت. متن پیام بدین شرح است:

بازگشت همه به سوی اوست

درگذشت استاد پیشکسوت و رئیس سابق کتابخانه آستان قدس رضوی (علیه السلام)،‌ جناب استاد رمضانعلی شاکری، که بیش از نیم قرن از عمر با برکت خود را صرف خدمت و تلاش علمی و فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی نمود؛ به خانواده، همکاران ایشان و جامعه ی کتابداری کشور تسلیت عرض می‌کنم.

خدمات این استاد فقید در عرصه های مدیریت فرهنگی و همچنین تصحیح متون و تالیف کتاب ها، صدقه‌ی جاریه‌ای است که ان شاء الله در آخرت دستگیر او خواهد بود.


رمضانعلی شاکری، پژوهشگر، نویسنده، خراسان‌پژوه و رئیس پیشین کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی پنجشنبه در سن 98 ساله‌گی بر اثر کهولت سن چشم از جهان فروبست.

رمضانعلی شاکری که در سال ۱۳۰۳ در قوچان به دنیا آمد، پس از سپری کردن دورانِ مدرسه، سال ۱۳۲۳ به مشهد مهاجرت کرد و به تدریج با استاد محمدتقی شریعتی و مجالس درس وی آشنا شد و به عضویت «کانون نشر حقایق» در آمد.

در سال 46 به ریاست کتابخانه فرهنگ و هنر مشهد برگزیده شد. در طول سال های حضورش در این کتابخانه، تحولات بزرگی در این کتابخانه ایجاد کرد. او تاریخچه این کتابخانه را در کتاب «تاریخچه کتابخانه عمومی فرهنگ و هنر مشهد در پنجاه سال» به رشته تحریر در آورده است.

 وی در طول عمر خود علاوه بر ارائه خدمات ارزنده‌ای به آستان قدس رضوی در حفظ و احیای گنجینه‌های معنوی فعالیت‌های بی‌شماری را در زمینه شناساندن تاریخ کهن خراسان به‌ویژه قوچان داشته است.

ازجمله آثار او می‌توان به فهرست کتب خطی کتاب خانه عمومی فرهنگ و هنر مشهد، سیاحت شرق یا زندگی نامه آقا نجفی قوچانی (تصحیح)، گنج هزار ساله کتاب خانه مرکز آستان قدس رضوی، قبل و بعد از انقلاب، مطالعه‌ای در احوال و آثار عارف ربانی حیدر آقا طباح تهرانی متخلص به معجزه، مزاری در آغوش تاریخ، اترک نامه؛ تاریخ جامع قوچان، انقلاب اسلامی مردم مشهد از آغاز تا استقرار جمهوری اسلامی، تاریخچه کتاب خانه عمومی فرهنگ و هنر مشهد در پنجاه سال، اصول مقدمات کتاب داری یا کتاب داری آسان، واقفین عمده کتاب به کتاب خانه‌های آستان قدس رضوی، جغرافیای تاریخی قوچان، حیات الاسلام فی احوال آیت الملک العلام ایران همیشه بهار، سیاحت غرب یا سرنوشت ارواح بعد از مرگ (تصحیح) اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها