یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
رویکرد بنیاد در حوزه فرهنگی، ایجاد همگرایی و برونگرایی است / ایجاد سامانه جامع نگهداری اسناد و وصیت‌نامه‌ها​​​​​​​

قاضی‌زاده هاشمی با بیان این‌که رویکرد بنیاد در حوزه فرهنگی، ایجاد همگرایی و برونگرایی است، گفت: در راستای تغییر رویکرد فرهنگی استفاده حداکثری از مشارکت دیگر نهادها، ظرفیت‌های مردمی و استان‌های مختلف کشور در اجرای برنامه‌ها، در اولویت است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری «تببین برنامه‌های دهه منتهی به 22 اسفند؛ سالروز بزرگداشت شهدا»، یکشنبه هشتم اسفندماه 1400 با حضور سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجتمع فرهنگی شهید رسول‌زاده برگزار شد.
 

بنیاد شهید، مولود انقلاب اسلامی است
قاضی‌زاده در این نشست بیان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران، مولود انقلاب اسلامی است. مجموعه بنیاد متولی دو مأموریت مهم در کشور است؛ 1- ترویج فرهنگ ایثار و شهادت 2- حفظ منزلت و کرامت جامعه ایثارگران، خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان.
 
وی با اشاره به تحولات رویکردی در مدت ریاست خود بر این مجموعه، افزود: در ابتدا نیازها، ساختار جامعه هدف و مسائل و مشکلات شناسایی شد تا براساس رویکردهای تحولی دولت بتوانیم در این زمینه‌ها برنامه‌ریزی کنیم. در برنامه عملیاتی در سطح خرد و کلان، فعالیت‌ها طراحی شد که یکی از مهمترین آن‌ها گسترش سامانه‌های اطلاعاتی بود.
 
تغییر رویکرد فرهنگی در بنیاد شهید و امور ایثارگران
معاون رئیس‌جمهور با بیان این‌که رویکرد بنیاد در حوزه فرهنگی، ایجاد همگرایی و برونگرایی است، گفت: تغییر رویکرد فرهنگی به‌صورت جدی انجام شد که استفاده گسترده از مشارکت دیگر نهادها و استان‌های کشور در اجرای برنامه‌ها از آن‌جمله است. درنظر داریم تا از ظرفیت‌های مردمی و سایر دستگاه‌ها حداکثر استفاده صورت گیرد. ازجمله این قدامات در چند ماهه اخیر، برگزاری همایش شعر زنان عاشورایی در شیراز و جشنواره موسیقی با مشارکت تشکل‌هاست.
 


رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی، بنا شد با مشارکت 25 تا 35 درصدی بنیاد در تأمین هزینه، هرسال در هر استان یک چهره بارز یا یک موضوع مرتبط با حوزه ایثار و شهادت، محور تولید یک فیلم سینمایی قرار گیرد.


اختتامیه دومین جشنواره «سرخ‌نگاران / برگزاری جایزه شهید «فخری‌زاده»
وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی پیش‌رو، گفت: اختتامیه دومین جشنواره «سرخ‌نگاران» با هدف تجلیل از نویسندگان و ناشران فعال در حوزه ایثار و شهادت، اختتامیه نخستین جشنواره موسیقی «نوای مهر» با کمک تشکل‌های مرتبط با حوزه ایثار و شهادت، افتتاحیه نخستین دوره «جایزه ملی ایثار» با هدف تجلیل از چهره‌های برجسته علمی، برگزاری همایش «شهید پیشرفت» جایزه شهید «فخری‌زاده» با هدف تجلیل از سرآمدان حوزه‌های علمی و فناوری، برنامه‌های ویژه سوم شعبان «روز جانباز»، تجلیل از همسران جانبازان شهید با حضور رئیس‌‌جمهور، اجرای طرح «سپاس» در 10 روز دهه گرامیداشت شهدا و کاشتن 230 هزار نهال به نام 230 هزار شهید، از برنامه‌های ویژه‌ای است که برگزار خواهد شد.
 


ایجاد سامانه جامع مشترک برای نگهداری اسناد، وصیت‌نامه‌ها
قاضی‌زاده هاشمی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا، درباره رویکرد جدید بنیاد در حوزه کتاب و نشر به‌ویژه پروژه ثبت و ضبط و انتشار خاطرات والدین شهدا، اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات بنیاد در این زمینه، ایجاد سامانه جامع مشترک برای نگهداری اسناد، وصیت‌نامه‌ها و ... است. اما نکته مهم‌تر در این زمینه این است که این اسناد در دسترس همه نویسندگان و پژوهشگران قرار گیرد تا بتوانند با استفاده از این گنجینه‌ها، این اطلاعات را به پدیده‌های فرهنگی تبدیل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها