چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
قدیمی‌ترین اسناد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی رونمایی شد

قدیمی‌ترین اسناد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی روز گذشته در کتابخانه مرکزی آستان قدس رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، در این مراسم که در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، احمدرضا ذاکری، رئیس مرکز اسناد آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) از طریق وبینار به بیان گوشه‌هایی از زندگی‌نامه، فضائل و مناقب این عالم بزرگ شیعه پرداخت و آثاری از تالیفات وی از جمله «الیوم و الیله» و «خطب امیرالمومنین (ع)» را معرفی کرد.

در ادامه این جلسه که با سخنرانی حامدرضا کریمی، استاد دانشگاه و خادم افتخاری حرم حضرت عبدالعظیم (ع) همراه بود، وی ضمن بیان بخشی از فعالیت مرکز نوپای اسناد این حرم شریف، به تاریخچه کتابخانه حرم عبدالعظیم حسنی اشاره کرد و قدمت آن را به دوران صفویه برگرداند.

وی، شهر ری را یکی از شهرهای برجسته در دوران تاریخ تشیع دانست که طی تاریخ دچار تحولات بسیاری شده است.

کریمی همچنین ضمن قدردانی از معرفی اسناد متعلق به این حرم شریف، بر ایجاد نمایشگاه اسناد حرم عبدالعظیم حسنی (ع) به صورت مشترک با کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تاکید کرد.

محمدهادی زاهدی، مدیر مرکز اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز آستان قدس رضوی به عنوان دیگر سخنران این برنامه با اشاره به سبقه تاریخی دو شهر طوس و ری و بیان گوشه‌ای از حوادث وارده بر این دو شهر در طی تاریخ اسلام، انوار پاک امام علی بن موسی الرضا (ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را باعث زنده ماندن این دو منطقه با گذراندن حوادث بسیار عنوان کرد.

وی، همچنین با اشاره به نقش مهاجمان در از بین رفتن بسیاری از اسناد تاریخی، سهل‌انگاری شیعیان در طی تاریخ برای حفظ میراث شیعه را عاملی دیگر در از بین رفتن اسناد دانست و تصریح کرد: ما باید برای ساماندهی اسناد برجای مانده از گذشته تا کنون و اسنادی که تولید می‌شود سامانه‌ای منسجم را ایجاد کنیم تا آنچه امروز در اختیار ماست بتواند در اختیار آیندگان نیز قرار گیرد.

اعظم نظرکرده، مسئول نمایه‌سازی و مستندسازی اسناد مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان توضیحاتی، به معرفی اسناد حرم حضرت عبدالعظیم پرداخت و گفت: در مجموعه مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، بیش از 10 برگ در مورد حرم عبدالعظیم حسنی وجود دارد که بجز یک مورد، بقیه اسناد مربوط به دوره قاجار بوده و موضوعات مختلفی را شامل می‌شود.

وی، قدیمی‌ترین سند را مربوط به کمک آستان قدس به روضه خوان حرم عبدالعظیم در سال 1310 قمری عنوان کرد و تحصن عده‌ای از اهالی تهران در حرم عبدالعظیم حسنی در اعتراض به انتخاب صمصام السلطنه به ریاست وزرا و جایگزینی وثوق‌الدوله به جای وی در سال 1336 قمری را محتوای دیگر سند رونمایی‌شده بیان کرد.

پرداخت تکلف به علما در ذی حجه الحرام سال 1321 قمری از خزانه آستان قدس رضوی، پرداخت کمک‌های مالی به افراد مختلف از سوی آستان قدس، برات پرداخت مبلغ 5000 دینار از دفتر خانه آستان قدس به یکی از خدام حرم عبدالعظیم، امانت سه جلد کتاب توسط شاهزاده سراج السلطان رئیس کتابخانه آستان قدس به یکی از خادمان حرم حضرت عبدالعظیم در شوال 1323 قمری و گزارشی از وزارت اوقاف به کابینه نیابت سلطنت در دوره پهلوی که در مورد تفویض تولیت موقوفات زاویه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و مدرسه ناصری به میرزا هدایت‌الله که خود را از اعقاب عبدالعظیم می‌داند، دیگر موضوعات این اسناد بود که وی بدان اشاره کرد.

عبدالعظیم حسنی (۱۷۳-۲۵۲ ق) مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از عالمان سادات حسنی و از راویان حدیث است که نسب او با چهار واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد. شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان جامع اخبار عبدالعظیم گردآوری کرده است. عبدالعظیم حسنی، امام رضا (ع) و امام جواد (ع) را درک کرده و نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی (ع) عرضه داشت و در زمان ایشان وفات یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها