شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی و کتابخانه شاهچراغ منصوب شد

با حکم تولیت حرم شاهچراغ (ع)، سومین حرم اهل بیت در کشور، رییس مرکز پژوهش‌ها و کتابخانه این حرم مطهر منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)، در حکمی علیرضا بیابان‌نورد را به سمت رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی و کتابخانه حرم احمدی و محمدی (شاهچراغ) منصوب کرد.

در بخشی از این حکم آمده است: با توجه به وجود نیروهای با انگیزه، زیرساخت‌ها و امکانات، انتظار می‌رود این مرکز به قطب علمی و پژوهشی حوزه معارف قرآن کریم و اهل بیت(ع) و مرجع اندیشمندان و پژوهشگران در کشور تبدیل شود. 

هم‌چنین در نشستی با حضور تولیت حرم مطهر جلسه معارفه علیرضا بیابان‌نورد، رئیس جدید کتابخانه تخصصی و مرکز پژوهش‌های حرم مطهر برگزار و از زحمات جلال الدین محقق، سرپرست پیشین این مرکز تقدیر شد.
 
حجت الاسلام و المسلمین کلانتری در این نشست ضمن بیان جایگاه علم و مطالعه در اسلام، اظهار کرد: کتاب و پژوهش هر دو در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دارای جایگاهی ویژه و برآمده از تفکر اسلام ناب محمدی(ص) هستند که هم‌واره مورد حمایت و تاکید قرار گرفته‌اند. اینکه معجزه‌ی پیامبر عظیم الشأن اسلام، کتاب هست، بیانگر آغاز یک عصر جدید در جهان بشریت است.

تولیت حرم مطهر با اشاره به تاکید نبی مکرم اسلام(ص) بر اهمیت علم آموزی، اظهار کرد: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می‌فرمایند "طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَة " یعنی تحصيلِ دانش بر هر مرد و زن مسلمانى واجب است و در جای دیگر می‌فرمایند " اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّين" دانش را بجوئيد اگر چه در چين باشد. لذا همه‌ مرارت‌ها را انسان برای طلب علم باید تحمل کند.

وی ادامه داد: جمع بزرگی از کاتبان وحی، همیشه کنار پیامبر(ص) بودند و ایشان تاکید بسیاری بر اهمیت کتابت قرآن داشتند، هم‌چنین حفظ، تفسیر و تعلیم قرآن که همگی در راستای آگاه سازی و  با سواد کردن مردم بوده است.
 
حجت الاسلام و المسلمین کلانتری با اشاره به قرار دادن عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) برای بارگاه منور حضرت احمدبن موسی(ع) توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، گفت: یکی از مهم‌ترین اجزای ذاتی سومین حرم اهل بیت علیهم السلام وجود یک کتابخانه و مرکز پژوهش قدرتمند است.
 
وی با اشاره به نقش کتابخانه‌ها در ارتقای فرهنگ یک کشور اظهار کرد: برای ارتقای فرهنگ جامعه، هیچ راهی جز لزوم اهتمام مسئولان به ترویج فرهنگ کتابخوانی وجود ندارد. اگر فرهنگ مطالعه در کشور نهادینه شود، خیلی از مشکلات و ناهنجاری‌ها حل خواهد شد. مسیر اصلاح فرهنگ به صورت ریشه‌ای از مسیر کتاب و مطالعه می‌گذرد و کتابخانه‌ها نقش مهمی در این راستا ایفا می‌کنند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور گفت: سرانه مطالعه و کتاب‌خوانی که یک شاخص ارزیابی رشد و توسعه فرهنگی محسوب می‌شود، کمتر از ۱۶ دقیقه در روز برای هر فرد در ایران است. که رقم بسیار پایینی است و باید برای مقابله با امواج منفی تهاجم فرهنگی غرب، فرهنگ مطالعه در کشور گسترش پیدا کند.

علیرضا بیابان‌نورد متولد ۱۳۵۷ و دارای مدرک دکتری علوم سیاسی (گرایش مسائل ایران) و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیراز، مولف چند عنوان کتاب و چندین مقاله علمی‌پژوهشی است.

معاونت فرهنگی حوزه هنری استان فارس، دبیر هیات اندیشه‌ورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی فارس، دبیر ستاد سلامت معنوی کرونا در استان فارس، رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رئیس بسیج اساتید موسسات غیرانتفاعی فارس، معاون فرهنگی- دانشجویی موسسه آموزش عالی ارم، عضویت در شورای عالی بسیج اساتید استان فارس از جمله سوابق بیابان‌نورد رییس جدید مرکز پژوهش‌های اسلامی و کتابخانه آستان مقدس احمدی و محمدی (شاهچراغ) است.

یادآور می‌شود: کتابخانه آستان مقدس احمدی و محمدی شاهچراغ (علیهما السلام) در سال ۷۴۴ ه.ق تاسیس شده است و از سال ۱۳۴۳ شمسی بصورت رسمی کار خود را آغاز و در حال حاضر حاوی حدود ۸۰ هزار نسخه کتاب چاپی فارسی، ۲۹۳۶ جلد کتاب خطی، ۳۰۰۰ نسخه کتاب چاپ سنگی به زبان عربی و فارسی، ۱۴۰عنوان نشریه، ۲۰۰۰ عنوان کتاب مرجع، ۵۰ عنوان کتاب و نشریه به خط بریل برای نابینایان و ۱۲۰۰۰ عنوان کتاب کودک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها