چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
حضور مجازی کانون در نمایشگاه فرانکفورت/ آژانس‌های ادبی حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت را گسترده‌تر می‌کنند

به گفته ارگانی، کانون به این نتیجه رسید که اگر به آژانس‌های ادبی این فرصت را بدهد، آن‌ها می‌توانند به نمایندگی از ناشران مختلف در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کنند و در نتیجه حضور ایران گسترده‌تر خواهدشد.

سعیده ارگانی، مدیر بخش کپی‌رایت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به اینکه کانون پیش از همه‌گیری بیماری کووید19 هر سال در دو نمایشگاه کتاب بین‌المللی حضور داشت، گفت: کانون هر سال در شرایط عادی، در دو نمایشگاه بین‌المللی بلونیا به عنوان بزرگترین نمایشگاه کتاب کودک دنیا و نمایشگاه فرانکفورت به عنوان بزرگترین نمایشگاه کتاب بزرگسال دنیا شرکت می‌کرد و حضور مستقیم داشت. زیرا کانون به صورت مستقیم فعالیت‌های مرتبط با خرید و فروش حق رایت کتاب را انجام می‌دهد.

به گفته او کانون برای تبادل حق رایت با برخی آژانس‌های ادبی هم همکاری می‌کند، این همکاری به صورت منطقه‌ای است و در مناطقی که کانون نمی‌تواند فعالیت داشته‌باشد، با آژانس‌های ادبی همکاری می‌کند.

مدیر بخش کپی‌رایت انتشارات کانون درباره شرایط شرکت ناشران در هفتادوسومین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت بیان کرد: امسال قصد داشتیم در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کنیم، ایمیلی که از این نمایشگاه دریافت کردیم، بر این اساس بود که ثبت‌نام در نمایشگاه رایگان است. پیش از این ثبت‌نام در نمایشگاه فرانکفورت به این صورت بود که اگر ثبت نام می‌کردیم، حتما باید در نمایشگاه حضور داشتیم و اگر می‌خواستیم به هر دلیل این حضور را کنسل کنیم، باید هزینه کنسل کردن را پرداخت می‌کردیم. امسال مسئولان نمایشگاه فرانکفورت اعلام کردند، به دلیل همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ اگر ثبت‌نام از طرف شرکت کننده یا نمایشگاه فرانکفورت کنسل شود، این روند هزینه‌ای در بر نخواهدداشت و به همین دلیل ثبت‌نام کردیم.

او با اشاره به اینکه مسئولان در کانون پرورش فکری برای شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بررسی‌های چندجانبه انجام دادند، ادامه داد: بعد که شرایط همه‌گیری بیماری کرونا را در ایران و دیگر کشورها بررسی کردیم، به دلیل مشکل ویزا و واکسیناسیون به این نتیجه رسیدیم که خیلی از ناشران مهم در فرانکفورت شرکت نمی‌کنند. همچنین در جمع‌بندی مشکلات مالی که هر سازمانی به دلیل رکود بازار با آن مواجه شده‌است، تمام مسائل را در نظر گرفتیم و حضور خود در نمایشگاه فرانکفورت را کنسل کردیم.

آژانس‌های ادبی می‌توانند نماینده چند ناشر باشند
به گفته مدیر بخش کپی‌رایت انتشارات کانون کارکنان این موسسه از طرف کانون به واکسیناسیون دعوت شدند، او ادامه داد: با این وجود از طرف کانون به این نتیجه رسیدیم که اگر به آژانس‌های ادبی این فرصت را بدهیم، آن‌ها می‌توانند به نمایندگی از ناشران مختلف در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کنند و در نتیجه حضور ایران گسترده‌تر خواهدشد.

او درباره شرایط غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه فرانکفورت بیان کرد: شنیدم غرفه‌ای که به ایران اختصاص دادند، حدود ۴۰ متر است در حالی که در دوره‌های قبل حدود ۲۰۰ متر بود، در این غرفه پنج نفر می‌توانند حضور دائم داشته‌باشند و پنج نفر به عنوان بازدیدکننده حاضر شوند، یعنی حداکثر ظرفیت غرفه ۱۰ نفر است.

کانون در نمایشگاه فرانکفورت به صورت مجازی شرکت می‌کند
ارگانی درباره حضور مجازی کانون پرورش فکری در هفتادوسومین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: کانون را برای شرکت در این نمایشگاه به صورت مجازی ثبت‌نام کردم، هرچند به صورت خودکار ناشرانی که در دوره قبل حضور مجازی داشتند، در این دوره هم حضور خواهندداشت. به عنوان خریدار، کانون را در بخش مجازی سایت ثبت نام کردم، در نتیجه کتاب و کاتالوگ‌های کانون به عنوان یک ناشر در سایت وجودخواهدداشت. البته این اطلاعات باید به‌روز شوند و کتاب‌هایی را که از پارسال تا امسال منتشر کردیم، به آن مجموعه اضافه خواهدشد.

به گفته مدیر بخش کپی‌رایت انتشارات کانون، مذاکراتی با ناشرانی که کانون با آن‌ ارتباط مستمر دارد، برای انجام ملاقات مجازی در روزهای برگزاری نمایشگاه فرانکفورت انجام شده‌است. ممکن است در نتیجه این مذاکرات برخی از کتاب‌ها به عنوان نمونه از آن‌ها گرفته، ترجمه و منتشر شود.

ارگانی در مقایسه حضور فیزیکی و مجازی در نمایشگاه کتاب بیان کرد: حضور مجازی قطعا قابل مقایسه با حضور فیزیکی ناشران نیست و بازخورد پایینی دارد. اما کانون حضور مجازی خود را نه تنها در این نمایشگاه، بلکه در نمایشگاه بلونیا، چین و نمایشگاه‌های دیگر حفظ کرده‌است، تا اتصال زنجیره از بین نرود و در سال آینده در صورت بهبود شرایط همه‌گیری، بتوانیم حضور فیزیکی داشته‌‌باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط