سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
تابستانه در زنجان؛ یخ کتابفروشی‌ها آب شد

طرح تابستانه کتاب با وجود برخی کاستی‌ها، علاقه‌مندان به کتابخوانی را به کتابفروشی‌ها کشانده و سبب ایجاد رونقی نسبی در این حوزه با اهمیت فرهنگی کشور شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، طرح «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» از ۹ مرداد آغاز شده و تا پانزدهم همین ماه به مدت ۷ روز در کتابفروشی‌های عضو طرح اجرا می‌شود. سقف مجاز خرید برای هر خریدار در این طرح که ۲۰۰ هزار تومان بود، با افزایش ۵۰ درصدی اعتبار یارانه همراه شده و مخاطبان و علاقه‌مندان می‌توانند تا سقف ۳۰۰ هزار تومان از این طرح کتاب خریداری کنند.

در این طرح‌ها که با نام طرح‌های فروش فصلی مشهور شده‌اند، کتابفروشی‌هایی که شرایط لازم را داشته باشند، پس از ثبت نام، می‌توانند کتاب‌های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند، به خریداران بفروشند.

در استان زنجان ۷ کتابفروشی شامل «کتابکده فرهنگ» در چهارراه انقلاب، «پاتوق کتاب» جنب امامزاده حضرت ابراهیم (ع)، «مهدیس»، «شهر کتاب»  و «منهاج» در خیابان سعدی وسط، «حوض نیلی» در میدان ولیعصر و «فرهنگان» در بنای قدیمی ایستگاه راه آهن زنجان، درطرح «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» حضور دارند که به تعدادی از این کتابفروشی‌ها سری زدیم‌ تا به همراه آمار و ارقامی که از فروش این طرح منتشرشده، نظرات کتابفروشان و کتابخوان‌ها را درمورد این طرح جویا شویم و بدانیم این طرح تاچه اندازه پاسخگوی نیاز متقاضیان کتاب و نقدینگی مورد نیاز کتابفروشی‌ها بوده ‌است.

مسئول کتابفروشی مهدیس زنجان درباره کم و کیف اجرای طرح تابستانه کتاب گفت: در این چند روز، برخی از افرادی که برای خرید کتاب مراجعه می‌کردند، از طرح تابستانه کتاب بی‌خبر بودند و وقتی از آنها درباره تمایلشان به شرکت در این طرح می‌پرسیدیم، از اجرای آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.

«مجتبی اعتمادی» با اشاره به اینکه اگر اطلاع‌رسانی دقیق‌تر و بهتری صورت می‌گرفت شاید الان با استقبال بهتری مواجه بودیم، افزود: الان هم استقبال خوب است، اما در شهر تبلیغاتی برای طرح مشاهده نمی‌شود.

مسئول کتابفروشی مهدیس زنجان افزود: متاسفانه تبلیغات محیطی منحصر به همان چیزی است که خود کتابفروشی‌ها در اطراف کتابفروشی خود برای اطلاع مشتریان انجام داده‌اند و از طرف متولیان اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

وی از دیگر نقاط ضعف طرح تابستانه کتاب را وارد نکردن برخی از کتاب‌ها یا لیست ناشران در سایت مربوطه اعلام کرد و افزود: در هنگام خرید زمان وارد کردن مشخصات برخی از کتاب‌ها متوجه می‌شویم که اطلاعات در سایت وارد نشده و یک کتاب که حتی نویسنده مشهوری دارد و کتاب خوبی هم است، شامل تخفیف نمی‌شود.

اعتمادی با اشاره به اینکه بسیاری از خریداران کتاب در زمان مراجعه به کتابفروشی از اجرای این طرح مطلع می‌شوند، اضافه کرد: با این حال با توجه به اینکه تابستان ایام فراغت بسیاری از اقشار است، استقبال از طرح از سوی شهروندان مطلوب بوده است.

مسئول کتابفروشی مهدیس زنجان با اشاره به اینکه میزان فروش کتاب‌ در حوزه‌های مختلف با توجه به تغییر فصل متفاوت است، تصریح کرد: برای مثال در زمستان کتاب‌های دانشگاهی مشتریان زیادی دارد اما در طرح تابستانه اصولا کتاب‌های رمان طرفداران بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه گذشت زمان میزان استقبال از طرح‌های فصلی را بیشتر می‌کند، افزود: شاید همین موضوع موجب می‌شود که میزان استقبال بالاتر برود.

اعتمادی با اشاره به اینکه در طرح بهاره کتاب استقبال قابل قبولی از شهروندان را شاهد بودیم، تصریح کرد: حتی در فصل گذشته سهمیه فروش کتابفروشی مهدیس به پایان رسیده و در حین اجرای طرح این سهمیه افزایش یافت.

مسئول کتابفروشی «حوض نیلی» در ابهر نیز در ارتباط با اجرای طرح تابستانه کتاب گفت: کتابفروشی «حوض نیلی» به صورت تخصصی در رده سنی کودک و نوجوان فعالیت دارد و در واقع فعالیت آن تخصصی است.

«ندا قزوینیان» با اشاره به اینکه استقبال از فروش کتاب کودک بیشتر از کتاب نوجوان است، افزود: هرچند تخفیفات زیادی در این حوزه نیست، اما استقبال قابل قبول بوده است.

مسئول کتابفروشی حوض نیلی ابهر با بیان اینکه کار تخصصی در حوزه کتاب موجب منسجم شدن فعالیت می‌شود و قاعدتا مشتریان خاص خود را خواهد داشت، اضافه کرد: البته نکته مهم دیگر در استقبال آشنایی مردم از اجرای این طرح است که متاسفانه به علت تبلیغات کم اکثرا اطلاعی از این طرح ندارند.

قزوینیان با اشاره به اینکه تبلیغات طرح تابستانه کتاب برای کتابفروشی «حوض نیلی» منحصر به یک پیج اینستاگرامی شده است، افزود: قطعا اگر تبلیغات بیشتر باشد، فروش کتابفروشی‌ها هم بیشتر خواهد شد و  در نتیجه تعدادکتابفروشی‌هایی که راغب به شرکت باشند، هم بیشتر می‌شود.

وی درباره اجرای مستمر طرح‌های فصلی کتاب نیز گفت: قاعدتا کتابفروشی‌ها از اجرای طرح‌های فصلی استقبال می‌کنند و حتی آمادگی دارند که طرح به صورت ماهیانه اجرا شود چون با توجه به تخفیف‌های در نظر گرفته شده میزان فروش هم بیشتر می‌شود.

وی افزود: اطلاع‌رسانی درباره طرح از آغاز به عهده خود ما بوده است به مشتریان و مخاطبان اطلاع داده‌ایم. تا جایی که من همکاران را رصد کردم، خود کتابفروشی‌ها هستند که مسئولیت تبلیغات را به عهده گرفتند.

فاطمه احمدی یکی از شهروندان زنجانی نیز در رابطه با اجرای طرح‌های فصلی کتاب هم گفت: مهمترین مساله در طرح تابستانه کم بودن بودجه اختصاص یافته به هر فرد است و حتی اگر دو کتاب بخواهیم بخریم یارانه تمام می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر سامانه با مشکلاتی رو به رو است، کتاب‌های جدید هنوز در سامانه ثبت نشده اند و کتاب برخی ناشران نیز در آن وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها