چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
ضروت ایجاد کتابخانه در سه شهر فاقد کتابخانه داراب

اولین جلسه مشترک انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان داراب با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، اولین جلسه مشترک انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان داراب، روز سه شنبه 8 تیرماه سال جاری به ریاست اصغر فرودی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان داراب و با حضور روح‌الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، محمدمهدی هدایی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی داراب و سایر اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در محل کتابخانه عمومی آیت‌الله یحیی انصاری برگزار شد.
 
معاون استاندار و فرماندار ویژه داراب ضمن تشکر از فعالیت‌های مجموعه اداره کل کتابخانه‌های استان در سطح استان و شهرستان داراب عنوان کرد: بحث کتاب و کتابخوانی بسیار مهم است که به همه ابعاد جامعه تاثیرگذار است. در جامعه‌ای که کتابخوان زیاد است، ناهنجاری‌های اجتماعی کمتر است و هزینه اداره آن نیز کمتر خواهد شد. کتاب فرهنگ را اصلاح می‌کند.
 
اصغر فرودی با اشاره به پروژه کتابخانه شماره دو داراب، عنوان کرد: زیربنای کتابخانه‌های عمومی در شهرستان داراب کمتر از میانگین استانی است که امیدواریم با افتتاح کتابخانه شماره دو و تصمیماتی که در این راستا گرفته می‌شود به حد قابل قبولی برسیم.
 
فرودی ابراز امیدواری کرد با انجام طرح‌هایی هم‌چون کتابخانه سیار، مناطق بیشتری تحت پوشش خدمات کتابخانه‌ای قرار گیرد. همچنین خیرین تشویق شوند در این مسیر نیز به خوبی وارد شوند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این نشست ضمن اشاره به شاخص‌های کتابخانه‌ای در شهرستان داراب عنوان کرد: در داراب 1495 متر فضای کتابخانه‌ای وجود دارد که شامل سه باب کتابخانه شهری و سه باب کتابخانه روستایی است.
 
روح‌الله منوچهری ضمن اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور عنوان کرد: این بیماری بر فعالیت کتابخانه نیز تأثیر گذاشت و مخصوصا در شاخص اعضای کتابخانه باعث کاهش عضویت شد. البته در این مدت کارکنان کتابخانه‌ها با تلاش زیاد ارتباط خود را با انجام فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی حفظ کردند که این تلاش‌ها ستودنی است.
 
وی با اشاره به ساختمان نیمه‌تمام کتابخانه شماره دو داراب عنوان کرد: راه‌اندازی این کتابخانه با زیربنایی نزدیک به 1000 متر می‌تواند تا حدود زیادی شاخص زیربنای کتابخانه‌ای در این شهرستان را ارتقا دهد اما با توجه به گستردگی شهرستان کافی نیست. پروژه این کتابخانه که پیش از این به خاطر پاره‌ای مشکلات با پیمانکار متوقف شده بود که با تعیین پیمانکار جدید و قول مساعد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان مجری ساخت و اقداماتی که صورت گرفته اعتبار لازم برای اتمام پروژه درنظر گرفته شده که امیدواریم با همکاری فرمانداری و سایر ادارات تا دهه مبارک فجر افتتاح، راه‌اندازی و آماده خدمت‌رسانی به مردم فرهنگ دوست داراب شود.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ضمن اشاره به کتابخانه شهدای بسیج عنوان کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آمادگی دارد در صورت رفع نواقص و اخذ تأییدیه لازم، اقدام به تجهیز و راه‌اندازی این کتابخانه کند. این کتابخانه با توجه به قرار گرفتن در منطقه محروم و آسیب‌پذیر شهر برای حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
 
منوچهری با اشاره به کتابخانه سیار عنوان کرد: شهرستان داراب داری گستردگی زیاد و روستاهای بسیاری است که امکان اینکه در هر روستا کتابخانه ساخته شود وجود ندارد و دسترسی روستاها به کتاب و منابع کتابخانه‌ای دشوارتر از شهرهاست. کتابخانه سیار راه‌حل مناسبی برای این امر است. نیازمند این هستیم که این طرح با کمک خیرین اجرایی شود.
 
وی ضمن اشاره به ساختمان در حال ساخت کتابخانه روستای دوستدار کتاب لایزنگان عنوان کرد: خیر این پروژه به تعهدات خود عمل کرده است هم‌چنین برای ادامه و تکمیل این پروژه اعتبارات دولتی در نظر گرفته شده است. امیدواریم با تخصیص این اعتبارات این کتابخانه نیز تکمیل شود.
 
منوچهری هم‌چنین به شهرهای فاقد کتابخانه نیز اشاره کرد گفت: شهرهای فدامی، رستاق و پاسخن در شهرستان داراب از شهرهای فاقد کتابخانه محسوب می شوند که در صورتی که ساختمان مناسبی برای این کار در نظر گرفته شود، مشکل کتابخانه در این شهرها نیز قابل حل است.
 
تعیین تکلیف سهم نیم درصد کتابخانه‌ها از شهرداری‌های شهرستان داراب در یک ماه آینده و پرداخت آن تا سه ماه آینده، پی‌گیری برای تامین اعتبار کتابخانه سیار، افزایش حق عضویت کتابخانه‌های عمومی، برنامه‌ریزی برای تکمیل و راه‌اندازی کتابخانه شماره دو، پی‌گیری برای راه‌اندازی کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه از جمله مصوبات این جلسه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها