سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴
فروش بالای کتاب‌فروشی نگاه در تابستانه مرهون سابقه این نشر است

مدیر انتشارات نگاه، فروش بالای کتاب‌فروشی این نشر را تازه تاسیس نگاه در طرح تابستانه کتاب را مرهون سابقه خوب نشر نگاه و کتاب‌های مهمی که در این نشر به چاپ رسیده است، دانست.

علیرضا رئیس‌دانایی، مدیر نشر و کتاب‌فروشی تازه‌تاسیس نگاه، که جزو کتاب‌فروشی‌های پرفروش تهران در طرح تابستانه کتاب است، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عامل اصلی فروش بالای این کتاب‌فروشی را پیشینه موفق و تجربه خوب نشر نگاه در سال‌های گذشته خواند و گفت: درست است که فروشگاه نگاه تازه تاسیس شده است، ولی خود من ۵۷ سال است که کتاب‌فروش و ۴۷ سال است که ناشر هستم.

او ادامه داد: انتشارات نگاه از سال ۵۲ با کتاب‌های بهرام بیضایی، کریم کشاورز، باستانی‌پاریزی و دیگر بزرگان، کار چاپ را شروع کرده است و در این ۴۷ سال عمر، در حافظه مردم بوده است. مردم حدود پنج دهه کتاب‌های نگاه را در کتاب‌فروشی‌ها دیده و خریده‌اند و حالا که فروشگاه ما افتتاح شده است، خیلی استقبال کردند و ترجیح دادند در مرکز فروش خود انتشارات، کتاب‌ها را تهیه کنند.

رئیس دانایی یکی دیگر از دلایل استقبال خوب مردم از کتاب‌فروشی نگاه را کتاب‌های خوبی که این انتشارات چاپ کرده است، عنوان کرد و افزود: اولین کتاب‌هایی که انتشارات نگاه چاپ کرده، کتاب‌ها بهرام بیضایی و کریم کشاورز بود که نامدار روزگار خود هستند. چاپ کل آثار احمد شاملو _به‌جز کتاب "کوچه" _ تمام آثار سیمین بهبهانی، نادر نادرپور، بزرگ علوی، راوندی و امیرحسین چهلتن در اختیار نشر نگاه است که همگی جزو نویسندگان بزرگ کشور و کتاب‌هایشان هم خوش‌خوان و مخاطب‌پسند است؛ بنابراین طبیعی است که این کتاب‌ها مخاطب داشته باشند.

او ادامه داد: ترانه‌های شاعران جدید مثل روزبه بمانی، شهریار قنبری، یغما‌گلرویی، مونا برزویی هم که همگی در ژانر خودشان آدم‌های مشهوری هستند، در انتشارات نگاه به چاپ رسیده، این است که خیلی از کتاب‌های افراد مشهور را ما چاپ کرده‌ایم؛ بنابراین طبیعتا مخاطبان زیادی که داشتیم، ما را بیشتر می‌شناسند.

مدیر نشر و کتاب‌فروشی نگاه، محیط و فضای به‌روز فروشگاه را از دیگر دلایل احتمالی بازدید و خرید بیشتر مخاطب از این کتاب‌فروشی خواند و افزود: فروشگاه نگاه را با یک دکور بسیار شیک و به‌روز راه‌اندازی کردیم و شاید بتوان گفت که زیباترین کتاب‌فروشی‌های ایران هم چنین دکوراسیونی نبسته‌اند. برای این دکوراسیون، پنج یا شش ماه فکر کردیم، طرح دادیم و یکی از بهترین آرشیتکت‌های کشور آن را طراحی کرده است.

رئیس‌دانایی طرح‌های فصلی مثل طرح تابستانه کتاب را مخصوصا در غیاب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مناسب و به نفع مردم خواند و عنوان کرد: طرح تابستانه کتاب یک طرح سراسری است که طی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سوبسید ۲۰ درصدی به کتاب‌فروشی‌ها و مردم می‌دهد و بعضی کتابفروشی‌ها هم ۱۰ درصد روی آن ۲۰ درصد گذاشته و کتاب را با ۳۰ درصد تخفیف ارائه می‌دهند تا خرید کتاب برای مخاطب کتاب‌خوان را تسهیل کنند.

وی با بیان اینکه کتاب هم مانند دیگر کالاها افزایش قیمت داشته است، اضافه کرد: با این وجود کتاب هنوز خیلی ارزان است، زیرا کالایی است که مخاطبان خاص خود را دارد و چون کمتر آن رامی‌خرند و تک‌فروشی‌اش کم است، قیمت آن پایین است. 

مدیر کتاب‌فروشی نگاه در واکنش به درخواست بعضی کتاب‌فروشی‌ها که در غیاب نمایشگاه کتاب یارانه بیشتری به کتاب‌فروشی‌ها تعلق گیرد، اظهار کرد: نظر شخصی من این است که اصولاً یارانه و این نوع کمک‌ها اشتباه است و اصلاً نباید باشد، اما  در حال حاضر و با وضعیت پیش آمده، این طرح‌ها به نفع خواننده است. 

وی طرح تابستانه کتاب را با شرایط حال جامعه همخوان و مناسب خواند و گفت: درست است که امسال اولین سال تجربه کاری من در بخش کتاب‌فروشی است، اما قبلا هم جسته و گریخته از همکاران می‌شنیدم که طرح بسیار خوبی بوده است. مثلاً خاطرم هست که دو سال پیش کتاب «چشم‌هایش» بزرگ علوی بیشترین فروش را در این طرح داشته است. به هرحال در این اوضاع و احوال وانفسای کرونا و اقتصاد بد نشر، بیشتر باید به قضیه مثبت نگاه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها