چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
ضرورت عمق‌بخشی به مرزهای فرهنگی با عراق

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: استان ایلام ظرفیت‌های بالقوه‌ای در راستای عمق‌بخشی به مرزهای فرهنگی با کشور عراق دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، عمران خودآموز در آئین رونمایی از صفحه ویژه استان ایلام در پایگاه اطلاع‌رسانی فهما، با بیان اینکه  استان ایلام از شاخص‌های عمده فرهنگی برخوردار است، اولینِ این شاخص‌ها را برخورداری از مردمی دین‌مدار و ولایت‌مدار دانست و گفت: مردم استان در مسیر تردد زوار عتبات عالیات قرار دارند و همواره علقه و پیوند خود را با ائمه اطهار (ع) حفظ کرده‌اند که مایه فخر و افتخار مردم استان است.
 
وی با اشاره به اینکه شاخص دوم فرهنگی ایلام، بحث ایثارگری مردم استان است، افزود: مردم استان ایلام در دوران ۸ سال دفاع مقدس نقش ویژه‌ای داشتند، جنگ در ایلام قبل از تمام کشور آغاز و پس از کل کشور پایان یافت و امروز یادمان‌های دوران دفاع مقدس و شهدای عزیز، زیارتگاه مردم معتقد استان است، استان ایلام امروز مقصد راهیان نور است و  کاروان‌های راهیان نور به قصد تقویت روحیه معنوی خود در این استان حاضر می‌شوند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ابراز کرد: سومین شاخصه فرهنگی استان، بحث گذرگاه و معبر عتبات عالیات و تردد زوار حسینی از این استان و مرز مهران است که در ایام اربعین حسینی شور و حال حسینی به واسطه 420 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق طنین انداز می‌شود، مردم ایلام با مردم سه استان واسط، دیالی و میسان عراق ارتباط فرهنگی، دینی، زبانی و مذهبی دارند.
 
وی تصریح کرد: این شاخصه‌ها در استان ایلام ظرفیت‌های بالقوه ای ایجاد می‌کند که بتوانیم مرزهای فرهنگی را عمق ببخشیم، همانطور که سیاست نظام و انقلاب اسلامی هم فرهنگی است، انتظار می‌رود بتوانیم از این ظرفیت‌ها، بهترین استفاده را در راستای دیپلماسی فرهنگی داشته باشیم و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر تبادلات فرهنگی است.
 
خودآموز یادآور شد: با توجه به ظرفیت ‌هایی که استان ایلام در حوزه فرهنگی دارد، استدعا داریم که نگاه ویژه‌ای به این استان انجام شود، سوگواره ملی علمدار کربلا یکی از برنامه‌های شاخصی است که هم در استان ایلام مخاطب  همیشگی و دائمی دارد و  هم در کشور عراق و عتبات عالیات همواره مورد توجه قرار دارد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با بیان اینکه برنامه شعر اقوام ایرانی با محوریت اربعین و عاشورای حسینی در استان  ایلام برگزار  می‌شود، تصریح کرد: نگاه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه و استاندار ایلام به کانون‌های فرهنگی و هنری نگاه مثبتی است و در راستای هم‌افزایی هر چه بیشتر ظرفیت دستگاه‌های عضو شورای سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فعالیت‌های خوبی انجام شده است.
 
وی، با بیان اینکه در این راستا در شورای فرهنگ عمومی استان مصوب شده ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی مساجد استان به این شورا واگذار شود، یادآور شد: استان ایلام در حوزه فعالیت‌های فضای مجازی با توجه به شیوع ویروس کرونا، استانی پیشتاز بوده است و فعالیت‌های دینی و فرهنگی مناسبت‌های ملی و مذهبی در ایام شیوع کرونا از طریق فضای مجازی دنبال شده است.
 
خودآموز با بیان اینکه طرح ملی راهکار در راستای اجرای رزمایش کمک مومنانه در سطح کانون‌های مساجد به‌خوبی اجرا شد، تاکید کرد: کارکنان و اعضای ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان به عنوان سربازان فرهنگی همواره در راستای سیاست‌ها و ابلاغ‌های ستاد کانون‌های مساجد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پای کار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها