پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
ارسال حدود 700 اثر به دبیرخانه سومین دوره جایزه کتاب سال یزد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با اشاره به برگزاری سومین دوره کتاب سال یزد گفت: حدود 700 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مجید جوادیان‌زاده در نشست خبری سومین دوره کتاب سال یزد با اشاره به انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران گفت: با توجه به کسب این برند، سعی کرده‌ایم که برنامه‌های فرهنگی را با برند، نشان و هویت پایتخت کتاب ایران پیش بگیریم و جهت‌گیری عمده ما پایتخت کتاب ایران است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد افزود: یک سال فرصت داریم تا این نشان فرهنگی را تثبیت کرده و این نام را همیشه برای یزد جاودان کنیم.

جوادیان‌زاده یادآور شد: جشنواره آثار مکتوب رضوی از جمله برنامه‌های ما است که در بخش آثار و میراث مکتوب رضوی به یزد اختصاص داده شده است. برند پایتخت کتاب ایران مهمترین دلیل انتخاب یزد به عنوان میزبان این جشنواره رضوی در حوزه کتاب و کتابت بوده است.

وی بیان کرد: همزمان با کسب این عنوان شاهد ارائه برنامه‌ها و همچنین تسهیلات مختلف به استان بوده‌ایم که برگزاری دوره تربیت مربی باشگاه‌های کتابخوانی و تسهیل‌گران این بخش، نمایشگاه کتاب تخصصی دینی، جشنواره ملی بازآفرینی متون کلاسیک جایزه ویژه آذریزدی، افتتاح هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از یزد از جمله آنها است.

جوادیان‌زاده ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای به تمامی زیرمجموعه‌های خود اعلام کرده که در تمام برنامه‌های مرتبط با کتاب، شهر یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران در اولویت قرار گیرد. جایزه کتاب یزد یکی از رویدادهای مرتبط با کتاب در کشور است که سومین دوره آن در حال برگزاری است و الان نویسندگان مختلف در کل کشور در زمینه‌های مختلف مرتبط با محورهای این جشنواره شرکت کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: امسال خوشختانه با استقبال خوبی در این جشنواره همراه شدیم و تعداد 697 کتاب به دبیرخانه ارسال شد که 402 اثر مورد پذیرش قرار گرفت و 27 عنوان کتاب نیز به مرحله دوم راه پیدا کرد.

جوادیان‌زاده بیان کرد: در مراسم اختتامیه این جشنواره  همراه با تجلیل از برگزیدگان، از رسانه‌های فعال در زمینه کتاب سال و یک ناشر برتر نیز تجلیل می‌شود.

وی ادامه داد: پایتخت کتاب جهان، شاخص فرهنگی بسیار ارزشمند جهانی است و همچنان طبق برآوردهای یونسکو نیز کتاب مهمترین کالای فرهنگی است و در این راستا رویدادهای مربوط به کتاب مهمترین رویداد فرهنگی جهان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد  بیان کرد: رعایت حق کپی‌رایت یکی از شاخصه‌های انتخاب پایتخت کتاب جهان است که یکی از برنامه‌های ما نیز تلاش در جهت همگرایی به منظور رعایت این شاخصه به صورت داوطلبانه در یزد است.

جوادیان‌زاده بیان کرد: جوایز فرهنگی در جهان چرخشی است و تا سال 2022 از غرب آسیا کشوری انتخاب نمی‌شود و در آن سال ما در دایره انتخاب پایتختی کتاب جهان قرار می‌گیریم.

وی گفت: شارجه یکی از شهرهای پایتخت کتاب جهان است که نمایشگاه‌های این کشور و رویدادهای مختلف در این زمینه زبانزد است که ما نیز باید زمینه را برای این امر در یزد ایجاد کنیم و به این شاخصه‌ها برسیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: ثبت جهانی یزد تجربه خوبی در جهت فتح قله‌های بزرگ بود و الان نیز تمامی ظرفیت‌های خود را به کار می‌گیریم تا با همگرایی در این جهت حرکت می‌کنیم.

جوادیان‌زاده بیان کرد: ما چندین کارگاه را با همکاری خانه کتاب ایران و خانه فرهنگ صدوقی برگزار خواهیم کرد که از جمله این برنامه‌ها نقد کتاب است و سعی داریم تا از این طریق ارتقای اثر و حضور آثار در جامعه را داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط