جمعه ۱۹ مهر ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۰
بايد به سمت رعايت قوانين بين‌المللي چاپ و نشر حركت كنيم

رئيس دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه سوره گفت: ضرورت دارد با حمايت‌هاي دولت از صنعت نشر و پايبندي به قانون به منظور تامين حقوق ناشر و مولف، به سمت رعايت قوانين بين‌المللي چاپ و نشر حركت كنيم.

دكتر اميد علي مسعودي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، افزود: مشكلات موجود در راه ايجاد تعامل قانوني بين ناشر و مولف در كشور ما، ريشه در مسائل مختلفي از جمله كمبود كتابخوان‌هاي حرفه‌اي دارد. به طور مثال در حالي كه طبق آمار رسمي در كشورمان حدود 10 هزار نفر شعر مي‌سرايند يا به خواندن شعر علاقه‌مند هستند و انتظار مي‌رود دست‌كم 5000 نفر از آنها كتاب بخوانند، اما شمارگان كتاب‌هاي شعر در مملكت ما كمتر از 1000 نسخه است!

وي افزود: در چنين شرايطي وقتي يك شاعر با همه وجود و استعدادش شعر مي‌گويد و انتظار دارد كتاب اشعارش منتشر شود، ناشر به علت عدم استقبال از كتاب‌هاي شعر، حاضر به چاپ اثر او نمي‌شود و اگر هم قرار شود اثر مذكور را منتشر كند، شرايط مختلفي مي‌گذارد؛ نظير اين كه ابتدا كتاب را چاپ مي‌كند و سپس با توجه به شرايط روز بازار كتاب و چاپ ونشر، ميزان دستمزد مولف را تعيين خواهد كرد!

اين مولف و مترجم گفت: متاسفانه در بسياري از موارد اساسا قراردادي بين ناشر و مولف بسته نمي‌شود يا مولف از روي اجبار قرارداد «سفيد امضا» را به ناشر تحويل مي‌دهد. بعضي اوقات هم مولف يا ناشر پيشنهاد مشاركت در هزينه چاپ يك اثر را مي‌دهد و اين هم مشكل‌ساز است.

دكتر مسعودي با اشاره به اين كه در زمينه تعامل صحيح ناشر و مولف از نظر وجود قوانين، مشكلي در كشورمان وجود ندارد، افزود: به نظر من دولت بايد از صنعت نشر ايران حمايت كند، همان‌طور كه در بسياري از كشورهاي جهان، دولت از صنعت نشر حمايت مي‌كند. وقتي از صنعت نشر حمايت شود و اين صنعت ورنق بگيرد، كسب و كار ناشران و درآمد مولفان هم رونق خواهد يافت و آنگاه قراردادهاي بين ناشر و مولف هم شكل صحيح‌تري به خود خواهد گرفت.

نويسنده كتاب‌هاي «خلاصه‌نويسي براي رسانه‌ها» و «مباني نگارش رسانه‌اي» از سرقت ادبي توسط عده انگشت‌شماري از ناشران به عنوان يكي از موانع موجود بر سر راه تعامل قانوني ناشر و مولف ياد كرد و گفت: در چنين شرايطي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مرجع حل اختلاف ناشر و مولف است، لذا خلاء قانوني وجود ندارد، اما متاسفانه به دلايلي هنوز در كشور ما قانون حمايت از حقوق مولفان عملي نشده است.

عضو هيات علمي دانشگاه سوره با اشاره به روند پيش روي ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني(W.T.O) گفت: وقتي ما عضو اين سازمان بشويم، بايد در يك مدت زمان معين، قوانين اين سازمان از جمله حق كپي‌رايت را رعايت كنيم. پس بهتر است از همين حالا با حمايت از صنعت نشر، به اين صنعت رونق بخشيم و حقوق ناشر و مولف را رعايت كنيم تا هنگام عضويت در اين سازمان هم شرايط رعايت قوانين مرتبط با چاپ و نشر را داشته باشيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط