پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۹
نويسنده و ناشر راستگو باشند

مدير مسوول نشر آيينه دانش، تنها راه جلوگيري از ايجاد مشكل بين ناشر و مولف و راهكار اساسي براي ايجاد تعامل قانوني بين اين دو قشر را برخورد صادقانه و عاقلانه ناشر و مولف با يكديگر دانست._

محمد حسن روزبه در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: اگر ناشر و مولف از ابتداي كار با يكديگر صادق باشند و عاقلانه همكاري كنند، مشكلي پيش نمي‌آيد.

وي ادامه داد: به نظر من هيچ نهاد يا مسوولي نمي‌تواند ضامن رعايت حقوق ناشر و مولف در جريان تعامل كاري اين دو قشر باشد، بلكه آنها بايد از ابتدا مسائل را به خوبي روشن كنند تا در ادامه، هيچ مشكلي در همكاري آنها  به وجود نيايد.

روزبه با اشاره به اين كه در نشر آيينه دانش هيچ مشكلي با مولفانش ندارد، افزود: من از ابتداي تعامل با مولف، امتياز اثر مكتوب را از او خريداري مي‌كنم تا هيچ مشكلي به وجود نيايد.

وي ادامه داد: روال كار در نشر آيينه دانش به اين صورت است كه ما پيشنهاد كار را به مولف مي‌دهيم و مبلغ خريد امتياز كتاب را نيز به او مي‌گوييم تا گر رضايت دارد، دست به قلم ببرد. در چنين شرايطي هيچ مشكلي بين ما به وجود نمي‌آيد.

وي در پاسخ به اين سوال كه «معيار شما براي تعيين مبلغ خريد امتياز يك اثر مكتوب از مولف چيست و چه كسي اين معيار را تعيين مي‌كند»، افزود: معيار خاصي وجود ندارد، بلكه ما قيمت امتياز اثر را با توجه به كيفيت آن تعيين مي‌كنيم.

البته روزبه مدعي شد كه كيفيت اثر را هم خودش و كارشناسان نشر آيينه دانش تعيين مي‌كنند!

وي در پايان گفت: من خريد امتياز اثر در ابتداي تعامل با مولف را ، راهكاري مناسب‌تر از بستن قرارداد مانند آنچه هم‌اكنون به صورت درصدي بين بسياري از ناشران و مولفان مرسوم است، مي‌پسندم چون جاي هيچ گله‌گذاري را باقي نمي‌گذارد. 

نشر آيينه دانش از سال 1381 در حوزه انتشار كتاب‌هاي آشپزي و خانه‌داري‌، كودك و نوجوان‌، اسلام‌ و پزشكي فعاليت مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط