دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴
نمایشگاه قرآن با شعار «قرآن چلچراغ هدایت» برگزار می‌شود

عبدالهادی فقهی‌زاده، رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در نشست خبری این نمایشگاه با اشاره به شعار «قرآن چلچراغ هدایت»، اظهار کرد: این شعار، نگاهی ویژه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به‌عنوان نقطه عطفی در تحول نگرش به فرهنگ اسلامی و آموزه‌های قرآنی موردتوجه بنیانگذار انقلاب اسلامی و بزرگان انقلاب دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، عصر دوشنبه 20 فروردین‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه قرآن کریم در معاونت قرآن و عترت برگزار شد.
 
فقهی‌زاده در این نشست گفت: کار بزرگی که 26 سال پیش نخستین‌بار کلید خورد و کارهای مبارکی را رقم زد به‌عنوان یکی از شاخصه‌های مهم اهتمامات ویژه دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و همواره به این کلان‌پروژه به‌عنوان یکی از کارهای ویژه و اساسی ماموریت‌های خود نگریسته و امروز هم این نگاه به‌طور بارز وجود دارد.
 
وی ادامه داد: اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نباید فقط در حوزه مطبوعات، سینما  هنر دید، بلکه در دوره‌های مختلف و به‌ویژه دوره جدید، به بخش قرآن و عترت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کارهای دینی توجه شده است. این کلان‌پروژه در کنار کارهای دیگری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ دینی انجام داده، نشان از اهتمام و توجه ویژه این وزارتخانه به حوزه‌‌‌های دین، قرآن، عترت و حدیث دارد. علاوه بر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، برگزاری جشن‌های رمضان، هفته‌های قرآن و عترت و جشنواره سراسری آیات در شاخه‌های موضوعی مختلف در گستره بزرگی از ایران اسلامی از جمله اقدامات اساسی وزارت ارشاد در حوزه قرآن و عترت است.  
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: مقدمات اجرایی و سیاستگذاری درباره بیست و ششمین نمایشگاه بین‌‌المللی قرآن کریم از روی اول دی‌ماه 96 با تشکیل کارگروه‌ها و جلسات مشورتی متعدد آغاز و با تشکیل شورای برنامه‌ریزی و شورای سیاستگذاری نمایشگاه ادامه پیدا کرد. توانستیم با همراهی افراد برجسته حوزه فرهنگ دینی، اسلامی و قرآنی دایره این شوراها را گسترش دهیم تا از این طریق با سلایق گوناگون آشنا شده و بتوانیم بهترین ایده‌ها را در نمایشگاه لحاظ کنیم.
 
رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: در جلسه شورای سیاستگذاری، پس از تصویب سیاست‌ها و راهبردها، شعار این دوره از نمایشگاه با عنوان «قرآن چلچراغ هدایت» تصویب شد. در این شعار می‌توانیم ردپای اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای بخش‌های علمی و اجرایی نمایشگاه را ببینیم. همچنین این شعار، نگاهی ویژه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به‌عنوان نقطه عطفی در تحول نگرش به فرهنگ اسلامی و آموزه‌های قرآنی موردتوجه بنیانگذار انقلاب اسلامی و بزرگان انقلاب دارد.
 
وی در ادامه درباره اهداف این دوره از نمایشگاه قرآن بیان کرد: اهداف نمایشگاه به‌طور کلی در چهار بند تصویب شد؛ 1ـ تامین و ارتقای باورهای قرآنی در جامعه 2ـ توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآن و عترت 3ـ جهت‌دهی به جریان تولید آثار و محصولات قرآن و عترت 4ـ گسترش نظام قرآنی جمهوری اسلامی در جهان امروز. در این اهداف عترت و مفاهیم عترت همپای قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است. در جلسات مختلف شوراها، شاهد تأکید بزرگان فرهنگ دینی و کارشناسان بر توجه همگرا به مفاهیم قرآن در کنار عترت طاهره و نگاه تقریبی به این دو مفهوم بودیم. این نگاه تقریبی و همگرا در راستای ایجاد اتحاد اسلامی بسیار اهمیت دارد و این دو میراث گرانبها در قامتی همگرا و فاخر به مخاطبان گوناگون از مذاهب مختلف اسلامی معرفی خواهد شد.
 
فقهی‌زاده در معرفی مهم‌ترین سیاست‌های کاری این دوره از نمایشگاه قرآن گفت: توجه به منویات قرآنی امام راحل و مقام معظم رهبری به ویژه در حوزه ترویج سبک زندگی اسلامی، تاکید بر ترویج قرآن در خانواده و آثار معنوی آن، جذب مشارکت حداکثری در بخش خصوصی، نخبگان و فعالان قرآن و عترت در سطح ملی و بین‌المللی، توجه خاص به رسانه‌های نوین و فضای مجازی، توجه به رسانه هنر در ترویج آموزه‌های قرآن، توجه ویژه به مخاطبان کودک و نوجوان، توجه به قرآن و عترت با رویکرد وحدت اسلامی و اهتمام ویژه به اقتصاد فرهنگ در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی نهادها از جمله مهم‌ترین سیاست‌های نمایشگاه قرآن است.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: در تلقی خود از بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم چند شاخصه اصلی را مدنظر داریم؛ این نمایشگاه را یک جشنواره ملی و سراسری در جمهوری اسلامی تلقی می‌کنیم که منحصر به یک شهر و یا چند روز و چند هفته نباشد، بلکه برایندی از یک جشنواره عمومی بوده و سعی می‌کنیم نهادهای مختلف قرآنی تشکل‌های صنفی، سازمان‌های دولتی و غیردولتی و توجهات مردمی و عمومی را درگیر نمایشگاه کنیم. دولت جمهوری اسلامی به این نمایشگاه به‌عنوان یکی از وظایف دینی خود نگاه می‌کند.
 
وی ادامه داد: این نمایشگاه در ابعاد گسترده فرصت مناسبی برای عرضه فاخر هنری است، چراکه هنر یک ابزار کارگشا و نافذ است. یکی از شاخصه‌های اصلی نمایشگاه قرآن این است که بتواند در حوزه فرهنگ دینی جامعه اسلامی ایران جریان‌سازی کرده و سرمنشأ درخشش استعدادهای گوناگون در جهت خدمت به قرآن کریم باشد. این رویداد بزرگترین رویداد عمومی قرآن در سطح ملی از حیث رشته‌های متنوع و گستره مخاطبان است.
 
رئیس بیست‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: این نگاه به نمایشگاه قرآن به‌عنوان یک کلان‌پروژه فرهنگی در کشور اقتضائاتی نیز دارد؛ برای راهگشابودن و ماندگاری آثار این نمایشگاه باید نگاه برنامه‌ای به آن داشته باشیم و به تحول‌گرایی در دو حوزه محتوا و روش توجه کنیم. لزوم مشارکت‌های گسترده نهادهای مردمی و تشکل‌های صنفی نیز موردنظر است چراکه نمایشگاه قرآن متعلق به همه است. این نمایشگاه به همه ایران گرایش‌ها، قوم‌ها و سلایق تعلق دارد. لزوم اعاده حیثیت جنبه بین‌المللی نمایشگاه قرآن نیز از مواردی است که باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد. امسال به‌طور جدی و در ابعاد گوناگون با فراهم‌ساختن زیرساخت‌های لازم شاهد فعالیت پررنگ‌تر این بخش خواهیم بود.
 
فقهی‌زاده با اشاره به برخی از نوآوری‌های این دوره از نمایشگاه نیز گفت: راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی نمایشگاه به نشانی iqfa.ir، انتشار فراخوان طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه، راه‌اندازی باشگاه همراهان نمایشگاه با هدف کسب نظرات و پیشنهادات در راستای اجرای نظام پیشنهاد‌ها، تقویت توجه به عترت در ابعاد گوناگون به‌ویژه در بخش‌های ویژه «بعثت»، «غدیر»، «عاشورا»، «امام رضا (ع)»‌ و «حضرت مهدی (عج)»، تغییر نمایشگاه از محل عرضه صرف آثار فروشگاهی به محلی برای جریان‌سازی فرهنگی در حوزه مفاهیم قرآن و عترت، تقویت بخش بین‌الملل به‌صورت خاص، توجه عمده به حوزه اقتصاد فرهنگ و تشویق موسسات قرآنی مردم‌نهاد به تلاش برای خوداتکایی به استقلال از دولت و ارگان‌های حمایتی و توجه عمده و خاص به محتوای قرآن کریم در کمیته‌هایی همچون «عترت»، «اعجاز و شگفتی‌های قرآن» و «کمیته رسانه و فضای مجازی»‌ از جمله این نوآوری‌هاست.
 
وی با تاکید بر توجه بر پوشش خبری ویژه در سطح جهان اسلام در این دوره از نمایشگاه قرآن ادامه داد: در راستای پوشش خبری داخلی و خارجی در این دوره از نمایشگاه قرآن از خبرگزاری‌های مهم حوزه دین و قرآن در جهان مانند «المنار» دعوت به‌عمل آمده است. همچنین انتشار چهار ویژه‌نامه مستقل به زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو و فرانسه در قالب الکترونیک و نشر کاغذی نیز می‌تواند صدها میلیون از مخاطبان مسلمان جهان را متوجه این نمایشگاه کند. تلاش می‌کنیم زیرساخت‌ها و حداقل‌های لازم را برای پوشش خبری بهتر نمایشگاه فراهم کنیم.
 
فقهی‌زاده درباره اقدامات ویژه برای فعالیت بخش بین‌المللی این دوره از نمایشگاه نیز گفت: درصدد هستیم از منتخبین برخی کشورهای اسلامی و نویسندگان آثار شاخص و اندیشمندان فاخر اسلامی، برای نمایشگاه دعوت به‌عمل آوریم و همچنین پیشنهاداتی ارائه شده مبنی بر اینکه برای جلب مشارکت کشورهای اسلامی در نمایشگاه قرآن، روزهایی از نمایشگاه را به این کشورها اختصاص دهیم که در این زمینه باید بررسی‌های لازم صورت گیرد. اهتمام ما در این بخش معرفی، بیان و شناساندن فعالیت‌های ایران در خدمت به ساحت قرآن کریم است. به‌دلیل فعالیت‌های مخالفی که علیه جمهوری اسلامی و فرهنگ تشیع اثنی‌عشری در جهان اسلام وجود دارد و این تصور را دارند که قرآن متداول در جمهوری اسلامی متفاوت از قرآن متداول در دیگر بخش‌های اسلام است و متاسفانه این شبهه بسیار عام بوده، سعی می‌کنیم با برنامه‌ریزی درست و اصولی، فعالیت‌های جمهوری اسلامی در حوزه قرآن و عترت را به سایر از مرزهای کشور معرفی کنیم، چراکه ایران بدون شک امروزه علمدار بزرگ‌ترین اقدامات و اهتمامات به قرآن از جنبه‌های مختلفی همچون آموزشی و فرهنگی است.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در معرفی بخش‌های ششگانه نمایشگاه نیز گفت: نمایشگاه با بیش از 20 کمیته مستقل در 6 بخش فعالیت خواهد کرد که این 6 بخش عبارتند از: پشتیبانی، رسانه و فضای مجازی، تبلیغ و هنر، بین‌الملل، محتوایی و علمی و دستگاه‌ها و نهادها. همچنین درنظر داریم در این دوره بخش نشست‌های تخصصی را که در دوره قبل تعطیل شده بود، دوباره احیاء کنیم.
 
رئیس بیست‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در پایان با اشاره به زمان افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه و محل برگزاری آن نیز گفت: به احتمال فراوان نمایشگاه شب چهارم ماه مبارک رمضان افتتاح می‌شود و در شب بیستم ماه مبارک رمضان در آستانه دومین شب از شب‌های قدر به پایان می‌رسد. البته احتمال یک یا دو روز جابجایی در زمان افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه وجود دارد. همچنین درباره محل برگزاری نمایشگاه نیز این نکته گفتنی‌ است که قطعا اولویت اول ما در شرایط کنونی برگزاری نمایشگاه قرآن در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) است. که این مکان از جهات مختلف همچون سهولت دسترسی امتیازاتی برای برگزاری این رویداد بزرگ قرآن دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها