پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۱
«دانشنامه موسيقي ايران» به كشورهاي همسايه می رود

«جهانگير نصري اشرفي» پژوهشگر و محقق موسيقي گفت: «دانشنامه موسيقي ايران» به اتفاق جمع بزرگي از موسيقيدانان، مشاوران، پژوهشگران، مولفان، راويان و خنياگران موسيقي در نواحي مختلف و کشورهای همسایه در حال گردآوري است.

جهانگير نصري اشرفي، با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: كار تحقيقات ميداني دانشنامه موسيقي ايران از سال 63 شروع شد، حدود 5 است تحقيقات در اين حوزه را به پايان رسانده ايم و در حال حاضر پيگير گستره موسيقي در كشورهاي همجوار هستيم. 

وي ادامه داد: تحقيقات موسيقي در كشورهاي تركمنستان، آذربايجان، تاجيكستان و ازبكستان را به پايان رسانده ايم و به زودي اين تحقيقات را در كشورهاي افغانستان، ارمنستان و گرجستان دنبال خواهيم كرد. 

نصري اشرفي افزود: اين مجموعه در 14 جلد و 120 نرم‌افزار از نغمات موسيقي اقوام ايراني، بر اساس تعريف‌هايي كه در كتاب داريم و همراه با بيست هزار عكس از سازها، راويان و مراسم مختلف از مناسك آداب موسيقيايي ايران عرضه خواهد شد. 

وي با بيان اين كه «دانشنامه موسيقي فلات ايران» حوزه «رديفي ايران»، حوزه «مقامي قديم ايران» و «موسيقي فعلي نواحي ايران» را نيز در بر مي‌گيرد، خاطرنشان كرد: در در اين دانشنامه به نغمات، اصطلاحات، سازها، مراسم، مناسبت‌هاي موسيقايي و راويان و مجريان موسيقي پرداخته شده است. 

نصري اشرفي اضافه كرد: «دانشنامه موسيقي ايران» به اتفاق جمع بزرگي از موسيقيدانان، مشاوران، پژوهشگران، مولفان، راويان و خنياگران موسيقي در نواحي مختلف در حال گردآوري است و در تلاش هستيم اين اثر را به نمايشگاه كتاب 22 برسانيم.

وي يادآور شد: در اين اثر انواع موسيقي مردمي، قومي، موسيقي ملي و رديفي را به عنوان مباني فرهنگ موسيقايي قديم ايران ثبت كرده و در اختيار علاقمندان قرار خواهيم داد تا با بخش عظيمي از فرهنگ و تاريخ كشور كه از طريق موسيقي انتقال پيدا كرده، آشنا شوند.

«دانشنامه موسيقي ايران» در موسسه فرهنگي پارپيرار به چاپ خواهد رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط