سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴
رضا عبداللهی: رفع تکلیف و کلیشه‌پردازی را از شعر علی (ع) دور کنیم

رضا عبداللهی، شاعر، معتقد است که در سرودن شعر نو و پیشرو درباره حضرت علی(ع) باید عرفان آن حضرت را به درستی شناخت. وی به «ایبنا» گفت که بسیاری از شاعران بدون تعهد و از سر رفع تکلیف درباره امام اول شیعیان شعر می‌‌گویند و به این مساله مهم که باید اطلاعات کافی درباره ایشان داشته باشند، ‌توجهی ندارند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عبداللهی گفت: به قول رابرت فراست، شاعر امریکایی، «شاعر ابتدا باید الهام بگیرد و بعد دست به کشف بزند.» اگر شعر شاعری بر دیگری پیشی گرفت، به دلیل نوآوری و خلاقیت و کشف اوست. شعری که در مورد حضرت علی(ع) سروده می‌شود، باید این ویژگی‌‌ها را داشته باشد.

وی گفت: قصیده در عهد معاصر کاربرد چندانی برای مدح ائمه ندارد، اما در قرون گذشته اشعار زیادی در این قالب برای امام علی(ع) سروده شده است.

این شاعر گفت: گُل کردن با محبوب شدن بحثش جداست؛ شعری که در مورد امیرالمونین سروده می‌شود، باید محبوب قلب‌ها و در شأن و منزلت ایشان باشد. همان‌گونه که گفتم باید عرفان خاص حضرت علی(ع) را شناخت. بسیاری از شاعران بدون تعهد و از سر رفع تکلیف در مورد امام اول شیعیان شعر می‌‌گویند و توجهی به این امر ندارند که باید اطلاعات کافی در این باره داشته باشند.

شاعر مجموعه ترانه «یاد تو در دل من طوفان به پا میکنه» افزود: طی سه دهه قبل شعرهایی در منقبت امام علی(ع) حضرت مهدی(عج) و امام حسین(ع) سروده شده. خوب است که مرارت‌ها و رنج‌های دیگر ائمه(ع) هم در شعرها آورده شود. مثلا اگر گفته شود که امام موسی کاظم(ع) در بند چه مشقاتی کشید برای مخاطب ایرانی سرشار از لطف است.

عبداللهی درباره ارتباط برقرار کردن جوانان با شعر ولایت نیز گفت: نقل‌قول‌هایی که از حضرت علی(ع) می‌شود، بسیار مهم است. شاعر باید همه کتاب‌های ارزشمند در این زمینه را اعم از نظم و نثر بخواند. معتقدم که شاعران معاصر در بیان موضوعات عاشقانه و اجتماعی در اوج هستند، چرا که اشعار متقدمین را مطالعه کرده‌اند. شاعران جوان در بیان موضوعات مذهبی هم می‌توانند از اشعار شاعران سبک هندی همچون کلیم کاشانی، صائب و بیدل استفاده کنند تا به شعرشان عینیت بیشتری ببخشند.

عبداللهی درباره شاعران جوان گفت: شاعران جوان در زمینه شعر اهل بیت و به ویژه شعرهایی درباره امام علی(ع) خوب کار کرده‌اند. هرچه این آثار منسجم‌تر باشند، تأثیر بیشتری بر مخاطبان جوان خواهند داشت.

عبداللهی متولد 1330 تهران، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد ادبیات فارسی است. وی در حال حاضر دبیر شورای شعر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مسوول کانون ادبی فرهنگسرای اندیشه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها