یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۵
داوری اردکانی متفکری به معنای عمیق کلمه است

رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در جشن هفتاد سالگی فیلسوف فرهنگ، دکتر رضا داوری اردکانی با عنوان «پرسشگر دردمند روزگار ما» گفت: دکتر رضا داوری اردکانی متفکری به معنای عمیق کلمه است._

به گزارش خبر گزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این جشن که با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و فلسفی در تالار فرهنگسرای ابن سینا در حال برگزاری است، دکتر محمد رجبی دوانی، رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با عنوان «وحدت کلام و متکلم در شخصیت دکتر رضا داوری اردکانی» افزود: همه ما درباره تفکر در این نکته مشترک هستیم که فکر حتی اگر به معنای ارسطویی یعنی کاشف از مجهول باشد، هر شخصی که بتواند چنین تفکری داشته باشد متفکر است. 

وی با بیان این که «به یک معنا انسان، حیوان متفکر است اما تفکری که کاشف از مجهولات است» ادامه داد: متفکری که مجهولات را برای ما معلوم کند، بسیار کم است. بنابراین، مشکل بزرگ بشر هم همین است که اغلب در مجهولات سیر می‌کند. 

وی با اشاره به وجوه دیگر معنای تفکر افزود: اگر تفکر را به معنای انسانی بگیریم که بر مبنای آن تفکر مساوی با رفتن از باطل به سوی حق می‌شود، در این صورت متفکر کسی است که حقیقت مطلق را فراروی ما قرار می‌دهد. 

دکتر رجبی دوانی ادامه داد: درباره دکتر داوری اردکانی باید گفت که او با دل و از روی دل‌آگاهی سخن می‌گوید و آن‌چه را بر او منتشر شده است، بدون تکلف به قلم می‌آورد.

وی افزود: نوشتار دکتر داوری اردکانی درست مانند گفتارش است و گفتار او هم عین احوالش است. به این معنا که حتی کسانی که او را می‌شناسند، وقتی نثر او را می‌خوانند، گویی صدای او را می‌شنوند. 

رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: این اوصاف نشان از قلم کسی دارد که با دل می نویسد. افراد زیادی را داریم که کتاب‌های زیادی را نوشته‌اند اما نوشتارشان چندان دلنشین نیست ولی دکتر داوری اردکانی چنان دلنشین می‌نویسد که در شرایط بحرانی کاغذ در روزگار فعلی، یکی از آثار وی سه بار در سال چاپ می‌شود. 

وی ادامه داد: رابطه تفکر با زبان برای همگان امری روشن است و افق دکتر داروی اردکانی در این مولفه نمود دارد، به نحوی که زبان ویژه تفکر او به دید و نگرش خاص او برمی‌گردد که به فرمایش قرآن کریم، بخشی از ذکری است که ذهن او ناشی از آن است. مقصود از ذکر، افقی است که خدا برای انسانی که طالب اوست، می‌گشاید و وجهی از حقیت را برای متفکر باز می‌کند. اگر ذکر باشد، فکر و زبان اصیل خواهد بود. در همین مقام، افکار دکتر داروی اردکانی گویای احوالش و احوالاتش مانند بیاناتش است. بنابراین، او با افراد صاحب دل همزبانی پیدا می‌کند.

گزارش تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط