دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
مخاطب‌شناسی اصلی‌ترین ضرورت حوزه کتاب است

صادق رضایی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شناسایی مخاطب و انتشار کتاب را براساس نیاز او از مهم‌ترین ضرورت‌های تولید کتاب‌های کودک و نوجوان دانست.

به گزارش خبرگزراي كتاب ايران (ايبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون گفت: کتابی کامل است که به موقع و برابر با نیاز کودکان و نوجوانان تولید شود و در دسترس آنان قرار گیرد. 

وی بهترین شیوه شناسایی نیازهای مخاطبان را ارتباط نزدیک نویسندگان، تصویرگران و افرادی که در این حوزه کار می‌کنند، دانست. 

رضایی همچنین یکی از راه‌های برقراری ارتباط با مخاطبان کودک و نوجوان را شرکت نویسندگان، تصویرگران در نشست‌های نقد کتاب مراکز فرهنگی هنری کانون و حضور در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی آن‌ها عنوان كرد. 

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: در مراحل تولید کتاب، تهیه محتوا و کیفیت، نیمی از کار است و بخش اصلی کار رساندن کتاب به دست مخاطب است، بر همین اساس باید بهترین راهکار برای دسترسی آسان مخاطبان به کتاب به کار گرفته شود. 

وی یکی از بهترین را‌‌ه‌های رساندن کتاب به دست کودکان و نوجوانان را اطلاع‌رسانی بیشتر برای نام‌نويسي آن‌ها در سیستم اشتراک محصولات کانون دانست و افزود: بخش اشتراک کانون آمادگی همکاری با شرکت‌ها و سازمان‌ها به منظور اشتراک فرزندان کارکنان‌ آن‌ها را دارد. 

بخش اشتراک امور بازرگانی کانون برای کودکان و نوجوانان 3 الی 18 سال ماهانه  دو جلد کتاب مطابق با رده سنی آن‌ها ارسال می‌کند. 

رضایی، تنوع در عنوان‌های کتاب‌ها را از دیگر شاخصه‌های مهم در بخش بازرگانی و فروش کتاب برشمرد و اظهار كرد: با توجه به جمعیت مخاطب 12 میلیونی با کمبود کتاب به ویژه در بخش نوجوانان برای این ‌گروه سنی روبه‌رو هستیم. بر همین اساس باید با توجه به وجود نویسندگان، هنرمندان و ادبیات غنی ایران با یک برنامه‌ریزی حساب شده فرصتی به آن‌ها داده شود تا در یک بازه زمانی مشخص این کمبود‌ها جبران شود. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه ارایه خدمات فرهنگی به مناطق محروم و روستاهای مرزی کشور گفت: کانون در این مناطق نیز با راه‌اندازی مراکز فرهنگی‌هنری ثابت، سیار و پستی حضور خوبی دارد اما این کافی نیست و نیازمند توسعه بیشتری است. 

رضایی در پایان يادآور شد: توافق‌های اولیه با آموزش و پرورش درباره فروش تولیدات کانون در مدارس صورت گرفته است که پس از نهایی شدن این محصولات در مدارس عرضه خواهد شد تا مخاطبان آسان‌تر به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط