چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۵
واعظی: سرعت توسعه فیزیکی کتابخانه‌های عمومی پایین است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان با اشاره به سرعت پایین این استان در توسعه فیزیکی کتابخانه‌ها گفت: در ابتدای دولت نهم 38 کتابخانه نهادی در این استان وجود داشت که این رقم اکنون به 42 کتابخانه رسیده و در این هشت سال تنها چهار کتابخانه جدید احداث شده است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی و نهضت مطالعه مفید استان هرمزگان عصر امروز(9 اسفند) با حضور منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محسن زینلی‌تختی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مرشدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، ابراهیم عزیزی، استاندار هرمزگان و جمعی دیگر از مسوولان استانی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم زینلی‌تختی گزارشی را از وضعیت کتابخانه‌های این استان ارایه کرد و گفت: هرمزگان 42 باب کتابخانه عمومی نهادی و 11 باب کتابخانه مشارکتی دارد که دوازدهمین کتابخانه مشارکتی آن فردا(پنجشنبه) در کانون غدیر بندرعباس افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: از مجموع کتابخانه‌های این استان، 33 کتابخانه شهری و 9 کتابخانه روستایی‌اند. همچنین 45 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های هرمزگان وجود دارد و زیربنای کتابخانه‌های عمومی آن نیز 22 هزار و 442 متر مربع است که به ازای هر 10 نفر، یک متر و 14 سانتی‌متر مربع خواهد بود.

وی با اشاره به دریافت سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها گفت: این موضوع یکی از چالش‌های اساسی کتابخانه‌های هرمزگان به شمار می‌رود، چون آن‌گونه که ضرورت دارد، این قانون در هرمزگان اجرا نشده است.

افتتاح 4 ایستگاه مطالعه در استان هرمزگان
این مقام مسوول از امضای تفاهم‌نامه با ادارات مختلف استان هرمزگان برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی خبر داد و گفت: پنج ایستگاه مطالعه در استان هرمزگان راه‌اندازی می‌شوند که تاکنون یک سازه‌ آن در فرودگاه بندرعباس آغاز به کار کرده و چهار سازه‌ دیگر نیز فردا (10 اسفند) افتتاح خواهند شد.

زینلی‌تختی همچنین گفت: طرح «پیک مهر» نیز در مکان‌های پرتردد استان هرمزگان راه‌اندازی شده است و بر اساس آن افراد می‌توانند کتاب‌های مورد علاقه خود را از این ایستگاه‌ها دریافت کنند.

بهسازی کتابخانه‌های عمومی هرمزگان مورد توجه قرار گیرد
در ادامه این جلسه، مرشدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با اشاره به بهسازی کتابخانه‌های عمومی این استان گفت: باید توجه داشته باشیم که پیش از تأسیس کتابخانه‌های جدید، ساختمان‌های فعلی را بهسازی کنیم. در این بخش، راه‌نرفته بسیاری وجود دارد.

وی با بیان این‌که طرح‌های عمرانی خوبی در حوزه فرهنگ در این استان آغاز شده‌اند، افزود: تأسیس کتابخانه‌های جدید می‌تواند منجر به تحول عظیم فرهنگی در این استان شود. اکنون هفت کتابخانه در استان هرمزگان در دست احداث‌اند که طبق زمان‌بندی پیش‌بینی شده پیشرفت نداشته‌اند و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسوول در بخش پایانی سخنانش بر ساماندهی وضعیت نیروی انسانی در کتابخانه‌های این استان تأکید کرد.

واعظی دیگر سخنران این نشست نیز ضمن ارایه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌ها در کشور گفت: اکنون از لحاظ تعداد منابع کتابخانه‌ای و اعضای کتابخانه، کشورمان رتبه نخست را در خاورمیانه دارد و توانسته‌ایم در سال 91 همراه با اهداف پیش‌بینی شده، در سند چشم‌انداز 1404 نیز پیش برویم.

وی ادامه داد: تا سال 88 از نظر امکانات و شاخص‌های فضای کتابخانه‌ای تنها کشور ترکیه در منطقه از ما پیشی گرفته بود که اکنون این کشور را پشت‌سر گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به این‌که مردم ایران به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مندند، افزود: سال گذشته 69 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شد که این آمار نزدیک به آمار انتشار کتاب در کشور آلمان است، کشوری که در حوزه مطالعه جزء کشورهای پیشرفته به شمار می‌آید.

واعظی در ادامه با اشاره به افزایش علاقه‌مندی به مطالعه در فضای مجازی گفت: ما این فرصت را به فال نیک می‌گیریم و اکنون شاهدیم که در این فضا علاقه‌ به مطالعه افزایش پیدا کرده است. 

وی گفت: هدف‌گذاری ما در سند چشم‌انداز 1404 این است که ایران جزء 15 کشور برتر دنیا باشد. 

راهکاری برای دسترسی 74 میلیون ایرانی به کتاب 
این مقام مسوول راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه را از اقدامات مبتکرانه این نهاد خواند و اظهار کرد: در ایران تنها 2 و نیم میلیون نفر عضو کتابخانه‌اند و 74 میلیون نفر از این طریق دسترسی به کتاب ندارند. راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه منجر به دسترس‌پذیری کتاب برای این افراد می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین گفت: در این ایستگاه‌ها برای نوسوادان نیز کتاب‌هایی تدارک دیده شده است. برای استان هرمزگان نیز 20 ایستگاه مطالعه در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سرعت کم استان هرمزگان در توسعه فیزیکی کتابخانه‌ها گفت: در ابتدای دولت نهم 38 کتابخانه نهادی در این استان وجود داشت که این رقم اکنون به 42 کتابخانه رسیده و در این هشت سال چهار کتابخانه جدید احداث شده است.

واعظی اضافه کرد: استان‌های خراسان شمالی و جنوبی بیشترین پیشرفت را در زمینه توسعه فیزیکی کتابخانه‌ها داشته‌اند و امیدواریم استان هرمزگان نیز در این زمینه سرعت بیشتری پیدا کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود به تخریب کتابخانه‌ شهدای بندرعباس اشاره کرد و افزود: این کتابخانه نخستین کتابخانه هرمزگان محسوب می‌شود و اکنون با توجه به طرح عمرانی شهرداری در دست تخریب است. با توجه به این که این کتابخانه بخشی از هویت استان هرمزگان محسوب می‌شود، خواستار توجه جدی مسوولان برای حفظ و نگهداری آن هستیم. 

سي‌امين گردهمايي مديران كل كتابخانه‌هاي عمومي سراسر كشور نیز امروز همزمان با حضور واعظی در بندرعباس آغاز شد. از دیگر برنامه‌های سفر وی به این استان، افتتاح ایستگاه‌های مطالعه و کتابخانه مشارکتی «غدیر» در بندرعباس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط