شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۵
پایان سومین کنگره شعر مقاومت با تجلیل از دو شاعر شهید

سومین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی با تجلیل از خانواده‌های شاعران شهید، دکتر محمدرضا فتاحی و هاشم رضوان‌مدنی به پایان رسید. این كنگره بعد از ظهر دهم آبان با حضور شاعران در گلزار شهدای کرمانشاه برای تجدید میثاق با آنان آغاز شد.-

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به کرمانشاه، اختتامیه سومین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی، عصر امروز (سیزدهم آبان ماه) با حضور آیت‌الله مصطفی علماء، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کرمانشاه، مسوولان فرهنگی و استانی استان کرمانشاه و شاعران و نویسندگان خارجی و ایرانی میهمان کنگره در مجموعه فرهنگی انتظار در شهر کرمانشاه برگزار شد.

بهروز اثباتی، دبیر علمی سومین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی در این مراسم از همکاری استانداری کرمانشاه، سپاه نبی‌اکرم(ص) و دانشگاه رازی در برگزاری کنگره تشکر کرد و با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه از سال گذشته، افزود: ارسال 700 اثر و ارتباط با 38 نفر از شاعران 20 کشور اسلامی و نیز دستیابی به 60 مقاله که 18 عنوان آن‌ها در قالب کتاب منتشر و 6 مقاله در ایام برگزاری کنگره قرائت شدند، از دستاوردهای این دوره‌اند.

وی افزود: در سومین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی شاهد نقد اشعار، دیدار از یادمان‌های دفاع مقدس و شعرخوانی بسیاری از شاعران بودیم. ما از شاعران دیگر ملل می‌خواهیم که برای برپایی چهارمین دوره کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی با دبیرخانه کنگره همکاری داشته باشند، زیرا تنها زمینه‌ای که در آن فرهنگ کشورها در هم می‌آمیزد، مقاومتی است که بر پایه دین استوار شده است. همچنان که خون شهدا یک رنگ دارد و فقط با قلم ثبت می‌شود، زیرا قلم شاعران و ادیبان ادامه دهنده را شهیدان است.

در اختتامیه سومین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی، آیت‌الله مصطفی علماء، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کرمانشاه هم در سخنانی، این کنگره را ابتکاری تاثیرگذار دانست و گفت: سپاه پاسداران و بسیج مستضعفین، همیشه منشاء خیر بوده‌اند. در دوران دفاع مقدس وظیفه خود را به خوبی انجام دادند و امروز به اقتضای زمان و آنچه در جامعه ضرورت دارد، وارد میدان شده‌اند.

وی افزود: پیام انقلاب اسلامی، پیام ارزش‌ها، معیارها و ملاک‌هایی است که به بیداری دنیای اسلام کمک می‌کند. همان روز که امام خمینی(ره) فرمودند، ما انقلاب‌مان را به جهان صادر می‌کنیم، بدین معناست که بر حسب زمان و موقعیت می‌توان با کتاب، مقاله، خطبه، هنر و شعر، پیام انقلاب را صادر کرد، زیرا این پیام، پیام دین اسلام و پیام فطرت به فطرت است.

آیت‌الله علماء ادامه داد: پیام انقلاب صادر می‌شود، زیرا جوهره فطرت، فریاد آزادی در مقابل استکبار مستکبرین است.

وی با اشاره به سال‌های گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی و مسایل این ایام، گفت: امام(ره) پیام فطرت را ابلاغ کرد، همان پیامی که به گورباچف هشدار داد، نمی‌توان جامعه‌ای را بدون توجه به خداوند اداره کرد.

نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کرمانشاه افزود: مساله مهم در شعر، دستمایه شعر است. اشعار انقلابی، اشعار بیدارکننده‌اند که در مقابل استکبار می‌ایستند و اصلی‌ترین مرجع برای این اشعار، قرآن و بیانات پیامبر اسلام(ص) هستند.

وی گفت: شعر بین‌الملل اسلامی باید توجه به این منابع را اساس و اسلوب خود قرار دهد و شاعران باید در سرودن شعر مقاومت، قومیت و منطقه‌‌گرایی را کنار بگذارند زیرا آنچه بقا و دوام دارد، توجه به گفته‌های اسلام است که ریشه در حدیث ثقلین دارند.

در ادامه اختتامیه سومین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی با حضور سردار محمد عظیمی، فرمانده سپاه نبي اكرم(ص)، دکتر محمدمهدی خدایی، رییس دانشگاه رازی، جواد جباری، مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت و حجت الاسلام محمد آفتابی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از خانواده‌های دو شاعر شهید به نام‌های دکتر محمدرضا فتاحی و هاشم رضوان‌مدنی تجلیل به عمل آمد.

قادر طراوت‌پور، مسوول دفتر شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیام سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را خطاب به سومین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی قرائت کرد.

اختتامیه سومین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی با شعر‌خوانی شاعران نیز همراه بود که عباس باقری و حسنی‌ محمدزاده از ایران، عبدالله ابوشمیس با شعر «مرثیه‌ای برای اشیاء جاودان» از اردن و صلاح‌الدین الغزال با شعر «فریاد فاخته» تقدیم به شهید محمد الدوره (کودک فلسطینی) از آن جمله بودند.

سومين كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي که بعد از ظهر دهم آبان با حضور شاعران در گلزار شهدای باغ فردوس کرمانشاه برای تجدید میثاق با شهیدان آغاز شد، عصر امروز (13 آبان ماه) به کار خود پایان داد. این کنگره از سوی بنیاد فرهنگی روایت، موسسه روایت فتح و سازمان بسیج مستضعفین برگزار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط