جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۴
شعر و مقاله‌خوانی شاعران مقاومت در گیلانغرب، سرپل‌ذهاب و قصرشیرین

کاروان شاعران سومین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی راهی شهرهای گیلانغرب، سرپل‌ذهاب و قصر شیرین شدند و در نشست‌هایی اشعار و مقالات خود را ارایه کردند.-

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به کرمانشاه، کاروان شاعران سومین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی، عصر دومین روز از این کنگره (دوازدهم آبان ماه) در قالب سه گروه راهی شهرهای گیلانغرب، سرپل‌ذهاب و قصر شیرین شدند تا در نشست‌های جداگانه‌ای اشعار و آثار خود را ارایه کنند.

خبرنگار ایبنا که با گروه شاعران بازدید کننده از سرپل‌ذهاب همراه شده بود، خبر داد که در نشست شاعران سومین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی در این شهر، مریم جلالی‌نژاد، مقاله‌ای را با عنوان «واکاوی رویکرد‌های سیاسی در ادبیات مقاومت» برای مخاطبان قرائت کرد.

نویسنده در بخشی از این مقاله آورده است: ابراهیم طوقان یکی از پیشگامان ادبیات مقاومت فلسطین است. او اشعار خود را در بحرانی‌ترین مرحله از مراحل تاریخ فلسطین سروده و خود نیز در خط مقدم مبارزه علیه صهیونیست‌ها بوده است. واژه‌های به کار رفته در شعر طوقان غالبا ساده و دلنشین‌اند و در فلسطینیاتش، این ویژگی‌ها برجسته و آشکار است. اسلوب شعری او در عین خطابی بودن، ساده نیز هست و پیچیدگی و رمز و راز در اشعارش وجود ندارد.

جلالی‌نژاد در مقاله‌اش تاکید کرده است: از آنجا که دیرزمانی است که ملت ستمدیده فلسطین مورد سخت‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین تهاجمات قرار گرفته و از سرزمین خویش آواره گشته‌اند، ادبیات مقاومت فلسطین میراث بسیار ارزنده‌ای است که لازم است ارج نهاده شود تا این مقاومت باقی بماند.

در ادامه نشست شاعران سومین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی در شهر سرپل‌ذهاب، برنامه شعرخوانی اجرا شد و راضیه‌ راستی‌نسب دو قطعه شعر با عنوان‌های «تبر ابراهیم» و «گره بزن به سنگ» را برای حاضران خواند.

در شعر «گره بزن به سنگ» آمده است: «گره بزن به سنگ روسری‌ام را/ تا آشیانه پرستوها باشد/ تا به بوی زیتون‌های تازه/ هوا بیامیزد/ و رودهای جهان به دست‌های تو بریزد/ بریز! بر سکوت این دیوارچین‌ها/ همه سنگ‌ها را/ تا بالش شبهایت/ شبیه مدیترانه نباشد/ می‌دانم قبرهای فلسطین/ پلی به بهشت شده‌اند.» 

سومين كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي که بعد از ظهر دهم آبان با حضور شاعران در گلزار شهدای باغ فردوس کرمانشاه برای تجدید میثاق با شهیدان آغاز شد، فردا (13 آبان ماه) به کار خود پایان می دهد. این کنگره از سوی بنیاد فرهنگی روایت، موسسه روایت فتح و سازمان بسیج مستضعفین برگزار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط